Guel of Nimmedal,f.?

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 19. september 2008 kl. 19.00

:D
Jeg har kommet så langt med min slekt med god hjelp av dere der der ute, så jeg prøver meg igjen.
Guel of Nimmedal, f.? er far til min 9-tippolderfar Guel Pugeruud, f. 1570. Hallingdal.
Er det noen som har noen opplysninger om han ? Han heter Nimmedal, kan det tenkes at han kommer fra Nummedal.
Alle opplysninger mottas med takk.
MVH
Nils Karlsen.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 20. september 2008 kl. 16.05

Hei Nils,

:D prøver og legge ut litt stoff om dette Her: som sto på side 778 i Ætt og Eige Folk & Fortid i Hol .

Sitat :

#Det at tre av sønene til Gul var #aff Nummedahl#, og at son til Sjugurd (Gulson#) som hadde søre Pukerud frå 1677 (år), også åtte gard Dagali (MOEN,nedenunder), kan tyde på at Gul var fra Numedal.#
(NB. Dette låg under Numedal før) ikke nå i dag .
........

(NB.Se her Nils det er snakk om (2) (ikke sikker på Dette med 2 garer i Dagali) , Numedal med Navnet Moen under Pukerud se under her#)

Men også side 779. (SØRE PUKERUD) Sitat:

Ved skft. etter Margit Olsdtr.13/5 1684 var var fastegodset, forutan søre Pukerud (4 løbbol) ,(Se Her Nils# "noch en ødegård som er beliggende i DAGALIEN I NUMMEDAL I ROLLAG, prestegjeld i OPDALS kirkesogn NB.#kaldis MOEN,skylder 3 løbbol".
ENKEMANNEN , Jon Sjugurson, fekk 3 løbbol i hovedbølet Pukerud ,og borna 1 læbbøl i hovudbølet og 3 løbøl i # MOEN (DAGALI),

(merk) # Efterdi MOEN ikke er i så god hevd og ikke så vel bygt i alle måder som Pukerud
er#.Krøter i buet : 6 kyr, 16 (store og små) sauer 8 (store og små) geiter. Sitat slutt.

......................

Så da er det en av disse garane faren til Gul(Pukerud),alså han Guell af Nimedal kommer fra men hvem?? :roll: :roll: :roll:

(Jeg har leta i dag men finner han GUELL ikke på gard i Hol rundt Pukerud i Hol, men det er vel og mulig denne ukjente kona til Guell Af Nimmedal, er grunnen til at (Gul av Pukerud er ført i Hol?? :roll: Så han er fødd på heim staden til sin mor?? :roll: :roll:( NB. ikke sikker på dette ennå)

Synes jeg måtte legge til dette funnet, om Moen på Dagali i Nummdal under Pukerud.

Mvh. Helge R.


18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 21. september 2008 kl. 0.01

:D :D :D :D :D
Hei Helge.
Takk igjen, jeg skal også prøve å jobbe ut fra dette som du har funnet.
MVH
Nils

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av gj00026 » 21. september 2008 kl. 1.09

Nils Karlsen skrev::D
Jeg har kommet så langt med min slekt med god hjelp av dere der der ute, så jeg prøver meg igjen.
Guel of Nimmedal, f.? er far til min 9-tippolderfar Guel Pugeruud, f. 1570. Hallingdal.
Er det noen som har noen opplysninger om han ? Han heter Nimmedal, kan det tenkes at han kommer fra Nummedal.


Jeg antar at du har dette fra Familysearch (her). Dette "Guel of Nimmedal" er opplagt en amerikansk forvrengning av en eller annen kilde, og du kan trygt se bort fra at Nimmedal (evt Numedal) var navnet hans (ikke dermed sagt at han ikke kan ha vært fra Numedal). Etter det Helge skriver, finnes det tydeligvis ei kilde som sier at tre sønner av Gul var "aff Nummedahl". Avhengig av konteksten dette utsagnet står i, kan de enten ha vært født der og/eller ha vært bosatt der (mest sannsynlig).

For å ha mulighet til å komme videre, må denne kilden framskaffes og studeres. Dette kan være et gammelt skjøte, et skifte, en tingboksak e.l. Ikke godt å si! Sannsynligvis er denne Gul ikke selv nevnt i noen kilde - navnet hans og hans eksistens er trolig utledet av at hans sønner er kjent (har det eksistert en Ola Gulsson, må det nødvendigvis ha eksistert en Gul som var hans far).

Navnet Gul (eller Guul - uttalen var trolig Gu-ul) er en variant av Gudulv, der d'en etter hvert har blitt "slipt vekk".
Sist redigert av gj00026 den 21. september 2008 kl. 1.38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av gj00026 » 21. september 2008 kl. 1.36

Jeg henger på noen primærkildeobservasjoner:

- I 1647 (jfr skattematrikkelen) var Sjul/Sjugurd ("Siufuer") eneste eier til Pukerud (4 løbbol).

- Samme år nevnes ikke Moen i Dagali, hvilket kan tyde på at denne gården fremdeles ikke var tatt opp av øde på det tidspunktet.

- I 1624 (stattholder-jordebøkene) er en Guul på Pukerud oppført som eier av et antall (uleselig i kilden) løbbol i "Bachegaard" (Bakkegard i Ål), men i Pukerud eide han ingenting.

- Derimot eide en Halvor på Nestegard 3 løbbol i Pukerud dette året.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av gj00026 » 21. september 2008 kl. 1.48

Når jeg ser nærmere på opplysningene på FamilySearch, mistenker jeg sterkt at det har skjedd en misforståelse.

Vi får presentert en Guul med sønnene Guul, Ola, Narve, Halvor og Torgeir (født på 1570-tallet), og dernest skal sønnen Guul ha hatt sønnene Sjugurd, Ola, Narve, Halvor og Torgeir (født tidlig på 1600-tallet).

Siden navnene i barneflokkene er så å si identiske i de to generasjonene, mistenker jeg at det ved en misforståelse har skjedd en "fordobling" av antallet personer her, slik at søskenflokken født på 1570-tallet og deres far må utgå. Dermed blir eldste kjente ledd den Guul Pukerud som bl.a. er nevnt i 1624, gift med Ambjørg Sjugurdsdotter og far til Sjugurd, Ola, Narve, Halvor og Torgeir.

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 21. september 2008 kl. 14.40

:D :D :D :D :D
Hei Kristian.
Takk til deg også for hjelpen.
Det er lett for å bli misforståelser når man er så langt tilbake i slekten. Det er derfor jeg må ha hjelp av dere fordi jeg klarer ikke dette alene.
MVH
Nils.

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 21. september 2008 kl. 14.54

:D :D :D :D :D
Hei Kristian.
Takk til deg også for hjelpen.
Det er lett for å bli misforståelser når man er så langt tilbake i slekten. Det er derfor jeg må ha hjelp av dere fordi jeg klarer ikke dette alene.
MVH
Nils.

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 21. september 2008 kl. 18.23

:D
Hei.
Jeg sitter å blar i Hol bygebok nr. VI side 778. og finner følgende:
3 av barna til Guell Pugeruud, f.1570. er født i Nummedal.
Det er :Ola f.1614
Narve
Halvor.
Ved skøyte 1641 selde brødrene Torgeir, Ole, Narffve og Halvor Guelsønner off Nummedall
halvparten av Pugeruud til broren,Sjugurd, (tl. 29.2-1672.

Det at tre av sønnene til Gul, var " aff Nummedahl", og at son til Sjugurd, som hadde søre Pugeruud, fra 1677, også åtte gard i Dagali (Moen,nedenunder)kan tyde på at Gul, var fra Nummedal.
Er det noen som har noen kommentarer til disse opplysninger :?:
Finnes det noen bygdebøker fra Nummedal, som omtaler dette?
På forhånd takk.
MVH

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 21. september 2008 kl. 18.27

:D
Hei.
Jeg sitter å blar i Hol bygebok nr. VI side 778. og finner følgende:
3 av barna til Guell Pugeruud, f.1570. er født i Nummedal.
Det er :Ola f.1614
Narve
Halvor.
Ved skøyte 1641 selde brødrene Torgeir, Ole, Narffve og Halvor Guelsønner off Nummedall
halvparten av Pugeruud til broren,Sjugurd, (tl. 29.2-1672.

Det at tre av sønnene til Gul, var " aff Nummedahl", og at son til Sjugurd, som hadde søre Pugeruud, fra 1677, også åtte gard i Dagali (Moen,nedenunder)kan tyde på at Gul, var fra Nummedal.
Er det noen som har noen kommentarer til disse opplysninger :?:
Finnes det noen bygdebøker fra Nummedal, som omtaler dette?
På forhånd takk.
MVH

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 21. september 2008 kl. 19.23

Hei Nils,

:D Sendt deg en PM. nå :D

Mvh. Hele R.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av gj00026 » 21. september 2008 kl. 23.05

Nils Karlsen skrev:Jeg sitter å blar i Hol bygebok nr. VI side 778. og finner følgende:
3 av barna til Guell Pugeruud, f.1570. er født i Nummedal.
Det er :Ola f.1614
Narve
Halvor.
Ved skøyte 1641 selde brødrene Torgeir, Ole, Narffve og Halvor Guelsønner off Nummedall
halvparten av Pugeruud til broren,Sjugurd, (tl. 29.2-1672.

Det at tre av sønnene til Gul, var " aff Nummedahl", og at son til Sjugurd, som hadde søre Pugeruud, fra 1677, også åtte gard i Dagali (Moen,nedenunder)kan tyde på at Gul, var fra Nummedal.
Er det noen som har noen kommentarer til disse opplysninger :?:
Finnes det noen bygdebøker fra Nummedal, som omtaler dette?


Den sentrale kilden her ser altså ut til å være dette skjøtet fra 1641, som etter alt å dømme kjennes fra ei tinglysning 29/2-1672. Her må altså tingboka konsulteres. Dette kan være enten tingbok 1672-1673 for Ringerike og Hallingdal sorenskriveri, eller det kan være tingbok 1672 for Sandsvær og Numedal sorenskriveri - alt etter hvor skjøtet er tinglyst. Disse tingbøkene er mikrofilmet.

Bygdeboka gjør et greit resonnement, men det blir jo ikke mer enn en gjetning. Sjugurd kan vel så gjerne ha fått Moen med kona si, eller han kan ha kjøpt gården.

Det er mange bygder i Numedal, og alle har sine bygdebøker. Men det er jo ikke godt å si hvor en skal begynne, når ikke stedsangivelsen (Numedal) er mer presis enn som så. En innfallsport kan være å undersøke skattelister før 1641, for å se om Sjugurds brødre kan være oppført med sine parter i Pukerud.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 22. september 2008 kl. 19.36

Hei Nils,


:lol: :D :lol:

Her Moen Nils ,i Uvdal på Dagali. Sitat:


MOEN

Gnr.109 i Uvdal, og gnr. 103 i Hol.

Moen ligg under (søre) delen av av Ramberget der ved fjellveggen er på det høgaste
og steilaste.
Deter likevel ikke berget, men dei flate slettene mellom berget og Lågen som har gjeve navn til garden sandslette.Gardsnamnet er lett å forklare.

På gamalnorsk heite det m`or og tyder mo, turr sandslette.
I Dagali blir det sagt MOEN , men når ordet blir bruka i annan samanheng, heiter det mog.
Moen er ei naturnavn som høyrer såleis til den eldste gruppa av gardsnavn.Innen denne gruppa skil ein mellom navn i ubestemt form . Dei ubestemte namna blir rekna for vera dei eldste.
Mo er såleis eit eldre namn enn MOEN,men begge blir tidfesta til til tidleg melloalder.

EI SEGN fortel at det skal ha vore ein gamal gravplass på nedsida av bygdevegen på Moen.Området det er snakk om, høyer noko til begge Moen -gardane.

På Nord-Moen ligg kjørkjehaugen, mest urørt. Berre ein arbeidsveg går over.
Der er grave i haugen, men uten resultat.

pÅ Søre Moen vart ein del av jordet maskindyrka i slutten av 1950-åra, men utan at noko kjem fram.Enno ligg eit lite felt att.
Terrenget er ujamnt med små dumpar og hauger, mest som på ein gravplass her?

Kanskje har denne segna skapt tanken om at Moen skulle vera den eldste garden i Dagali.
At Moen er eit naturnamn støttar påstanden.Moen er også den av dei eldste gardane som ligg lengst (sud) og lågast i bygda(Dagali).
Kva ein kan legge i det er mere uvist.
Mot dette talar: Jorda er ikke den beste i og med at det er ein mog.

GARDEN har lita skyld, noko som ikke er vanleg for dei eldste gardane.Kva for ein er ein av dei eldste?
Det spørsmålet hr me ikke svar på.Kanske er ikke spørsmålet stilt.
DET kan like vera fleire gardar som vart bygde på samme tid.

Prof.Rygh har i norske gardsnavn ikke registrert Moeen lenger attende enn til 1723, men det syner seg at garden er omtala tidlegare.
Under#Sagfald# i 1528 har JOEN MOEN FÅTT EI BOT PÅ 1 MARK , for og ikke ha etterkome ein loveleg dom.
Om dette er MOEN I DAGALI, kan vere tvilsamt,

men Jon -navnet er knytt til Moen på slutten av 1600-talet.(NB.Nils )se#HEBER :Numedals Fortid I,s.66.
Eit dokument frå 1578 fortel om skifte av garane i Dagali med utmark og vassdrag.Der er MOEN med.MOEN var såleis kjent som gard i 1578.
Ijordboka etter Enevold Kruse frå 1615-16 står Einar Rennehvammen som eigar av 4 skinn i MOEN.
Einar-namnet var inne blandt dei som fekkhand om MOEN i 1578, men utan at ei kan påvise ei direkte line bakover frå Einar Monsen RENNEHVAMMEN TIL NOKON AV DEI SOM ER NEMDE I 1578.

I 1616 MAKESKIFTA Einar Monsson bort halvparten av Rennehvammmmen som fekk att heile Nord-Ramberg og havparten av Søre RANDBERG.
#Når han da hadde MOEN FRÅ FØR, MÅTTE DET DA VERA NOKO AV EIN EIGEDOM.Samanlikna med den skylda garden sinare vart stående med , var dette truleg heile garden.
#Nokon som betallte skatt for MOEN eller som var bustte der, har me ikke funne.


I 1637-38 har futen skrive om Dagali slik: #Paa effterschreffne smaae frøestlende pladzer ehre mest foramede folck paa tilholdene.#

(NB.#SE HER Nils.)
MOEN er heller ikkje med i nokon av dei vanlege kjeldaene fra 1640-60.DET GJELD SKATT TIL ROSSTENESTE I 1643, koppskatten i 1645-46matrikkelen frå 1647 og kvegskatten i 1657. (NB. Nils) #HER ER MOEN PÅ LINJE MED DEI ALLER FLESTE GARDANE I DAGALI.#

:lol: # MOEN kom inn under PUKERUD ved GEILO, MEN EIN VEIT IKKE AKKURAT TIDSPUNKTET.
Hol VI S.778. Truleg forklarer det kvifor MOEN ikke er nemnd i skattemanntala 1644 og 1665.
PUKERUD HAR EI TILKNYTNING TIL NUMEDAL,som me ikkje har klart å rulle opp fult ut ut .

(SE NÅ NILS)
#.Ein somheite GUL, fødd ca.1570, var komen til PUKRUD I 1617.
HAN fikk minst 5 søner,,OLE,NARVE og Halvor som var i NUMEDAL, sine partar til SIGURD. Dette tyder sterkt på at GUL VAR FRA NUMEDAL.

Rekneskapen til futen syner at Ole Søre Randberg betalte landskyld for MOEN i
åra 1688-72.

##I soga for HVAMMEN, Aasberg og Ramberg kan ein lesa om eit slagsmål i Hvammen i 1671 mellom Ole Kittilson Aasberg og Ole Einarson Ramberg der den sist nemnde vart hardt såra.
Denne hendingene kom for retten ni år seinare.JON PUKERUD, son til Sigurd, hadde vore til stades i Hvammen den gongen men i retten hadde Jon fått Oluf Ingunset til og svara for seg.
(SE her Nils#) I Hol VI, s 778 står det at jon Sigudson, #som hadde Søre Pukerud frå 1677,også åtte gard i DAGALI(Moen, nedenunder)#. I perioden 1681 til 1690 betalte Jon odelskatt av 3 skinn i MOEN.

Den 12. og 13.09.1681, var det ny vurdering av skylda på gardane i Dagali.
#.For MOEN vart skylda 3 skinn. Som eigar er sett opp JON PUKERUD.
HER er det fult samsvar med det som er kome fram i andre kjelder.

Dagen etter, var det skyldsetting 14.09.1681, var det Skyldsetting av knipenborg.
DER var Ole MOEN SKYLDSETTINGSMANN.
OLE ER SÅLEIS DEN FYRSTE KJENDE BRUKAREN av MOEN.Ovs.

I regnskapen til futen står OLLE/OLLUF SOM BRUKAR PÅ MOEN frå 1684 til 1700.
Kva farsnamnet til OLE var,er uvist, det er fleire alternativ.OVS.

.......................................
Der setter jeg strek nå ,Nils :lol: :lol:

#DETTE var sitat fra Gards og Ætt Side3374-3375. Del.II.
Bind 5. NORE OG UVDAL I FORN. OG NYE.
Skrevet av Kåre Sønsterud.#



Mvh. Helge R. :D :D :D















dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 22. september 2008 kl. 23.25

Hei Nils,

:D her er Ramberg u/Ramberget fjellet på Dagali .
MOEN garane ligger ved sin av Ramberg ser du Nils.

Mvh. Helge R.



(NB. Dette er en statisk side (som er død) . Men før musepekeren over kartet og klikk 2.ganger da blir kartet dobbelt så stort.)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 23. september 2008 kl. 0.29

:D :D :D :D :D
Tusen takk, Helge, igjen for hjelpen.
MVH
Nils

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 23. september 2008 kl. 0.33

:D :D :D :D :D
Tusen takk til deg Kristian, for hjelpen,
MVH
Nils

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 23. september 2008 kl. 0.54

Hei Nils,

:D Sitat: FRA MOEN PÅ DAGALI.

DEN 1313.05.1684 VAR DET SKIFTE ETTER KONA TIL JON PUKERUD.Ho heitte Margit Olsdtr.
Forutan Søre Pukrud var fastgodset #noch en ødegård so er beligende i Dagalien i Numedal ovs....
.....

# Her ser ein at Hallingdal brukar ein anna mål for å verdsetja garden, ikkje skinn , men løbbol.

i Rollag prestegjed i Opsdals kirkesogn kaldis Moen, skylder 3 løbool.#

(Det står) Eit familieoversyn for Pukerud gjev opplysninger for Dagali:

Fam:7524.
Jon Sigursson Pukerud, f. ca.1653.
Margit Olsdtotter,d.ca 1684.

Trulig 5 born:
a Ole Jonson, f. ca. 1680.

b Ingebjørg Jonsdotter, f. ca. 1683 g.m.
Endre Knutson Hamarasbøen , Hol.

c Ragnhild Jondotter g.m.
Knut Hermodsson Slåtta , Hol.

d Margit Jonsdotter , f.ca. 1684 gm.
6016 Holge Pålsson Presterud den 22.10.1713.

e Sigerid Jonsdotter g.m.
6385 Knut Tollevsson Skryterud i UVDAL.

........
Hol VI, s. 779 memner at JON vargift 2 gonger.ME HAR BARE TATT MED deiborna som truleg høyrer til fyrste ekteskap og vedkjem Dagali.Frå 1689 har futen også oversyn over eigarer.
Der står Pukerud for Moen like fram til 1715.
Eit. oversyn over brukarer og eigarer fyrst på 1700-tallet ser slik ut:

Brukarer: Eigarer:
1701-3:Knut 1700-15: Jon eigar av 3 skinn.
1704:Ole
1705-26:Knut. 1720-26: Skylder ti andre


I1690 var Knut Olsson på Søre Halland.Seinare var Knut Olson på Søre HALLAND.seinare var knut på Nord-Ramberg før han han i 1701 var komen til Moen:

Fam.4761, stifta ca 1689-90.
Knut Olson, f. ca. 1665- jf.22.05.1714.
Eli Bjørnsdtr. jf.22.05.1714.
6 born, truleg f. på Halland, NORD - RAMBERG OG MOEN:


SIDE 3376. #DETTE var sitat fra Gards og Ætt Del.II.
Bind 5. NORE OG UVDAL I FORN. OG NYE.
Skrevet av Kåre Sønsterud.#




Mvh. Helge R. :D



Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av gj00026 » 23. september 2008 kl. 1.07

Helge Raudalshovde skrev::lol: # MOEN kom inn under PUKERUD ved GEILO, MEN EIN VEIT IKKE AKKURAT TIDSPUNKTET.
Hol VI S.778. Truleg forklarer det kvifor MOEN ikke er nemnd i skattemanntala 1644 og 1665.
PUKERUD HAR EI TILKNYTNING TIL NUMEDAL,som me ikkje har klart å rulle opp fult ut ut .

(SE NÅ NILS)
#.Ein somheite GUL, fødd ca.1570, var komen til PUKRUD I 1617.
HAN fikk minst 5 søner,,OLE,NARVE og Halvor som var i NUMEDAL, sine partar til SIGURD. Dette tyder sterkt på at GUL VAR FRA NUMEDAL.


Dette var jo interessant stoff fra bygdebøkene for Nore og Uvdal, men det bringer oss ikke noe særlig nærmere målet. Nesten tvert om, ettersom det ser ut til Guul Pukerud ikke eide Moen, men at Moen først kom i Pukerud-folkets eie under sønnen Sjugurd. Dermed kan det vel helst være en arv Sjugurd har fått med kona si, eller kanskje han rett og slett kjøpte Moen? Dermed faller etter mitt syn et av argumentene for at Guul var numedøl. At tre av sønnene bodde i Numedal tyder dog likevel på en tilknytning.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 23. september 2008 kl. 16.03

Hei Nils,

:lol: :lol: HER er kilderegister til:

#Gards og Ætt Side3374-3375. Del.II.
Bind 5. NORE OG UVDAL I FORN. OG NYE.
Skrevet av Kåre Sønsterud.#

KILDEREGISTER:

-Diplomatarium Norvegicum.
-Utskrifter av skattelister ove byningsskatten til Akerhus slott og festning for åra
1593-1594-1600-1604 og 1617.
-Utskrifter av lensregnskapenen for Numedal og Sandsvær.
-Utskrifter av tingbøkene for NUMEDAL og SANDSVÆR VEDK. UVDAL.
-Utskrifter av Jordebøker.
-Utskrifter av Matrikkellister, 1683 og 1698.
-Utskrifter av pante- og skjøtebøker for Numedal og
-Utskrifter av skifteprottokollar for Numedal og sandsvær.
-Utskrifter av skattelistene over skogsskatt i Uvdal,1711.
-Utskrifter av matrikkelframlegget frå 1723 for UVDAL.
-Utskrifter av skattelistene over ekstraskatten i 1762 for Uvdal.
-Foltellingene i 1801,1835,1865 og 1875 og 1900.
-Utskrifter av Kyrkjebøker og klokkarbøker over gifte, fødde og døde i Uvdal, frå 1696.
-Lister over utvandra frå Uvdal Tunhovd 1839-1920.
-Kopi av matrikkelane frå 1668, 11838, 1886 og 1904.
-Dagbøker, skuleprookollar og eksamenprotokollar frå skulane i UVDAL.
-lISTE OVER LAGRETTESMEN I UVDAL frå 1666 til 1700.
-Utskrifter av miletære rullar frå 1693-1697-17oo-1748 og 1749.
-Tidskriftet #Dølaminne# Hovudredaktør.Tov Flatin.
-HEBER, Gustav:Numedals fortid,bind I-VI med tillegg.
-Kolansrud, Gro: Øvre Numedal,Fædreheim.
-Flatin,Tov:Flesberg I. Bygdebok.
-Vinger Sigurd:Flesberg-boka.Bustad og ætt.
-Hoff,Knut: rollag bygdebok I IV.
-Tråen, Even:Rollag,Bygdebok V.
-Mørch, Andreas. Sigdal og Eggedal.
-Mørch, Andreas: krødsherad.
-Svello, H.:Boka om Gol.
-østro,T.: om Gol III-VI.
-Loftsgard, T.k.:nore-Uvdal i forn og nye.
-Solhjell, K.O..:Bygdehistorie for Nore uvdal I og II.
-Einung,H.H.: tINN sOGA i oG ii.
-Fonnum, helge og Svarteberg, kristen:Aal bygdesga.
-Reinton, Lars og Sigurd:Folk og Fortid i Hol.
-Bjørnrud, Halvor H.: I fotefara åt dei gamle :Gåliakætta.
-Bjørnrud,halvor h.:ætta på Øvre-Flåta.
-Bjørnrud,halvor h.:Heidre far din og mor di .
-aASEN, Ivar:Norsk Ordbok.
-Strøm,H.H..GÅRDER OG ÆTTER I TUNHOVD.
-Dybvik, Danil. husmannsvesenet i Numedal.
-Tidsskriftet #Heimen#
-Rygh, O..Norske Gaaedsnavne , Buskerud.
-Norske Bygder.Nmedal bind VI. Bergen 1953.
-FØNNEBØ,Reidar:Langs Nordmannsslepene over Hardangervidda.
-Enerstvedt, Lars:Opdal Renekompani 100 år.1890-1990.
-Meyer, J.:FORTIDS KUNST I NORGES BYGDER
-Fattig-protokoll for Uvdal 1854-1908.
-Innsendte gamle dokument, utfylte spøreskjema og mindre ætteoversyn frå gardane.
-Fortellinger av bygdebok om gamle ætter og hendinger.
-Tilfeldige opplysningar frå blad og bøker.
-Lars G. Hagen:Fortenelse over stednavn i Dagali.
-Gunnar Stensen:Fortegnelse over stedsnavn i Dagali.
-Gunnar Stensen:Dagli Kirke 1850-1950.
-Gunnar Stensen: Gamalt frå Dagali.
-Winifred og Carl Klevan: Endrerud 1590-1975.
-Hol skolehistorie.
-Som Daga`lir, årshefte for 1984- 1985.

side nr. 3518
og side 3519 står dette om kildene i boka.

Mvh. Helge R. :D




18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 23. september 2008 kl. 19.45

:D :D :D :D :D
Hei Kristian.
Jeg tar meg en tur til Statsarkivet på Kongsberg i morgen for å lete i bygdebøker eller noe
annet.
Takk igjen.
MVH
Nils

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 23. september 2008 kl. 19.52

:D :D :D :D :D
Hei Helge.
Her er det mye stoff å gå igjennom,så jeg drar til Statsarkivet på Kongsberg, i morgen,for å se om jeg kan finne noe mer om slekta.
Så takk igjen.
MVH
Nils

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 24. september 2008 kl. 9.02

Hei Nils,

:D det sies det har kome, ei ny bygde bok fra Nore og Uvdal skrevet av Kåre Sønsterud.

Men jeg vet ikke noe mer om denne boka..... :)

Du kan vel fjernlåne bygde bøker, el. annet fra bibloteket i Drammen.

Mvh. HELGE R.

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 26. september 2008 kl. 0.43

:D :D :D :D :D
Hei Helge.
Takk for tipset. Jeg tar en tur til biblioteket i Drammen til uken.
MVH
Nils

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 26. september 2008 kl. 9.15

Hei Nils,

:lol: ja den som leter den finner ovs. Nils. :lol: Det er mye som er skrevet og ikke skrevet i alt av bøker og :lol: ikke minst SKATTEMANNTALL/OG ANDRE PRESTER /FUTER, SOM KREVDE INN SKATER AV ALLE SORTER ovs. :D

.............
Siterer Kristian:

- I 1624 (stattholder-jordebøkene) er en Guul på Pukerud oppført som eier av et antall (uleselig i kilden) løbbol i "Bachegaard" (Bakkegard i Ål), men i Pukerud eide han ingenting.

Sitat slutt.
...............................................................................................................................................


(Ja det er vel mulighet for at noe av dette stemmer) :roll: :?:

Ikke så lett dette med slekter som byttet garer og navn , hele tiden. :wink:

men slik var det her ofte før.





..........................................................




#BACHEGAARD#
ER EN DANSK SKRIVEMÅTE FOR : # Grn. nr. 129. BEKKESTAD (PUKERUD) # PÅ ÅL.

:lol: JA Nils dette er også slekt med GUL,

(men om han Gul eide noen lobøl her på garden vet jeg ikke sikkert enda ,dvs.3 el. 4 lobøl)?? :?: :roll: .

Bodde han Gul ikke der ? Det vet jeg ikke noe om , etter det jeg har klart og spore opp til nå :D .

(jEG TROR VEL ikke mye på det) :roll:

Så lenge det ikke er nevnt i det jeg har klart og lese om til nå om GUL.

I bøker og oppl. er lest om denne GUL.

Menn det er altid ett menn,

man vet ikke sikkert før alle BØKER/SKRIFTER/manntall, rettsprotokoller, og skifte attester ER LEST. :roll:

..........................................................................






(For alt jeg vet så kan vel de første som bodde her på (Bekkestad) Pukerud ÅL)
v/i nær slekt med GUL.


Men uten tvil (PUKERUD) FOLK :


på Bekkestad på Ål.Høyt oppe i ÅSEN over Strandalifjorden er gården BEKKESTAD :lol: .


SÅ DENNE gården dvs.2. må du lese en del om (Nils) for det er også folk i slekt med Pukerud.

sitat fra :

¤ 7043 ¤ (den nye boken Nils) AAL BYGDESOGE & SLEKTSOGE Bind IX. BREIE Gnr.125-130.

Andre bygdefolk .
ÅL KOMMUNE.

Skrevet av Thor Warberg.
.......


:D (DIN slekt NILS :lol )

KNUT KNUTSON Pukerud 01.11 1881- 1968.

#KNUT sine foreldre: heter #KNUT KNUTSON PÅLGÅRDSHAUGEN PUKERUD gm, Gunvor Hallsteinsgardbakkene i HOL# :D
.....
Knut KNUTSON (PUKERUD) Bekkestad var gm. Sissel Hermanndtr. Teigen PUKERUD 16.11 1887- 1964.
Sissel sine foreldre:Herman Olson BadstuguViken -(Helle) Teigen (Hildeteigen) gm. Birgit Olsdtr.Øyen,Hol.
(slutter der nå.Nils :lol:)
........................................

Så du bør nok legge et søk her på ÅL (Dis) OM folkene (garen Bekkestad Pukerud), og finne folkene som byge der fra starten av (Nils).

Slik at dette blir oppklart dette om Pukkerud på Bekkestad, da det er mye og lese og søke på her,

for og finne ut om ( GUL PUKERUD) Bodde?? Eller berre eide noen få lobøl på gården.
.....................



:lol: det er viktig og vite når mann søker ETTER FOLK her:
i Hallingdal så bytter folk bodplads og navn etter det stedet de bor på,

de bodde bare noen få år på garande for og få mere og leve av .
Må huske på at det var mange år som var meget lite og leve av her i dalen.
Både for folk og husdyr, det var mange uår her i dalen.
........................................................................................................................................................................................




#BACHEGAARD#
ER EN DANSK SKRIVEMÅTE FOR : # Grn. nr. 129. BEKKESTAD (PUKERUD) # PÅ ÅL.




Nb. Bønder på Grn.nr. 129. Bekkestad :
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Sitat Her:



En Per nemd i 1623 år.


Så kommer en Knut i 1620 åra.....det er truleg KNUT STRAND som ser ut til og ha havt pant
i Bekkestad då.



I 1640 er er nemnd OLA, SOM trolig er OLA STRAND.Han hadde makeskifta til TORSTEIN SUNDRE.
#Men det heter at BEKKESTAD BLE FRADØMT OLA av lagmannen,

so han ikke kunne skaffeTORSTEIN HEIMEL PÅ PÅ GARDEN, OG MAKESKIFTEET GJEKK OMATT.
(SE 214)#frå 1650 - åra til omkr. 1690 var dette.





I. amund HERBRANDSON. Han eigde ei tid 3 løb. i garden og Eivind BREIE 3 løb.Men i 1693
eigde AMUND heile garden.
Kona til AMUND heitte truleg Marte EIVINDSDTR.



SÅ KOM.,
jOHANNES SYVERSON VAR av Sandersonætta på morsida,og var son til SYVER OLSON som ei tid hadde nørdre Oppsata.

Johannes hadde gjeve halve garden som pant til


3. SEVAT TOLLEIVSON JØRGENSGARD - NOS FOR 140 rd.

Sevat fekk eiendoms-dom i 1711.

ovs.



Sitat fra side 671. Bygdesoga-670-687. Skrevet av lars OPPSÆTA. 1969 år.


Mvh. Helge R. :D :D
Sist redigert av dn20561 den 27. september 2008 kl. 19.35, redigert 3 ganger totalt.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 26. september 2008 kl. 9.18

Hei Nils,


#BACHEGAARD#

ER EN DANSK SKRIVEMÅTE FOR :

# Grn. nr. 129. BEKKESTAD (PUKERUD) # PÅ ÅL.

Mvh. Helge R. :D

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 27. september 2008 kl. 8.59

Hei Nils,

:lol: noen fakta og vureringer nå :D Nils.



Jeg siterer Kristian Hunskaar:


Kristian Hunskaar skrev:Jeg henger på noen primærkildeobservasjoner:

- I 1647 (jfr skattematrikkelen) var Sjul/Sjugurd ("Siufuer") eneste eier til Pukerud (4 løbbol).

- I 1624 (stattholder-jordebøkene) er en Guul på Pukerud oppført som eier av et antall (uleselig i kilden) løbbol i "Bachegaard" (Bakkegard i Ål), men i Pukerud eide han ingenting.

- Derimot eide en Halvor på Nestegard 3 løbbol i Pukerud dette året.


Sitat slutt.

...............................................................................................................................................




Etter søk og div. oppl.: så døde GUL før 1641 år,

i følge kilder i HOLSBOKA og (slektforskerbasen)samt ((Uvdalsbøkene), :D INGEN BETALER (vel) SKATT etter sin død vel :D :?: :roll:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Bachegaard" (Bakkegard i Ål),

er gamel Dansk skrivemåte for Bekkestad (Pukerud) søre 129 Bnr.




...............................................................................................................................................




## :D Halvor var en pantemann/utlånsmann/innkrever ifølge kilder i bøkene over Hol...
Hans etternavn vet jeg ikke ennå , hvor han bodde er og noe usikkert ennå,
hvem var han ,og hvem slekt var det ? :?: Neppe fattig kar.......



Nestegard ca.5-8 muligheter, eller Var ?? Halvor fra Uvdal :roll: :roll: da er det ennå fler

muligheter og sjekke ut Nils. :lol:



...........................................................................



Ja dette var noe og jobbe med Nils, i helga :lol:

Mvh.Helge R.



(Nils.)
(Skattemanntallet/og skatter er ufulstendeig ført i nesten 70-100 år i

Uvdal , Skurdalen, samt også (tildels) i Hol i følge bøker og andre slektsforskere her

oppe..... i Dalen.)
Sist redigert av dn20561 den 2. oktober 2008 kl. 11.15, redigert 1 gang totalt.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 27. september 2008 kl. 23.46

Hei Nils,


:lol: jeg fant den Halvor VI SØKTE ETTER:
........................................................

siterer Kistian:


- Derimot eide en Halvor på Nestegard 3 løbbol i Pukerud dette året.

sitat slutt.
........................................................






:D Her er funnet (Nils) på Halvor med pant i en gard som heiter Pugerud?? :?: (Pukeud)?

Pugerud :roll: hvem Pugerud er det her snakk om Grn. ?? Brn.??

Er dette snakk om nr. 1-2-3-4-5-6 Pugerud i Hol ?

Pugerud i (Pugerud m/Geilo, Gul.) el. Skurdalen i Hol? El. i ÅL? :roll:

Vanskeliglig dette her (Nils) når vi har mange gardar med (samme Navn) og velge mellom??



Sitat her:


Halvor Asleson Nestegard f. ca. 1585 g. I. g. m. Ingebjørg Torjusdtr. Olavoll, Hovet,
g. 2. g.m. Sissel Torbjørsdtr.

(SE her Nils) nr.1622.

Etter Jordboka i 1624 åtte Halvor (( udi Nestegård 21 løbbol, Dal 2 løbbol, #PUGERUD 3 løbbol# .

Ved skiftet etter faren i 1633 (som vi ikke har, men som er nemd I EI SAK frå 1652),

ara Halvor og Anders kvar 4 I/2 løbbol I NESTEGARD, # mens # de andre søskende har

bekommet PRO Quota jevngogt både i hovedbølet og andre steder#.

Anders Asleson løyste alt 20/3 1629 inn det brørene Knut og Ola Helling hadde arva i Nestegard.

Halvor og Anders vart ved skiftet etter faren 1633 av kvar sin Halvpart av garden . Frå 1633 år var det to gardar NESTEGARD (av den eine) ein søre og ein nordre.

Utan tvil fekk Halvor, som den eldre, hovudbølet, det som då vart søre garden.

Brorsonen Ola Steinson, som overtok garden etter HALVOR, sat på søre( der `og ætta hans sit den dag i dag).
--------------------------------------
sitat slutt.

(NB. Halvor Asleson Nestegard ble lensmann¤), i en sak i 1641 år er Halvor nemd lensmann).

DETTE var sitat fra ætt & eige i Hol Folk og fortid bind III side 654- 655.

...............................

Da (Nils) :lol: er det bare og finne hvem (Pugerud) gard :?: :roll: dette er og Grn. det er på dette.....

Mulig også dette er i slekt med GUL.

Mvh. Helge R. :D


dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 28. september 2008 kl. 23.19

Hei Nils,


:D jeg siterer meg selv:


Her er funnet (Nils) på Halvor med pant i en gard som heiter Pugerud?? (Pukeud)?

Pugerud hvem Pugerud er det her snakk om Grn. ?? Brn.??

Er dette snakk om nr. 1-2-3-4-5-6 Pugerud i Hol ?

Pugerud i (Pugerud m/Geilo, Gul.) el. Skurdalen i Hol? El. i ÅL?

Vanskeliglig dette her (Nils) når vi har mange gardar med (samme Navn) og velge mellom??

Sitat slutt.

.......................................................



Her Nils,

:D Jeg har funnet noe om Pugerud som bekrefter dette sitatet over her :roll:


Sitat:

[/i] Pukerud - Pugerud, Nordre (VI 730) ,

nordste (VI 750) ,

Mylo - (Pugerud) (VI 758),

søre (777),

synste (784),

nordre søre (787),

Nover.søre (790).

SITAT slutt.

....................

DETTE BEKREFTER det at det var mange Pugerud - PUKERUD I Hol,ÅL, pluss de garane som bekrefter at de (Het/kaldes Pugerud i Manntall/skatteregister, og fut register, og de som HET det, der bodde Pugerud folk på men hadde også eit annet navn til gjerne på garen, :roll: :D )




Ikke så lett denne GUL PUKERUD (PUGERUD) som du ( Nils) søker i Hol i Hallingdal :roll:

Dette var noe og jobbe med (Nils) :D ,

bare og søke oppl. til vi finner de svarene du søker..... Nils.

Mvh. Helge R. :D

Dette var fra personregister side 105, i FELLESREGISTER VIII. FOLK og FORTID i HOL.

Skrevet av Lars Reinton og Sigurd S. Reinton.


Mvh. Helge R. :D

18224
Innlegg: 76
Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
Sted: DRAMMEN

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av 18224 » 29. september 2008 kl. 0.30

:D :D :D :D :D
Hei Helge.
Jeg har vært på Ål, i helgen hos sviggerdat. Guri Skjelde Karlsen og min sønn Espen.
Men jeg fikk ingen tid til å forske noe mens jeg var der. Guri og Espen, skal også spørre ut
bygdefolk om slekta. Guri, er jo tannlege så hun har muligheter. De bor på Bråta, småbruk ovenfor Ål, jernbanestarsjonen.
Ja nå har jeg mye å skjekke i det du har funnet fram, så takk igjen.
MVH
Nils.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Guel of Nimmedal,f.?

Legg inn av dn20561 » 1. oktober 2008 kl. 13.39

Hei Nils, :lol: :lol: :lol:

:lol: her er et kart fra Hol/Uvdal,

der gardane/plassane/(eiet) PUKERUD, NESTEGARD I Hol, og Moen Uvdal V/Dagali .

Her er eit kart over noen av stedene , og en oversikt der de nevnta garane /pladsene ,

låg...../ligger. Det er flere av de andre navnene på plassane/garane/eiet , som jeg ikke finner nå på nye kart jeg søker i søker,

men det sikkert skrivemåten på stedene før,som er borte nå som navn

el. plads/dvs. utgått.(Nils) :lol: :lol:


(NB. Før muspekeren over bildet og klikk 1. gang, da blir kartet større.)
(Da dette er en statisk side).

Kartet er digetalt fra (Norgesglasset) fra Statenskartverk/V.Hønefoss.


Mvh.Helge R.
    Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

    18224
    Innlegg: 76
    Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
    Sted: DRAMMEN

    Re: Guel of Nimmedal,f.?

    Legg inn av 18224 » 1. oktober 2008 kl. 23.57

    :D :D :D :D :D
    Hei Helge.
    Dette var nyttig, så takk igjen.
    MNH
    Nils

    dn20561
    Innlegg: 1478
    Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
    Sted: HOVET

    Re: Guel of Nimmedal,f.?

    Legg inn av dn20561 » 2. oktober 2008 kl. 11.29

    Hei Nils, :D :lol: :D


    jeg legger en Digtalt/kartlenk her så det bare og logge seg på og skrive pladsen man søker, el. historisk - kart der står det mere med (eldre navn som kansje er utgått??). :lol:

    Her er lenken: http: http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html


    Kartet er digetalt fra (Norgesglasset) fra Statenskartverk/V.Hønefoss.



    Mvh. Helge R. :lol:

    18224
    Innlegg: 76
    Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
    Sted: DRAMMEN

    Re: Guel of Nimmedal,f.?

    Legg inn av 18224 » 5. oktober 2008 kl. 21.00

    :D :D :D :D :D
    Hei Helge , takk igjen.
    MVH
    Nils

    dn04880
    Innlegg: 1
    Registrert: 25. mars 2010 kl. 10.22
    Sted: VEGGLI

    Re: Guel of Nimmedal,f.?

    Legg inn av dn04880 » 25. mars 2010 kl. 10.23

    Hei
    Viser til mine innlegg på webdebatt på digitalarkivet:
    Nr: 76454: Ola, Narve og Halvor Gulson (Julson) Pukerud fra Hol - hvor tok de veien?
    Mvh

    Jens Gladheim

    18224
    Innlegg: 76
    Registrert: 9. november 2005 kl. 23.26
    Sted: DRAMMEN

    Re: Guel of Nimmedal,f.?

    Legg inn av 18224 » 14. oktober 2010 kl. 0.00

    :D Hei.
    Jeg tror at Ola,Narve og Halvor, dro over til Nummedal, hvor de også døde. Mere vet jeg ikke om de.
    MVH
    N.Karlsen

    Svar

    Gå tilbake til «Hol»