Ål - Bilde. Tatt fra Granhagen

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
dn09918
Innlegg: 108
Registrert: 19. desember 2004 kl. 20.25
Sted: SÆTRE
Kontakt:

Ål - Bilde. Tatt fra Granhagen

Legg inn av dn09918 » 10. juni 2009 kl. 22.22

Hei: Er det noen som kan lokalisere noen av gårdene/plassene i forgrunnen. Bildet er et postkort av Strand. Har gått igjennom bildene i de nye Bygdesogal-bøkene, men ikke funnet noe gjenkjennende. Er det noen som trenger et bilde med bedre oppløsning-så si ifra.
Takk på forhånd.
vh
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Ål - Bilde. Tatt fra Granhagen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. juni 2009 kl. 23.38

Nå er ikke jeg lokalkjent i det hele tatt, men kan det være Strand i forgrunnen, deretter Storeteig også Skattebøl?

Da har du vel Nos oppe i lia i øvre venstre del av bildet.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn09918
Innlegg: 108
Registrert: 19. desember 2004 kl. 20.25
Sted: SÆTRE
Kontakt:

Re: Ål - Bilde. Tatt fra Granhagen

Legg inn av dn09918 » 11. juni 2009 kl. 0.01

Takker for svaret Remi. Bildet er vel tatt fra et punkt noe nærmere mot sentrum av Ål enn Skottebøl og Strand, og noe av Nos må da eventuelt være "oppe bak" helt i forkant. Tror jeg.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Ål - Bilde. Tatt fra Granhagen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 11. juni 2009 kl. 12.54

Hvis vi ser på vannet på høyre side av bildet, så smalner det nokså mye og går over fra å være en innsjø til å være en elv. Det er ikke mange steder i Ål den smalner såpass. Et av stedene er overgangen fra Strandafjorden og over i Hallingdalsåne som renner ut i Oppsjøen på østsiden av Ål sentrum. Og jeg synes jeg skimter ei hvit kirke midt i bildet der og det må være enten Ål (Ål kirke var hvit til innpå 1950-tallet) eller Torpo.

Dersom kirken er Ål, så er det Strandafjorden vi ser slutten av på høyre side. Da kan ikke gårdene i forgrunnen være Rime, for det passer ikke med vannet. Da har du igjen det som er byggefelt i dag mellom Vangen og Brennehaugen (Brenno) og de nærmeste gårdene vest for Brennehaugen igjen er Nos og Skottebøl.

Dersom kirken er Torpo så må det være Tingvollfjorden vi ser slutten av, men det får jeg ikke til å stemme med resten av topografien. Det er også ulogisk for meg at Strand, som kom fra Ål, ville skrive Ål, Hallingdal på postkortet dersom bildet var fra Torpo.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn09918
Innlegg: 108
Registrert: 19. desember 2004 kl. 20.25
Sted: SÆTRE
Kontakt:

Re: Ål - Bilde. Tatt fra Granhagen

Legg inn av dn09918 » 11. juni 2009 kl. 15.54

Takk Remi. Siste innlegget fikk meg til å tenke annerledes. Innsnevringen av Strandafjorden vises jo helt klart. Ved innsnvevringen kommer Kvina ut og Vangen ligger.
Idag bru og demning. Hele Nos-grenda med de karakterisktiske gårdprofilene vises ikke.
Eller ikke Rime og Brenno kan sees. Skottebøl kan vel "anes".
Det var dette som var forvirrende i utgangspunktet. Strand må ha brukt en kraftig vidvinkel/zom, slik at hele landskapet blir "flat"
Husene som ligger der veien forsvinner under "høyonna" er helt klart gården Strand, med Halvorsgarden og Aslegarden.

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Ål - Bilde. Tatt fra Granhagen

Legg inn av dn20561 » 17. juni 2009 kl. 23.25

Hei , :D

her har dere Strandafjorden på Ål i Hallingdal, før en elv før den ble demmet opp med den lille demningen øverst å høyre side i enden av fjorden, de garane som ligg der er fra dagenens kart.

Kartet er levert fra Norgesglasset Statens kartverk ved Hønefoss.

Mvh.Helge R.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Ål»