Hovin

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Hovin

Legg inn av dn19389 » 14. oktober 2005 kl. 20.10

Hvilket bind av: Boka om Gol
dekker gården Hovin?

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Re: Hovin

Legg inn av dn19389 » 13. januar 2006 kl. 10.41

Hjælp, det her var jammen vanskelig...... Ingen kan fortelle meg hvilken av de 7 bøkene om Gol som dekker gården Hovin(d). Selv fra biblioteket i Gol fikk jeg tilbakemelding om at ingen av bøkene dekket Hovin...... er det mulig?

På gårdsmatrikelen for 1886 er det hele 11 gårder med gårdsnavn Hovin. De har gr.nr 41 og br.nr. fra 1 til 11.

Hovingårdene har følgende bruksnavn ifølge matr 1886

Braaten Søndre
Ager og Slaatteland
Haugstadremmen (Skov)
Einarset
Sandbækremmen(Skov)
Brekkerydningen
Skov
Braatestølen Nedre
Braaten Nedre
Bakkeskogen
Trætteskogremmen

Hvilken av disse gårdene jeg søker, vet jeg ikke, men jeg regner med at alle Gårdene Hovin gr.nr 41, er i en og samme bok.

Familien jeg leter etter, har tatt gårdnavnet Hovin, som slektsnavn....

Olav (Edvar) Olsen Hovin(d) f 1878

Håper noen kan hjelpe meg nå, da jeg nødig vil bestille en haug bøker, jeg kanskje ikke trenger.

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Innlegg: 1765
Registrert: 13. desember 2004 kl. 23.43
Sted: KONGSBERG

Re: Hovin

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 14. januar 2006 kl. 13.25

Jeg kikket gjennom innholdsfortegnelsen i Gol-bøkene da jeg var på Statsarkivet i dag, men fant ingen gård ved navn Hovin. Kikket også etter noen av underbrukene du nevnte, men fant heller ikke de.

Hilde

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Re: Hovin

Legg inn av dn19389 » 14. januar 2006 kl. 17.00

Neimen, sett på maken, ikke bare forsvinner tellingene fra Gol, nå forsvinner gårdene også. Jammen godt jeg har et så velbrukt navn som Olav Olsen å forske på da, da har jeg iallfall flere hundre å velge blandt.

Jeg har sjekket opplysningene i matrikkelen en gang til og enda nøyere for å se om jeg kanskje tar feil, at gården ligger på Nesbyen, men det ser ikke sånn ut.

I 1838 har Hovin (Hofvin) Løper.nr 516 og bruksnavnet er Broten Søndre
Nytt matr.nr 125 Tinglag:Næs
gammelt matr.nr 204
Eier av gården er Ole Colbjørnsen

Veldig synd at tellingen for 1865 mangler......

Men vi har jo matrikkelen for 1886 da og nå har det blitt til flere gårder, 11 stk.

Navnet på gården er forsatt Hovin og den har fått gårdnr. 41 og gammelt matrikkelnr. er 125. Kommune: Gol Sokn:Gol

4 av gårdene eies av Ole Syversen løpe.nr 516a,516h,417c,425c
1 eies av enken Gunnild Torkelsdtr. løpe.nr. 516b
2 eies av Tollev Tollevsen løpe.nr. 516c,546d
2 eies av Ole Kolbjørnsen løpe. nr. 516d, 516e
1 eies av Torsten Knutsen Bakken løpe.nr. 516i
1 eies av Stengrim H. Haugen løpe.nr. 516k

I 1900-tellingen har jeg funnet tre av gårdene:

Hovin Braaten eies av Syver Olsen. (en S.Braaten er fadder for Olavs føste sønn)
Braaten nedre eies av Kolbjørn Olsen.
Sandbæklien eies av Elling Pedersen.

I 1800-telling har jeg ikke klart å finne gården, der står ingen nummere og jeg gjenkjenner ingen av navnene og den Ole Colbjørnsen jeg finner der, kan vel neppe være den samme som over.

Jeg har ikke sett bøkene om Gol enda, men får vel snart bare bestille alle 7. Er det kun gårdsregister i boka, eller har den også navneregister? Ville vel blitt en tykk bok da kanskje, ja ja det er jo hele 7 av dem så.....

Tusen takk for hjelpen i dag Hilde. Jeg har forresten bodd ved Kongsberg jeg, i Sagrenda. Jeg var bare ett og et halvt år når jeg flyttet derfra, men jeg husker så masse fra gården og folkene der, at dit skal jeg jammen kjøre en tur en dag.....

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Innlegg: 1765
Registrert: 13. desember 2004 kl. 23.43
Sted: KONGSBERG

Re: Hovin

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 14. januar 2006 kl. 18.41

Bind 1 og 2 var mer bygdehistorie enn personhistorie, så jeg tror at du i første omgang klarer deg med bind 3-7.

Velkommen til Kongsberg!

Hilde

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Innlegg: 1765
Registrert: 13. desember 2004 kl. 23.43
Sted: KONGSBERG

Re: Hovin

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 14. januar 2006 kl. 18.49

P.S.: Det var dessverre kun gårdsregister, og ikke navneregister i bøkene. Hver bok hadde sitt register, så det var ikke en samlet oversikt.

Hilde

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Hovin

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. januar 2006 kl. 11.35

Hei May Anita.

Ikke sikkert det hjelper deg så mye, men dette er hva O. Rygh's Norske Gaardnavne sier om gården Hovin i Gol.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Re: Hovin

Legg inn av dn19389 » 21. januar 2006 kl. 15.25

Endelig kom bøkene om Gol, og da gårdene er ordnet etter gr.nr., finner jeg fort gården jeg leter etter

som Høgvin/Bråten gr.nr 41 på side 273 i bind VII A

så ble jeg glad da? Neida, slett ikke, for her finnes ingen Olav Olsen. Heldigvis har jeg alle bøkene her, og jeg leter vidre. Under Krusedokkbråten s. 485 bind III og under Ranten s. 319 bind III er han omtalt.

Olav f.(Olaf) Edvard Olson Hovind, Nes på Romeriket 1878-1957. Han kom hit til Gol under anleggsarbeidet med bergensbanen. Han gifter seg med (i 1906) Kristine Kristensdtr Krusedokkbråten 1885-1985, 11 barn.... bosatt på Ranten.

Jaja, da får jeg bare håpe at jeg finner like hjelpsomme forskere i Hedemark...

Tusen takk for all hjelp jeg fikk her, synd for meg at det var feil gård.

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Re: Hovin

Legg inn av dn19389 » 21. januar 2006 kl. 16.45

Verden er ikke stor, trengte gården alikevel jeg, fra en helt annen kant. Merkelig asså, hvor liten verden har blitt etter at jeg begynte med denne hobbyen...

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Hovin

Legg inn av dn10731 » 4. juni 2006 kl. 15.03

I fall du ikke har funnet ekteskapet til Olaf Edvard og Kristine, se skannete kirkebøker fra Buskerud: *Nes /Nes: 1881-1912, Ministerialbok* Side 308 viser ekteskapet 17/4-1906 mellom Olaf og Kristine. (Han var født 1878 på Nes, Romerike, konfirmert 1892. Faren var Ole Olsen Evenstuen.)

Mvh Ellef Ellef.

gj03832
Innlegg: 7
Registrert: 22. oktober 2006 kl. 10.39
Sted: YTRE ARNA

Re: Hovin

Legg inn av gj03832 » 22. oktober 2006 kl. 10.51

Hei på deg.
Har aldri vært inne på forumet her før, men ble interessert i alt du hadde fått tak i når det gjelder Hovin(d).
Jeg heter Hilde Wessel Boge. Min morfar var Kår Asbjørn Hovind, bosatt på Årnes på romerriket. Foreldrene hans var Olav Edvard Olsen Hovind og Kristine Krusedokkbråten.
Så øangt så bra.
Min Oldefar altså O:E:Olsen Hovind har det vært mye uklarhet om. Jeg har hørt om halv søsken og "lausunge) etc.
Jeg ble glad når jeg så et navn på hans far :Ole Olsen Evenstuen, som igjen hadde foreldre som het Peder Olsen Evenstuen og Mari Larsdottir.
Men har du noen anelse om hva moren hans het og hvorfor han tok Hovind navnet?. Hadde blitt kjempe takknemlig om du svarte meg.

Hvis det er av noen interesse eller at noen lurer på noe om Wessel slekta, så har jeg masse informasjon om dette + slektstavle som går tilbake til ffør Tordenskjold

Mvh
Hilde Wessel Boge
Nordstrandv 5
5265 Ytre Arna
email: hwboge@c2i.net

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Hovin

Legg inn av dn10731 » 22. oktober 2006 kl. 12.00

Hilde Wessel Boge skrev:Har aldri vært inne på forumet her før, men ble interessert i alt du hadde fått tak i når det gjelder Hovin(d).
Jeg ble glad når jeg så et navn på hans far :Ole Olsen Evenstuen, som igjen hadde foreldre som het Peder Olsen Evenstuen og Mari Larsdottir.
Men har du noen anelse om hva moren hans het og hvorfor han tok Hovind navnet?. Hadde blitt kjempe takknemlig om du svarte meg.

Hvis det er av noen interesse eller at noen lurer på noe om Wessel slekta, så har jeg masse informasjon om dette + slektstavle som går tilbake til ffør Tordenskjold


Hei. Regner replikken var til May Anita?

Litt utenfor sjølve tråden. Tordenskjold har nok i årenes løp vært diskutert i forskjellige slektsfora. Ved påsketider var der en debatt i digitalarkivets Brukarforum Påskenøtt. Dette er sikkert kjent stoff for deg, og ble litt utenfor sjølve tråden.

Mvh Ellef.

gj03832
Innlegg: 7
Registrert: 22. oktober 2006 kl. 10.39
Sted: YTRE ARNA

Re: Hovin

Legg inn av gj03832 » 22. oktober 2006 kl. 14.21

Ok.
Men vet du hvem Ole Olsen Evenstuen var gift med?

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Hovin

Legg inn av dn10731 » 22. oktober 2006 kl. 16.02

Hei. Dersom ingen andre lesere av denne tråden kan svare på hvem Ole Olsen Evenstuen var gift med, mulig du finner han omtalt i en av Bygsebøkene fra Nes. . Der er også registrert personer som er villige til å gjøre oppslag.

Ole Olsen Evenstuen og NN kone hadde i hvart fall sønnen Olaf Edvard f.ca.1878 og konfirmert ca.1892. Kan være Ole og kona også er å finne i noen av de skannede kirkebøkene fra Nes. Foreløpig er det iblandt store problemer med å komme inn på disse, mens andre ganger virker de. I hvert fall er vi lovet forbedring om ikke for lenge.

En annen mulighet er å legge inn en etterlysning under Nes i Akershus. Regner ikke med mange Romerikinger leser etterlysninger fra Buskerud. Men fra Akershus får du temmelig sikkert svar, dersom etterlysningen ligger der.

Mvh Ellef.

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Re: Hovin

Legg inn av dn19389 » 27. mai 2007 kl. 2.00

Olaf Edvard f. 31/3 døbt 5/5-1878 Nes i Akershus er uægte sønn av
Husmannsdatter Karen Andrea Sørensdatter Oppakereje f. 1858 og
Husmannsønn Ole Olsen Evenstuen under Bollerud. f. 1856

(Nes Mini I 9 1875-1882 kort nr.1/6)

Hovind-navnet har antagelig Olaf Edvard med seg fra Nes, da han bor på Hovindfallet når han blir konfirmert.

Ole er født i Nord-Odal 30. Januar og døbt 2. Mars 1856
Foreldre: Ole Otto Olsen Lilleset og Eli Olsdatter Breiby.

Hvem han gifter seg med, vet jeg ikke, men han og søsteren Thea reiser antagelig til Amerika, men det går greit å forske bakover i slekten i Nord og Sør Odal.

gj05301
Innlegg: 1
Registrert: 23. juli 2007 kl. 14.36
Sted: KONGSBERG

Re: Hovin

Legg inn av gj05301 » 23. juli 2007 kl. 14.57

Hei!
Olav Edvard Olson Hovind var min farfar. Han bodde på tomten Ranten i Herad, like ved mine foreldre der jeg voks opp. Farmor Kristine var fra Krusedokkbråten i Gol, like ved grensa til Nes kommune i Hallingdal. Deres eldste sønn Olaf, kjøpte tomt på Krusedokkbråten. Denne tomten ble kalt Hovind. Seinere kjøpte han hele bruket og navnet Hovind blei brukt. Noe skog blei solgt fra bruket slik at det er en liten plass.
Olaf`s etterkommere eier stedet i dag.

gj05900
Innlegg: 1
Registrert: 29. november 2007 kl. 9.56
Sted: GOL

Re: Hovin

Legg inn av gj05900 » 29. november 2007 kl. 10.28

Hei.
Har vært inne og tittet her tidligere, og synes det er interessant å følge slektsleddene bakover.

Jeg bor i dag på garden(småbruket) Hovind. Jeg har overtatt garden fra min far,
Oskar Karsten Hovind, f.1936. Han er eldste sønn etter Olav Christian Hovind, f. 1906.
Olav(Olaf). Det var han, bestefar, som opparbeidet gården slik den framstår i dag. Som nevnt het stedet/gården før dette Krusedokkbråten. Bestefar kjøpte gården av Erik Krusedokkbråten, som var hans onkel og bror til hans mor, Kristin Hovind
(f. Krusedokkbråten).

Det har ikke vært drift på gården etter at bestefar døde i 1984. Jeg flyttet dit i 2005, og har begynt arbeidet med å rydde. Gården er i dag på totalt ca 75 mål, som fordeler seg ca 50/50 på opparebeidet jorde og skog.

Mvh
Ole Tom Hovind

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Hovind

Legg inn av dn19389 » 17. juni 2009 kl. 14.24

Heisann, det er lenge siden jeg strevet med å få oversikt over slekten min nå. Så lenge siden at jeg burde gjøre alt på nytt for å finne alt jeg har glemt. Nå sitter jeg og søker i alle mine innlegg her på DIS, og så finner jeg et innlegg av en annen som gjør at jeg kanskje begynne helt på nytt uansett. Jeg tar kontakt Pm jeg, og får oppklart saken.

Brukeravatar
dn19389
Innlegg: 269
Registrert: 4. september 2005 kl. 7.13
Sted: DEGERNES

Hovind

Legg inn av dn19389 » 18. juni 2009 kl. 14.55

Hilde Wessel Boge skrev:Jeg ble glad når jeg så et navn på hans far :Ole Olsen Evenstuen, som igjen hadde foreldre som het Peder Olsen Evenstuen og Mari Larsdottir.
Men har du noen anelse om hva moren hans het og hvorfor han tok Hovind navnet?. Hadde blitt kjempe takknemlig om du svarte meg.


Den er jo gammel den tråden her nå, men for nye forskere som måtte komme inn her å søke, synes jeg at det er greit å rette opp eventuelle missforståelser. Det kommer nye folk til Evenstuen, en ny Ole Olsen. Den Ole Olsen Evenstuen som ifølge kirkebøkene er far til Ole Edvard er sønn av Ole Otto Olsen Lilleset og Eli Olsdatter Breiby og i 1865-tellingen er de her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6440#ovre

Viser til tråden min:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ight=hovin

Svar

Gå tilbake til «Gol»