Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj03240
Innlegg: 27
Registrert: 7. juni 2006 kl. 22.45
Sted: HELGEROA

Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Legg inn av gj03240 » 7. juni 2006 kl. 23.11

Kari er registrert som 25 år i 1801-tellingen på Næs Børdal i Buskerud. Hun er gift med Endre Andersen, men har tydeligvis datteren Ingebor Helgesdtr med en annen mann. Hvis det ikke er en trykkfeil. Datteren er 3 år i 1801.

Hvor kommer Kari fra?

Med vennlig hilsen
Erna Marwell Svendsen

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Legg inn av dn10731 » 8. juni 2006 kl. 1.39

Hei. Hvor Kari var fra har jeg i skrivende stund intet svar på.

Derimot virker det som folketellingen 1801 - Børdal har noen småfeil. Slikt er ikke uvanlig. Dattera Ingebor på 3 år (var 2 år, gikk i sitt 3.de år) skulle egentlig vært født 1798-99.

Kirkebok nr.5 fra Nes i Hallingdal, side 156 (Rullefilm HF 415):
*Døbt i Næs 19.mars 1797 - Ingeborg For: Endre og Kari Børdalen.
Test: Kari Tollevsgaard, Ambiør, Margit og Peder Altoen, Aslack ibid.*

Endre og Karis sønn Andres (Anders) ble døpt 16.juni 1799 i Næs. Som faddere finner vi bl.a. ei Birgit Helgesdt. og en Ole Helgesen. Kanskje "nøkkelfaddre"?

Fortsatt fra kirkebok 5, nå bakover til side 150:
*Copulerede i Næs 14.juni 1796:
Ungk. Endre Andersen og Kari Helgesdtr. Sp: Fingar Brenno og Halgrim Børtnes*
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Etter 1801-tellinga skulle Kari Endresdtr vært født ca.1777. Etter en hurtigsveiv i konfirmasjonslistene fant jeg noen kandidater. Kan ha oversett noen.
Kari Helgesdtr Lie 16 år, konf 6.juni 1790 i Nes.
Kari Helgesdtr Eidsgaard 17 år, konf 12.juni 1796 i Gol.
Kari Helgesdtr Haftorn 19 år, også konf 12.juni 1796 i Gol.

Mvh Ellef Ellefsen.

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Legg inn av dn10731 » 8. juni 2006 kl. 16.08

Kari Helgesdatter kom fra Nørdre-Li (Hølgjistugu) i Nes i Hallingdal. Var bare litt klundrete å finne den riktige Kari, da alder i folketelling og komfirmasjonsliste var litt unøyaktig, som den ofte er.

Kirkebok nr.4 fra Næs, side 112b (Rull HF 415):
* Døbt Næs 12.april 1772 - Kari. Fader: Helge Amundsen Lie. Moder: Astri Andresdatt:
Test: Rangdi Christiansdatt: Grimsgaard, Gunild Andresd: ibid. Diis Arnesd:Thoen, Ole Olsen Islandsrud og Stener Amundsen Lie.*

Det var denne Kari som ble konfirmert 6.juni 1790 i Næs. Ekteskapet til foreldrene finner vi i samme kirkebok, på side 321:
* Troloved 4.juni 1770 i Næs - ungkarl Helge Amundsen Lie og Pigen Astrid Andresdatt Schiong.
Caut: Niels Olsgaard og Gulbrand Schiong. Copulered 7.octobr. *

Foreldrene samt noen søsken av Kari, finner vi her i
1801. Som vanlig noen småfeil. For å få hjelp til letingen videre bakover, anbefaler jeg å starte med *Gards og slektshistorie for Nes i Hallingdal, bind I, utgitt 2002. Forfatter Terje Østro. Lie-gårdene er med i dette bindet. Det vil senere bli utgitt flere bind. (Børdalen og Schiong er ikke med i første bindet). Se under Nørdre-Li (Hølgjistugu), side 482:
* Helge Amundsen Lie, fra denne gården, f.1744 d.1831 g1770m Astri Andresdtr. Sjong f.1745 d.1824* Du finner mye om familien. Likeså deres 6 barn, hvorav Kari var eldst.

Blar du til side 483 finner du mye om foreldrene til Helge Amundsen og søsknene hans. Faren var Amund Olsen fra Hytta (under Nordigarden Gulsvik) og Birgit Helgesdtr, fra denne gården. o.s.v. Siden røttene også brer seg til Flå, kan jeg anbefale *Gards og slektshistorie for Flå i Hallingdal, bind I og II, utgitt 2003.* Forfatter også her er Terje Østro. Du finner foreldren til Amund Olsen på side 428 i Flå, bind I. Det var Ola Nilsen Strindberg og Margit Amundsdtr, tremenninger. (Flere bind fra Flå blir og utgitt de kommende år).

Mvh Ellef Ellef.

gj03240
Innlegg: 27
Registrert: 7. juni 2006 kl. 22.45
Sted: HELGEROA

Re: Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Legg inn av gj03240 » 8. juni 2006 kl. 16.47

Til Ellef Ellefsen

Jeg er helt stum av beundring over hva du har funnet ut Så mye! Og på så kort tid.Jeg er veldig takknemlig.
Jeg prøver å lage en slektsbok til barn og barnebarn, men er ikke så flink til å lete på nettet, men nå som du har satt meg på sporet av de riktige bøkene, blir det enkelt å lese seg til mye nytt. Jeg gleder meg. Takk igjen.

mvh
Erna M. Svendsen

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Legg inn av dn10731 » 9. juni 2006 kl. 2.27

Hei igjen. For å gjøre letingen lettere, legger jeg ved et klipp av en anesirkel. (Bruker slike å kladde på når jeg leter. Lettere å holde styr på slektskapet synes jeg.)

Dersom du logger på ser du sirkelen. Fører du pekeren over bildet og klikker, forstørres det slik at det forhåpentligvis blir leselig. Mvh Ellef Ellef.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj03240
Innlegg: 27
Registrert: 7. juni 2006 kl. 22.45
Sted: HELGEROA

Re: Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Legg inn av gj03240 » 9. juni 2006 kl. 21.01

Jeg må bare si tusen takk igjen. Så hjelpsom du er. Og så mange nye navn i tillegg!
Du skulle sett meg her jeg sitter med et bredt smil. :D

Den sirkelen var praktisk. Lager du den selv?
Spørsmålet er sikkert dumt, men jeg er temmelig grønn når det gjelder praktiske ting i forbindelse med slektsforskning. Jeg lærer forhåpentligvis mer underveis. Det er i alle fall veldig moro.

mvh
Erna M. Svendsen

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Hvor kommer Kari Helgesdtr fra?

Legg inn av dn10731 » 9. juni 2006 kl. 23.23

Hei. Disse sirklene jeg bruker. er noe jeg kopierte og forminsket jeg fra en stor 10-ringers sirkel en gang i tiden. Hver sirkel er i A4-format, og har gjennom årene brukt hundrevis av slike til å kladde på.

Når det gjelder egen slekt får hver av mine tippoldeforeldre sin egen sirkel. Denne går så til deres tippoldeforeldre. Deretter gir jeg hver av tippoldeforeldrenes tippoldeforeldre en ny sirkel, o.s.v. Legger som et eks. ved en sirkel til en av mine tippoldeforeldre.

Nå er det sikkert endel slektsprogrammer som gjør samme nytten. Men -, sjøl om jeg også bruker et par forskjellige sådanne, sverger jeg fortsatt til sirkler. Mvh Ellef Ellef.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Nes i Buskerud»