Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn32082
Innlegg: 4
Registrert: 19. oktober 2018 kl. 11.31
Sted: LILLESTRØM

Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Legg inn av dn32082 » 19. oktober 2018 kl. 11.41

Hei, jeg er så i tvil om denne mannen her;
Henrik Gabrielsen Wejse fra Eiker som er min 4x tippoldefar.
Ved dåp av min 3x tippoldemor står han oppført som far og Anna Larsdatter som mor.
Her følger historien fortløpende. Finnes det to Henrik Gabrielsen her?

Manntall ved Kongsberg Sølvverk 1765:
(Hendrick Gabrielsen Wejs 14 år)
https://www.digitalarkivet.no/view/6/pc00000001137786

Vielse 1778:
(Henric Gabrielsen Wejs og Karen Kristine Christophersdatter – vielse 13-06-1778)
https://media.digitalarkivet.no/view/8572/355

Dåp datter Anna Maria Henricsdatter 08-07-1780:
(Henric Gabrielsen Wejsis og barnets mor Anna Larsdatter)
https://media.digitalarkivet.no/view/8572/179

Skifteforretning 1787:
(Henrik Gabrielsen Weis og hustru Karie Christine Christophersdatter – hustrus død 30-07-1787)
https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000550696

Takknemlig for svar/tilbakemelding om tips hvordan jeg kan finne dette ut.

Britt Johansen
:D

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Legg inn av gj21916 » 19. oktober 2018 kl. 12.56

Litt usikker, men denne Anna Larsdatter ved Anna Maria sin dåp ser ut til å være en av fadderne? og er Ole Pedersen Vestfossen sin hustru?

Har du funnet Anna Maria sin konfirmasjon og hva som står ved den?

Hun står ikke som hans arving her
https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000552400
Sist redigert av gj21916 den 19. oktober 2018 kl. 13.04, redigert 1 gang totalt.
mvh Grete A.K.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Legg inn av gj25675 » 19. oktober 2018 kl. 13.02

Jeg er enig med Grete. Anna Marias mor er ikke ført opp ved dåpen.

Anna Larsdatter er nevnt som fadder og "Ole Pedersen Vestfossens Hustrue".



Hilsen
Matthias

dn32082
Innlegg: 4
Registrert: 19. oktober 2018 kl. 11.31
Sted: LILLESTRØM

Re: Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Legg inn av dn32082 » 19. oktober 2018 kl. 13.15

Hei, og ja jeg ser nå at det faktisk står at Anna Larsdatter er Ole Pedersens hustru.. tusen takk for at du fikk på meg brillene:D

Ved Anna Marias konfirmasjon står det intet, se nr. 14:
https://media.digitalarkivet.no/view/8488/106

Her er hun også 17 år og ikke 15, men det var den eneste jeg fant som het Anna Maria Henrikdsdatter, så jeg antar at det er riktig person.

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Legg inn av gj21916 » 19. oktober 2018 kl. 16.38

Den Anna Maria som er født og døpt i 1780 dør i desember samme år.
Andre spalte, venstre side, nesten nederst, 23/12
https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620517

Da må det være en annen Anna Maria som du stammer fra.
mvh Grete A.K.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Legg inn av gj25675 » 19. oktober 2018 kl. 16.59

Det er jo ingen Anne Marie som er nevnt i skiftet etter Henrik Gabrielsen Wejs. En 2 år gammel Anne Malene, f. ca. 1789, dør i løpet av skiftebehandlingen.

Har du noen sikre opplysninger om den Anne Marie som er din 3x tippoldemor?

Kan det være denne Anne Marie f.1783, som befinner seg på Vestfossen i 1801 vi leter etter?
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8275005446

dn32082
Innlegg: 4
Registrert: 19. oktober 2018 kl. 11.31
Sted: LILLESTRØM

Re: Samme person? Henrik Gabrielsen Wejs fra Eiker

Legg inn av dn32082 » 21. oktober 2018 kl. 18.26

Hei og tusen takk for svar.
Jeg er ikke helt inne i dette her, men det eneste sikre jeg har er vielsen til Amund og Ane Maria (nr 11):
https://media.digitalarkivet.no/view/8489/56

og at de er foreldre til Anne Amundsdatter (min tipptippoldemor, nr. 69)
https://media.digitalarkivet.no/view/1150/47

Jeg tror også at det er riktig med at hun er født i 1783, når jeg ser på folketellingen her. Kirsti Hendriksdatter er notert i kirkeboka som fadder til Annes dåp.

I samme slengen blir det også mere sannsynlig at det er denne personen som ble konfirmert som notert over.

Tusen tusen takk for tilbakemeldinger
:D

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»