Kyhn Kalmer, Dokka, Wennich og Usler

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Carl Frederick Gram
Innlegg: 25
Registrert: 6. mai 2005 kl. 15.44
Sted: OSLO

Kyhn Kalmer, Dokka, Wennich og Usler

Legg inn av Carl Frederick Gram » 1. september 2017 kl. 14.01

Jeg heter Frederick Gram, er 80 år, og har holdt på med slektsgransking i vel 60 år. I årenes løp har jeg laget flere slektsbøker (Arven fra
Ringve (Bachke), Slekten Rømcke, Rømcke-slekten fra Nesbyen og Caroline Klees reisedagbok fra Norge sommeren 1840 (Fabritius)).

Da jeg holdt på med «Slekten Rømcke» i 1995 hadde jeg en del kontakt med Olav Såtvedt og Vidar Skaar Borgersen, spesielt m.h.t. slekt i Sandsvær og Kongsberg. Senere har jeg lurt på om det ble laget noe sentralt personregister i forbindelse med arbeidet med Sandsværboka?

For tiden holder jeg på med slektene Kyhn og Nachschow, og her kommer jeg inn på en liten slekt Kalmer, der en datter av materialforvalter ved Kongsberg Sølvverk Samuel Thoresen Kalmer ble gift med Christian Ulrik Kyhn, bruksforvalter ved Fossum jernverk i Bærum. Er det
noen på Kongsberg som har arbeidet med slekten Kalmer? Kyhn?

Jeg holder også på med Gram-slekten på Kongsberg, og jeg lurer på om du kjenner til noen som har jobbet med Dokka, Wennich eller Usler?

Vennlig hilsen
Frederick Gram,
Brekkeveien 19,
0884 Oslo
fre-gra@online.no

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Kyhn Kalmer, Dokka, Wennich og Usler

Legg inn av dn32133 » 1. september 2017 kl. 20.50

Hei Frederick!

Personregister til Sandsværs historie finner du i bind IX.

Det fins flere innbyrdes både beslektede og ubeslektede Dokka-slekter på Kongsberg. Kombinasjonen av navn i denne etterspørselen får meg imidlertid til å anta at det er Dokka i Jondalen du er ute etter. Den slekten leder tilbake til egne aner på 1700-tallet. Jeg har også de fleste nøkkelopplysninger om mellomliggende ledd.

Her kan du trolig også ha nytte av å gjenoppta kontakten med Olav Såtvedt. Moren hans ble født Gram Dokka.

Jeg har ikke arbeidet systematisk med noen av de andre etternavnene du etterspør, man har en stor database med navn fra Kongsberg og omegn. Et raskt søk viser at den inneholder en god del informasjon om Gram, Kalmer (Calmer), Usler og Wennich.
mvh dth

Brukeravatar
Carl Frederick Gram
Innlegg: 25
Registrert: 6. mai 2005 kl. 15.44
Sted: OSLO

Re: Kyhn Kalmer, Dokka, Wennich og Usler

Legg inn av Carl Frederick Gram » 7. oktober 2017 kl. 17.00

Jeg har sett på registeret for Sandsvær-boka, men håpet at det fantes noen som har bearbeidet de forskjellige kildene fra Kongsberg. Det kom mange berg- og skogfolk til Norge på 1700-tallet, særlig fra Tyskland, men det er ikke så mange slekter som har beholdt navnet opp til vår tid.
Dokka i Jondalen er riktig, Olav Såtvedt kunne ikke bidra her. Det er fint å finne andre som har jobbet med en slekt, dels for å luke feil, dels for å supplere hverandre.
Hva hadde du om Kalmer/Calmer?
Frederick :D

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»