Lyche-villaen

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 18. august 2007 kl. 22.54

Jeg leste tidlig i sommer om en finanskjendis som skulle ha kjøpt Lychevillaen i Drammen. I artikkelen ble boligen omtalt som en av Drammens vakreste boliger.

Da en av mine aner er Johan Nicolay Lyche, byfogd i Drammen (og andre i slekten også bodde der 1700-1800 tallet), er jeg interessert i nevnte Lychevilla. Mye taler for at den har vært i slekten.

Hvor kan jeg finne mere om den ? Takknemlig for all hjelp.

Leif

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 6. mars 2008 kl. 20.44

Jeg vedlegger et bilde av Lyche-villaen som jeg fant nylig. (Huset til venstre på bildet).
Bildet er funnet i nettstedet til Drammens tidende.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Knut Helge Nebell
Innlegg: 226
Registrert: 26. august 2006 kl. 9.04
Sted: HØNEFOSS

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Knut Helge Nebell » 6. mars 2008 kl. 21.49

Hei

Hvis jeg ikke blander korten og husker feil, så ble jeg som smågutt i Drammen fortalt hvem som bodde i det fremre gule nabohuset.
Under krigen var det Grossman, kjent tysk nazist, som holdt til her og plaget norske patrioter.

Mvh.

Knut Helge

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 6. mars 2008 kl. 22.38

Drammens Tidende på nett:

Han er byens aller rikeste, nå vil Lars Nilsen bygge seg et grønt og frodig park-palass midt i Drammen sentrum. Metode: Rive tre verneverdige villaer.

Det ligger an til en gedigen vernestrid omkring Lars Nilsens omfattende planer som nylig er lagt fram for kommunen i form av en forespørsel. Nilsen bor i den herskapelige Lychevillaen som ligger i Bergstien rett bak Bragerens kirke. Nå ønsker han å utvide og utvikle denne eiendommen.
Høy verneverdi

I løpet av de siste par årene har Lars Nilsen kjøpt tre nabohus. To av disse villaene er tegnet av den anerkjente funkisarkitekten Bjarne Thinn Syvertsen og har høy verneverdi. Det tredje huset har middels verneverdi. Nilsen ønsker å rive alle disse villaene. Det er all grunn tilå regne med at denne saken vil utløse en hard verne-debatt

Nilsen kjøpte Lychevillaen for noen år siden for 6,7 millioner kroner og har bodd der siden. Verdien på denne prakteiendommen er langt høyere i dag. Dette er en av byens mest synlige bolighus som har skiftet eier flere ganger de siste tiårene. .

Lychevillaen som ble bygget omkring år 1900 i nyklassisktisk stil, har høy verneverdi og særdeles sentral beliggenhet. Nilsen har foretatt en grundig oppussing og rehabilitering av villaen som er på 340 kvm fordelt på to etasjer. Sammen med de tre naboeiendommene, har Nilsen en tomt på 7 mål som han ønsker å utvikle til et flott hage- og parkanlegg.


Til orientering.

dn34930
Innlegg: 10
Registrert: 17. mars 2016 kl. 9.41
Sted: Drammen

Re: Lyche-villaen

Legg inn av dn34930 » 18. april 2017 kl. 0.05

Litt sent kanskje, da innlegget er10år gammelt. Axel Ivar Lyches kone flyttet til huset ca 1914 (tror jeg). På en verneplan fra Drammen står huset bygget i 1902, dette er jeg usikker på... Axel Ivar Lyche døde i 1914 og jeg er blitt fortalt at han aldri rakk å flytte inn... Familien hans flyttet inn. Axel Ivar Lyche var Nicolai Lyche sitt oldebarn...
Sist redigert av dn34930 den 6. juni 2017 kl. 23.58, redigert 1 gang totalt.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 18. april 2017 kl. 11.08

Hei Elisabeth

Takk for info. Axel Ivars hustru Elisabeth Scheel døde i 1923 og det var kanskje hun som overtok huset. 6 barn levde da faren døde og eneste sønn og yngst, Harald f. 1899 overtok kanskje senere.

dn34930
Innlegg: 10
Registrert: 17. mars 2016 kl. 9.41
Sted: Drammen

Re: Lyche-villaen

Legg inn av dn34930 » 20. april 2017 kl. 0.48

Hei igjen, jeg var litt usikker da jeg skrev innlegget over, og har derfor undersøkt litt videre. Så nå en liten korreksjon. Ihht panteregisteret så ble tomten ble skilt ut i 1897, da til Kjøpmand Knut Ihlen. Jeg antar at det var han som bygget huset som i dag kalles "Lychevillaen". Bygging tror jeg må ha foregått før folketellingen 1900. Dette med bakgrunn i husbeskrivelseni både i folketellingen 1900 og 1910. I februar 1914 så ble ihht til panteregisteret skjøte overført på Axel Ivar Lyche. Familien bodde da i Nedre Storgate 2 (butikken). Den ene av døtrene hans skal ha fortalt "far gledet seg til å flytte inn på "Solbakken", men døde 2 måneder før innflytting". Axel Ivar Lyche døde mai 1914. I løpet av de 2 neste årene giftet alle døtrene seg (tror jeg), og Harald flyttet til Oslo, for å studere. Mor (Elisabeth) ble derfor "alene" igjen i det store huset. Jeg tror at Harald Lyche overtok huset i 1923/1924 etter at moren døde. De hadde huset frem til Haralds kone (Lydia) døde en gang på 1980-tallet. Harald og Lydia fikk ingen barn. Deres eiendeler ble solgt, og et fond ble opprettet til glede for Drammens befolkning. Det deles hvert år ut penger fra fondet, til ulike formål. Håper dette er nærmere sannheten:)

dn34930
Innlegg: 10
Registrert: 17. mars 2016 kl. 9.41
Sted: Drammen

Re: Lyche-villaen

Legg inn av dn34930 » 20. april 2017 kl. 1.08

Det førstefødte barnet til Axel Ivar og Elisabeth Lyche døde 5/6 år gammel. Hun het Lina, og ligger på familiegravstedet i Drammen.

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 20. april 2017 kl. 9.42

Tusen takk for utfyllende informasjon. Jeg blir fristet til å spørre om du er i familie? Min oldemor var Polly Lyche.

Når du nevner barna til Axel Ivar så ser jeg nå at jeg mangler vielsesdato på alle barna, med unntak av Lippen (Elisabeth). Jeg vet heller ikke om Harald og Lydia fikk barn. Ediths familie er jeg relativt tynn på også; har bare Tords fødselsdato og sted, men mangler det meste av data på de 3 barna hans. Barnebarn og oldebarn til Axel har jeg fødselsdatoer på, men ikke mer.

Har du slik informasjon?

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3423
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. april 2017 kl. 10.15


Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 20. april 2017 kl. 10.36

Hei Carsten Henrik

Tusen takk for lenkene til studentene. Der hadde jeg helt glemt å sjekke. Der bør jeg også gå igjennom mye annet.

Er det mulig at Otti (Otilie) Lyches ektemann Anton Andersen er i familie med Nelly Andersen, svigermor til Bitten Lyche?

Mvh
Leif
Sist redigert av Leif Salicath den 20. april 2017 kl. 10.39, redigert 1 gang totalt.

dn34930
Innlegg: 10
Registrert: 17. mars 2016 kl. 9.41
Sted: Drammen

Re: Lyche-villaen

Legg inn av dn34930 » 20. april 2017 kl. 10.39

Hei Carsten,

takk for info om Bitten og Lydia:)

Mvh
Elisabeth

dn34930
Innlegg: 10
Registrert: 17. mars 2016 kl. 9.41
Sted: Drammen

Re: Lyche-villaen

Legg inn av dn34930 » 20. april 2017 kl. 10.47

Hei Leif,

hva er fødselsår og dødsår på Polly?

Jeg har et slektstre som jeg kan sende deg utdrag av, hvis du ikke har det… (Christen Lyche´s etterkommere).. Men usikker på om jeg kan legge ut bilde her, så sender det til deg personlig.

Elisabeth (Lippen) Lyche var min oldemor. Hun fikk 2 gutter, Will (min morfar) og Axel. Begge er dessverre døde. I tillegg så tror jeg at hun fikk en pike mellom de to guttene, som døde rett etter fødselen.

Pga selskapene så har vi fortsatt kontakt med mange av Axel Ivar Lyche sine etterkommere:)

Mvh
Elisabeth

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3423
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. april 2017 kl. 10.58

Her er bilde og omtale av tannlæge Anton Andersen

http://www.nb.no/nbsok/nb/a1ab7af6f7206 ... lang=no#21

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3423
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. april 2017 kl. 11.18

Studentene fra 1908:

Oskar Christian Norløff, født i Drammen 7. juli 1890 av foreldre grosserer Carl Norløff (f. 29-1-1854 i Fr.hald, død i Drammen 12-11-1908) og Nelly, f. Andersen (f. 3-7-1855 på Hesnes, død i Drammen 1-6-1898).

Efter å ha tatt artium på latinlinjen ved Drammen høiere skole opholdt han sig en tid i England og Tyskland for å utdanne sig som forretningsmann. Efter en tids arbeide i underordnede stillinger gikk han inn som medinnehaver av sin fars tidligere forrettning i Drammen, inntil han i krigstiden sammen med sin svoger Will Arentz grunnla en meglerforretning under firmanavnet Norløff & Arentz, hvorfra han trådte ut i 1922 for å overta stillingen som butikkchef i Harald Lyche & Co.s detaljforretning, Drammen, en stilling han innehadde til sin død 1-1-1928.

Oskar Norløff var en overmåte pliktopfyllende mann. grei og reell, med et sundt omdømme. Dessuten var han en sjelden vennesel og elskverdig natur, hvilket ikke minst han mange venner forstod å vurdere. Han var en meget interessert sanger og medlem av Drammens sangforening og Frimurernes.

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3423
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. april 2017 kl. 11.54


Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 20. april 2017 kl. 12.55

Elisabeth skrev:Hei Leif,

hva er fødselsår og dødsår på Polly?

Jeg har et slektstre som jeg kan sende deg utdrag av, hvis du ikke har det… (Christen Lyche´s etterkommere).. Men usikker på om jeg kan legge ut bilde her, så sender det til deg personlig.

Elisabeth (Lippen) Lyche var min oldemor. Hun fikk 2 gutter, Will (min morfar) og Axel. Begge er dessverre døde. I tillegg så tror jeg at hun fikk en pike mellom de to guttene, som døde rett etter fødselen.

Pga selskapene så har vi fortsatt kontakt med mange av Axel Ivar Lyche sine etterkommere:)

Mvh
Elisabeth


Hei og takk igjen.
Polly Lyche ble gift med saugbruker og skipsreder Adam Baastad 2.okt.1846 i Bragernes. Hun var født 6.apr.1822 og døpt 2. jun. sst. Død 2.des.1909 i Oslo og begr. 7.des. i Fredrikshald.
Adam Baastad var først gift med hennes kusine Christianne Augusta Lyche 29.jun.1835 i Fredrikshald. Hun født 29.jun.1816 sst. døpt 8.aug. død 8.jul 1842 og begr. 13.jul. sst. 3 barn i første ekteskap og 9 i andre.

Slektstreet kjenner jeg til, men det hadde vært nyttig å ha med "sted".
Mht. Bittens 2. ektemann Helge Schiøler har jeg notert at han var født 22.sep.1891 og død 25.jul.1971.

Mvh
Leif

Leif Salicath
Innlegg: 789
Registrert: 13. februar 2007 kl. 22.28
Sted: SKI

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Leif Salicath » 20. april 2017 kl. 13.06

Hei Carsten Henrik

Da er også mulig forbindelse mellom de to Andersen avblåst.

Jeg har ofte gitt opp å lete etter opplysninger fra tiden etter 1910 og i heldigste fall frem til ca 1930. Studentbiografiene var altså en lite kjent kilde for meg, men viser seg å ha mye å by på. Et søk på Lyche ga veldig mange.

Tusen takk igjen.

Mvh
Leif

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3423
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Lyche-villaen

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. april 2017 kl. 13.12

Ja de har mye å by på og jeg er så heldig å ha de i papirutgavene omtrent komplett fra 1887 til 1942, så det er bare å spørre hvis det er noe du ikke finner.

Svar

Gå tilbake til «Drammen»