Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 28. mars 2005 kl. 22.02

Thue Auchesen Bahr var sogneprest i Vang i Valdres i 49 år, fra 1623 til 1672. Patrononymet er også skrevet Avessøn og Aukessøn i samtidige kilder, etternavent også Bahre og Bare. Han var gift med Margrethe Christoffersdatter Glad (datter av sogneprest i Vågå 1592-1619 Christopher Erikssøn Glad og hans hustru Åste Tostensdatter Morsing) og de har stor etterslekt i Valdres og andre steder.

I følge Københavns Universitets matrikkel hadde Thue visstnok gått på Latinskolen i Lund før han begynte teologistudiet i København. Er hans opprinnelse kjent? Patronymet peker vel mer mot en nederlandsk/nordtysk enn skånsk/dansk far?

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 28. mars 2005 kl. 22.46

Et lite internettsøk gir en hjemmeside i Danmark tilhørende en Torben Aastrup som oppgir at Thue ble født i Bara (het Bare herred da det var dansk før 1658) härad i Skåne i 1592. Bara herred ligger omkring Lund og består av sognene Lomma, Storra Uppåkra (med Flackarp anneks), Burlöv, Görslöv, Knästorp (med Tottarp anneks), Brågarp (med Nefvishög anneks), Kyrkoheddinge (med Esarp anneks), Lyngby (med Genarp anneks), Hyby, Bara (med Mölleberga anneks) og Bjereshög.

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 29. mars 2005 kl. 22.57

Her fortsetter jeg med å svare meg selv :D
Jeg har nå vært i kontakt med Torben Aastrup. Han hadde anførselen om Thues opprinnelse i Bara fra en dansk slektsbok fra 1987. Forfatteren av denne oppgir ikke kilde, og det virker som om dette i det hele tatt ikke er kildebelagt, men en intelligent og interessant gjetning basert på tre fakta: 1) Thue ble dimmittert fra Katedralskolen i Lund da han ble immatrikulert ved Københavns universitet, noe som gjør en opprinnelse i Skåne sannsynlig (men ikke nødvendig), 2) Thue (eller i hvert fall flere av barna hans, jeg kan ikke se han selv har brukt annet enn patronym) har brukt Bahr som etternavn, også i samtidskilder stavet Bahre og Bare, og 3) det finnes et sted i Skåne som heter Bara (skrevet Bare på dansk før Skåne ble svensk med Roskildefreden i 1658). Fødselsåret 1592 ser nok ut til å være en gjetning basert på matrikuleringen ved Københavns universitet.

Uansett, her er en svært interessant hypotese å arbeide videre med. Har noen forsøkt det tidligere? Bara er i dag et tettsted med 3300 innbyggere i Svedala kommune ca. 15 km øst for Malmö. I Bara ligger Bara kirke som er fra middelalderen. Bara var tidligere eget sogn, nå er Bara kirke en av fire kirker i Värby församling (prestegjeld). Stedet/sognet Bara har også gitt navn til Bara Härad (Härad i Sverige tilsvarer kanskje fogderi i Norge, en ikkekirkelig geografisk inndeling i områder som hadde eget rettsvesen etc., jeg vet ikke om den svenske häradsinndelingen i Skåne tilsvarer hva den var i dansketiden før 1658) som omfatter et mye større område. Hvis hypotesen er riktig om at Thue har tatt sitt etternavn fra Bara i Skåne er det usikkert om det betyr at han kom fra Bara sogn, eller bare fra et eller annet sted i Bara herred.

Så det interessante er om det er skånske kilder som kan si om Thue virkelig kom fra Bara, enten det er sognet eller hele herredet det gjelder. Det er vel temmelig begrenset hvilket miljø som i slutten av 1500-tallet rekrutterte prester/studenter; prestefamilier, andre embedsmannsfamilier og kanskje godseiere og velstående storbønder. Hvilke kilder finnes fra Skåne for å finne ut om det fantes noen i dette samfunnslaget i Bara ca. 1590 som het Aue, Ave, Auche, Auke el. l.? Noen eksperter på Skåne her?

Per B. Lilje

Tore Øystein Hovda
Innlegg: 3
Registrert: 27. november 2005 kl. 16.32
Sted: VANG I VALDRES

Re: Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av Tore Øystein Hovda » 27. november 2005 kl. 16.40

Hei!
Jeg syns du bør få tak i boka " Han far" av Kjell T. Lund. Han var sokneprest i Vang, og har 15 sider i boka om Thue Auchesen. Boka er utgitt i 1997. Vang Kommune har boka til slags, eller du kan sikkert låne den på biblioteket. ( Det står mye interessant som bør interessere en med Vangsblod i årene!)

Hilsen Tore Hovda

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 27. november 2005 kl. 21.48

Takk for tips!

Hilsen Per B. Lilje (1/4 Vang)

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 20. desember 2005 kl. 0.39

Jeg har nå lest artikkelen om Tue Auchesen i boka til Kjell T. Lund. Det var mye interessant om hr. Tue, men Kjell Lund har tydeligvis heller ikke funnet noen kilder som sier noe definitivt om opphavet eller fødestedet. Han gjentar at det er meget sannsynlig at Tue var fra Skåne, men uten noen sikre bevis eller henvisninger til primærkilder, bortsett fra at han beviselig ble dimmittert fra Lund latinskole til Københavns universitet da han begynte å studere teologi. Ved en anledning, kort etter at han kom til Norge, brukte han "Lundensis" som etternavn på latin. Det kan kanskje bety at han opprinnelig kom fra Lund (med omegn), men det kan kanskje også bare hentyde på hans skolegang i Lund.

I samtidskilder finnes det et stort antall forskjellige skrivemåter for både fornavnet og for patronymet hans (samt etternavnet), også i hans egenhendige underskrifter. Han skrev selv oftest fornavnet "Tue" og patronymet "Auchesen", selv om han også noen ganger skrev "Avesen". Etternavnet "Bare" eller "Bahre" (også skrevet "Bahr") ser han først ut til selv å ha benyttet sent i livet. De få gangene han selv brukte det og skrev det egenhendig ser det ut til at han skrev "Bare".

Et problem er at de fleste forfattere ikke nevner kildesøk som IKKE førte frem, bare de kilder som har gitt interessante opplysninger. Det er derfor vanskelig å vite om noen virkelig har gjort alvorlige søk i skånske kilder som ikke har ført fram. Hans meget spesielle navn, både fornavn og patronym, burde angi at spor etter ham eller hans far burde kunne finnes i skånske kilder hvis han var derfra og født omkring 1600 i et samfunnslag der en sønn kunne bli student.

dn21920
Innlegg: 1060
Registrert: 29. oktober 2007 kl. 1.02
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av dn21920 » 16. mai 2008 kl. 19.47

Som rimelig fersk slektsgransker er det litt artig at du her skriver om en 7.de tippoldefar av meg.
Jeg fikk idéen om å kjøpe boken jeg også - men den gang ei... boken er dessverre utsolgt nå.

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Thue Auchesen Bahr, d. 1678

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 3. august 2010 kl. 17.42

En nederlandsk kollega fortalt meg at Auke/Aucke/Auche er et typisk frisisk navn. Derimot er Tue/Thue el.l. fullstendig ukjent i Friesland og ellers i Nederland.

Svar

Gå tilbake til «Vang»