Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Moderator: MOD_Oppland

Svar
dn23787
Innlegg: 189
Registrert: 30. mars 2009 kl. 17.06
Sted: KRISTIANSAND S

Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av dn23787 » 18. juni 2010 kl. 15.12

Hei!

Ole Olsen;Ruud var født i 1789, Torpa, Nordre Land.

Jeg har lest i KB for Land i aktuell tidsperiode, men han er vanskelig å finne der.

Han fikk en sønn Stener , født 31.10. 1818, med en gift kvinne, Karen Johansdatter Lunde.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41

Stener sin konfirmasjon i Hamarøy i 1836:Konfirmant nr.4
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-158

Alle tre flyttet nordover til Nordland sannsynligvis engang etter 1819.

Noen som har info om Ole Olsen;Ruud? Hvem som kunne være hans foreldre, eller annen info om hans slekt fra Nordre Land.

Jeg har all info om disse tre-fra de ble etablert i Nordland.

Mvh Johan

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av 6878 » 18. juni 2010 kl. 16.53

Sjekket bygdeboka for Torpa (Boka om Land bind 9 s 395) der bla. Steners dåp er nevnt, men det er ikke noe nytt å hente utover Karens to ekteskap. Ved dåpen ser jeg at det står Wald C. - antakelig Valderske kompani. Om de rekruterte i Land vet jeg ikke, men hvis ikke, kanskje Ole skal søkes i Valdres? Men det blir ikke lett.

Sjekket ellers i bygdebøkene. Det døpes en Ole Olsen på en husmannsplass under Rud i 1777, som er bruker på Kolbjørnshus fra 1801. Dette er den eneste Ole Olsen jeg finner under noen av Rud gardene i Torpa. Heller ikke funnet under Rud i Østsinni.

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av 6878 » 18. juni 2010 kl. 17.30

Det finnes en Ole Olsen dp. 1789, på Danielstuen under Lunde i 1801. Boka om Land 9 s. 398. Foreldre Ole Torstensen Klette dp.1750 og Marie Hansdatter f.ca.1755. Familien på Garder i Torpa 1782, Lundeie 1786, Haukedalen 1789, Danielstuen 1801-08.

Men om dette er riktig Ole er ikke godt å si.

dn23787
Innlegg: 189
Registrert: 30. mars 2009 kl. 17.06
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av dn23787 » 18. juni 2010 kl. 17.43

Hei Geir!

Takk for ditt raske svar.
Jeg er ikke noe sterk på geografien i området, så for meg blir det som å lete i blinde.
Da du nevnte Valdres og Rud. Tok jeg et søk i DA på FT-1801, der fikk jeg 5 treff på Ole Olsen og Rud!

Første kandidat der er mulig "min" Ole Olsen, født i Sør-Aurdal 1788?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... basarframe

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=2634

Kan vel hende at han var født der, og senere flyttet til Torpa....eller.....?
Vet heller ikke i hvilken kirkebok jeg må lete. (feks. Sør-Aurdal-Rud?)

Hva sier du til mitt "funn" sålangt? Kan denne kandidaten være "min"?

.......Nå kom det sannelig et svar fra deg igjen-takk for det.

"Min" Ole Olsen kan bli vanskelig å finne. Begge er i "rette alder"........men så var det Rud,da... :)

Mvh Johan

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av 6878 » 18. juni 2010 kl. 20.08

I ditt første innlegg skriver du at Ole var født i Torpa. Har du en kilde for dette?

Steners dåp finnes i database her
http://slektshistorielaget.no/kilder/la ... index.html

I basen er det svært mange "Valders comp". (søk på "ald" i Alle kolonner) Alle disse fedrene kan ikke være født i Valdres. Spørs derfor om Valdres ikke er et blindspor.

Da spørs det om det er flere Ole Olsen født i 1789 pluss minus i Land, enn han jeg nevnte på Danielstuen.

dn23787
Innlegg: 189
Registrert: 30. mars 2009 kl. 17.06
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av dn23787 » 18. juni 2010 kl. 21.18

Hei igjen!

De eneste kildene jeg har, er hans sønn Steener sin dåp i Lunde kirke 6. nov.1819?
Og ved hans sønn Steener sin konfirmasjon i Hamarøy 1836. (Lenkene i første innlegget)

Fra konfirmasjonen i KB for Hamarøy står det at begge foreldrene er fra Land Præstegjeld.

Her er han fra FT-1865 på Strømsnæs i Hamarøy:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2044#ovre

Fortellinger fra Hamarøy sier at han gikk under navnet "Torp-Ola", da han bodde der.

Her er et kopi fra en slektsliste fra Hamarøy: Hans sønn Stener.

-------------------------------------------------------------------------------------------

STENER OLSEN (1818-1872) fra Torpa i Land/Strømsnes (Ole Olsen Rud/Karen Johansdtr Lunde)
g1845m (i Lødingen)
ELEN SAMUELSDTR (1822-1900) fra Helland i Tysfjord (Samuel Jensen/Kirsten Kristianne Hansdtr)

--------------------------------------------------------------------------------------------

Andre kilder har jeg ikke om Ole Olsen Ruud. Men disse nevnte skulle kanskje antyde at han var født i Torpa....?

Mvh Johan

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av 6878 » 19. juni 2010 kl. 0.05

Vel, man må vel tro 1865 FT, og så lenge det finnes minst en med navnet døpt i Land (dvs Torpa) i 1789 blir det mer et spørsmål om det finnes andre kandidater i Land - jeg har ikke sjekket. Hvis det er flere kandidater kan det jo hende man kan finne ut hvor de ble av, og da kanskje sjekkes ut av saken.

Har du funnet Oles begravelse?

dn23787
Innlegg: 189
Registrert: 30. mars 2009 kl. 17.06
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av dn23787 » 19. juni 2010 kl. 10.32

Hei igjen!

Og takk for at du ser på denne hendelsen.
Jeg har selv liten tro på at jeg klarer å finne kildene om Ole Olsen Rud fra Land.

Ole Olsen (Ruud) var min tipp-oldefar. Han døde 24.05. 1874 i Hamarøy, Nordland;
Nr.25; http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-232

Tror nå at det er på sin plass å sette inn hva som skjedde på Torpa i Land-engang etter 1819.
Kopiet nedefor er tatt fra DA-Slektsforum.
----------------------------------------------------------------------------------------
Børge Strandskog, 8260 Innhavet, 23.3.2007 01:59 (19)
Litt mer om Karen Johansdtr Lunde:
Det fortelles at Ole Olsen Rud rømte fra heimbygda sammen med ei jente, Karen Johansdtr Lunde, som var kommet på kant med familien sin (pga Ole). De fikk barnet Stener Olsen i heimbygda 31.10 1818. Karen hadde visstnok vært gift tidligere, med en Jakob Grimsrud - en eldre kar som ungjenta nærmest var blitt tvunget til å gifte seg med på grunn av økonomiske vanskeligheter i familien. Det endte imidlertid med skilsmisse (?), en svært sjelden hendelse i den tida. I muntlig tradisjon fortelles det at Karen og Ole rømte nordover, men at faren til Karen sendte lensmannen etter dem. Lensmannen nådde dem igjen på Dovre og tok Karen med tilbake. Ole fortsatte nordover sammen med sønnen Stener. Seinere kom imidlertid også Karen nordover, men det ble aldri noe ekteskap mellom Karen og Ole. De ble derimot begge gift på hver sin kant, Karen med Eilert Olsen fra Våg - Ole med Karen Malena Jensdtr fra Saursfjord. Ole og Karen Malena bodde ei tid i Saursfjord, senere på Lakså i Folda, men flyttet så til Strømsnes og Hamarøy i 1834. Ole Olsen Rud, som ble kalt Torp-Ola, livnærte seg av gårdsbruk, skogsdrift og snekring. Det fortelles at han 'arbeidde likkister og mangt anna'. Han snakka dialekten sin heile livet.

------------------------------------------------------------------------------------------

Skulle tro at hendelsen fra Torpa i 1819? ikke kunne gå upåaktet hen- noen flere nedtegnelser om hendelsen....??
Hvem som var hans aner har vært ok å finne ut av. Ser ut for at du har funnet en kandidat...

Mvh Johan

6878
Innlegg: 326
Registrert: 18. november 2004 kl. 1.16
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av 6878 » 19. juni 2010 kl. 14.04

Grunnen til at jeg spurte om begravelsen var at det kunne ha stått fødested for Ole.

Jeg har sammenholdt det du skriver med bygdeboka. Det eneste som står der i tillegg er at det var skifte etter Karens mor 1844-45. og at Karen arvet 51 speciedaler.

Det virker ikke som bygdebokforfatteren har hatt tilgang til noe mer om Ole, det han skriver er hentet fra Steners dåp. Bygdeboka har høy kvalitet, men forfatteren har neppe hatt tid til noen grundige undersøkelser, og han har ikke kjent Oles fødselstidspunkt, så det kan godt hende at det er mulig å komme videre. Jeg har imidlertid ikke anledning til å grave så mye nå.

En mulighet er å kontakte Randsfjordmuseene avd Land (Land museum) på Dokka i tilfelle det er skrevet mere om disse. Karens første mann Jacob Olsen Grimsrud fra Sør-Aurdal og hans slekt er det skrevet en del om. Det henvises til slektsopptegnelser i bygdeboka, men det står ikke hvilken slekt det gjelder.

En annen mulighet er å legge inn en etterlysning på http://www.slektshistorielaget.no

dn23787
Innlegg: 189
Registrert: 30. mars 2009 kl. 17.06
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Ole Olsen (Ruud) f. 1789 i Torpa

Legg inn av dn23787 » 19. juni 2010 kl. 14.49

Hei Geir!

Takk for din info.
Dette kan det ta tid å finne ut av. Takk for dine tips om hvor jeg kan gå videre.

Jeg går forsatt ut fra at hendelsen med at sønnen Stener ble født i Land, betyr at både Karen og Ole Olsen Rud var fra Land. (Nordre)......

Mvh Johan

Svar

Gå tilbake til «Nordre Land»