Ingebrigt og Bertha Flem?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 13. juni 2011 kl. 20.19

Hei,

Jeg prøver å nøste opp i et mulig slektskap. På Hov kirkegård i Søndre Land ligger det en "gjengrodd" grav hvor det eneste som står på gravstenen er navnene Ingebrigt og Bertha Flem, ingen fødselds- eller dødsdato på noen av dem. Vedkommende som hadde ansvaret for graven døde for noen år siden, så jeg har ikke mulighet til å spore opp på den måten. Jeg har blitt fortalt at Bertha trolig er søskenbarnet til min oldefar eller tippoldefar (begge fra S.Land), og navnet går igjen i noen arvedokumenter jeg har funnet.

Jeg har kikket i kirkeboka for å lete etter Bertha, men fant bare Ingebrigt. Min mor mener å huske begravelsen på 1960-tallet, men Bertha er ikke nevnt noe sted i kirkebøkene, kun på gravsteinen. Hva kan dette komme av?

Ingebrigt sto oppgitt med Østre Toten som oppholdssted da han døde, men vi vet at de begge bodde i Amerika (Williams, ND). Kan det være at Bertha står oppgitt i en av kirkebøkene for Østre Toten? ...eller kan hun ha dødd i Amerika og bare påført navnet på gravstenen?

Målet er å finne foreldrene til Bertha. Jeg har funnet ut følgende (kildenes skrivemåte er videreført):

Ingebrigt Flem:
Født 10.12.1877 Haram, Møre og Romsdal
Død: 25/5 1960, Gjøvik Sykehus. Gravlagt: Hov Kirke

Et mulig immigrasjonspar som kan stemme med dem:
I folketellingene 1920 for USA; Williams, Nord Dakota:
Ingebriet Flem(f.1877) og Bertha Hagen (f.1883). De var på det tidspunkt ikke gift.

I folketellingen 1930 for USA (fortsatt Williams, ND):
Ingebreight Flem (52 år) og Bertha Flem (47 år). De kom til USA i henholdsvis 1898 og 1900.


I tillegg har jeg et par navn som muligens er nevø og niese av dette paret: Olaf og Anna P.Flem. (Ingebrigt og Bertha var trolig barnløse).


Alle tips mottas med takk. Muligens bør jeg poste denne i utvandrede etterlysninger også?

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av dn04977 » 13. juni 2011 kl. 21.27

Heisann

Eit skudd muligens heilt i blinde, men ei Berte fødd i 1885, foreldre Oluf og Anne, fyrvokter på Gamlemshaug, nesten rett over fjorden for Flem.

Dette var i gamle Borgund kommune, idag ein del av Haram kommune.

Her er Lenken til fødselen.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 14. juni 2011 kl. 20.31

Takk for tips, men jeg har foreløpig ingen opplysninger som kan underbygge det.

Jeg antar, utfra opplysninger jeg har mottatt av min egen familie, at hun (ihvertfall foreldrene) er fra Søndre Land, eller nærliggende distrikter.

Jeg håper kanskje å finne at de dro hjem til Norge for å gifte seg, men foreløpig ikke noe resultat.

Jeg frykter at Hagen er et navn hun tok da hun flyttet til USA, og derfor er villedende i min søken.

Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 15. juni 2011 kl. 18.39

Siden sist har jeg funnet følgende takket være diverse betalbare tjenester på nettet:


    Folketelling US - 1915: Ingebrigt bor i Nord Dakota, men ingen Bertha.
    1.Verdenskrig - Registration card: 1918. Nærmeste pårørende: faren Ingebrigt R.Flem
    Folketelling US - 1925: I. Flem (fornavn mangler) og Bertha Flem er bosatt i Nord Dakota. (Alder stemmer)
    Passasjerliste: Gøteborg -> New York: 1948. Ingebrigt har da et amerikansk pass. Bertha har ikke et amerikansk pass, muligens norske id-papirer? (Dok.ID: v.144699)


Med andre ord er det en del interessante opplysninger, men lite som hjelper meg i jakten på Bertha. Men jeg har nå begrenset tidsrommet for når bryllupet sto til å være mellom 1920-1925.

Noen som vet om det er mulighet for å søke videre på ID-papiret til Bertha?

Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 16. juni 2011 kl. 19.29

Oppdatering:

Jeg begynner å mistenke at Bertha Flem kanskje kan være Berthe Helene Johansdatter født.3.6.1882, Gudmundsrudeie, Søndre Land, Oppland. (datter til Johan Martin Olsen og Matea Hovelsdatter, som forøvrig er omtalt i en annen tråd her).

Bakgrunnen for dette er:
- Alderen stemmer nogenlunde (1882/1883),
- Jeg har foreløpig ikke funnet noe info om Berthe Helene etter år 1896(konf) i Norge.
- Min mor har alltid omtalt Bertha for Berthe og vært overbevist selv etter at jeg fant graven som viste noe annet.
- Bertha blir isåfall halvsøster til vedkommende jeg trodde hun skulle være søskenbarnet til. Noe som kanskje er lett å forveksle om man ikke er i den nærmeste familie.
- Hagen som hun brukte i folketelling i USA før hun ble gift kan være hentet fra bostedet i Årdal hvor hun ble konfirmert få år før hun evt. flyttet ut : Rinnehagen i Ådal.

Evt. tips mottas med takk... kanskje jeg sliter med å finne info pga. mange mulige stavemåter av navnet.

Stian Martinsen-Stormyr
Innlegg: 37
Registrert: 6. februar 2011 kl. 13.10
Sted: OSLO

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av Stian Martinsen-Stormyr » 17. juni 2011 kl. 20.04

Oppdatering:

Jeg har jobbet videre på min siste teori og funnet følgende:

    Folketelling 1900: Berthe Helene Johansdatter (Østre toten, bor sammen med bl.a. en bror)
    Folketelling 1910: Berthe Helene Hagen (Østre Toten, bor sammen med bl.a. en søster)
    Passasjerliste 1916: Berthe Helene Johansen Hagen, båt til New York. Alder og tidl. bosted stemmer.


Med andre ord ser det ut til at jeg har fått koblet Hagen-navnet mellom Berthe Helene og Bertha, og i tillegg fått bevist at den samme Berthe Helene faktisk utvandret til Amerika, og Nord Dakota, som tross alt var en viktig missing link.

Jeg føler meg nå svært sikker på at jeg har funnet riktig person, selv om jeg selvsagt skulle ønske jeg fant vielsen og forhåpentligvis fått dobbeltsjekket noe info der.

dn28273
Innlegg: 1
Registrert: 15. mars 2012 kl. 22.04
Sted: jevnaker

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av dn28273 » 15. mars 2012 kl. 22.11

Hei

mitt navn er kjell ove hagen og er barnebarn av bjarne syvert hagen, kvinesdal. Bertha Flem var hans tante.

Vi holder på med å skaffe opplysninger ang testamentet til bertha og jeg ser at du muligens har noen slike papirer. håper det. det kunne ha hjulpet oss videre i prossesen vi nå er i ND. vi har kontaktet us advokat som trenger hennes testament.

håper du kan ringe meg

91 77 87 59

mvh kjell ove hagen

gj16514
Innlegg: 1
Registrert: 26. juni 2012 kl. 11.45
Sted: Nøtterøy

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av gj16514 » 26. juni 2012 kl. 12.16

hei.
Berta Flem døde midt på 60-tallet. Det foreligger et testamente til alle arvingene datert april 1968. Når hun emigrerte til USA og når hun giftet seg med Ingebret Flem vet jeg ikke. Heller ikke når hun var født. De var barneløse og bodde i Williams County ND.
Hun var tante av min mor Jenny Hansen og søster av min morfar Hans Ingvaldsen i Hov.Jeg har forsøkt å lete litt mer etter fødselsdatoer etc., men dessverre er det få igjen i familien å spørre.
Ring meg gjerne hvis du tror jeg kan hjelpe deg.

vennlig hilsen

Jorun Flaatten.
tlf. 48255935 :)

gj16545
Innlegg: 1
Registrert: 1. juli 2012 kl. 13.25
Sted: Hønefoss

Re: Ingebrigt og Bertha Flem?

Legg inn av gj16545 » 1. juli 2012 kl. 13.42

Hei

Berthe Helene Flem, født Berthe Helene Mathiasdatter, ble født 3.6.1882 på Gjermundsrud, Hov, Søndre Land kommune, Oppland fylke.
Foreldre: Johan Martin Olsen, f. 1846 og Mathea Hovelsdatter, f. 1837.
Døpt: 23.7.1882 i Hov kirke, S. Land kommune, Oppland fylke.
Konfirmert: 20.9.1896 i Viker kirke, Ådal kommune, Buskerud fylke. Står oppført i kirkeboken for Viker kirke med navnet Birthe Helene Johansdtr. (f.dato og dåpsdato stemmer med ovennevnte noreting).
Folketelling 1900: Berthe Helene Johansdtr., bosted Bakkelund, Østre Toten kommune, Oppland fylke. Sivilstand ugift. Arbeidet på melkekondensfabrikk i Østre Toten kommune, Oppland fylke.
Folketelling 1910: Berthe Helene Hagen, bosted Mikkelsløkken, Østre Toten kommune, Oppland fylke. Sivilstand ugift. Arbeidet på Nestles melkefabrikk (laboratoriet), Østre Toten kommune, Oppland fylke.
Utvandring: Passasjerliste 1916 - Berthe Helene Johansen Hagen (alder og tidligere bosted stemmer) - Båt til New York, USA.
Berthe Helene var yngst av en søskenflokk på 5 (Ole Jakob f. 1867, Thorvald f. 1869, Kristina Matea f. 1877, Syver f. 1879 og Berthe Helene f. 1882). Hun var søster av min bestefar, nr. 2 i rekken, på morsiden.
Når hun døde vet jeg ikke, men hun levde da hennes mann, Ingebrigt Andreas Flem, døde den 25.5.1960 på Gjøvik Sykehus, Gjøvik, Oppland fylke.
Ekteparet er gravlagt på Hov kirkegård, Søndre Land kommune, Oppland fylke.

mvh
Gunnar Juterud
Hønefoss.

Svar

Gå tilbake til «Søndre Land»