Hinrich Berg, Gran

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Solveig Holsen
Innlegg: 41
Registrert: 7. desember 2004 kl. 18.38
Sted: OSLO

Hinrich Berg, Gran

Legg inn av Solveig Holsen » 27. januar 2016 kl. 11.18

Da prøver jeg igjen--------

Trenger hjelp til å finne fødselsdato --hjemsted på ham.
Trenger også på hans kone Christine Johansdatter-

Har lett--men finner ingen ting, så da prøver jeg på nytt.
Her er lengen til han sønn Johan Fredrich Berg.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45

Mvh Solveig.

Bjørn Midthaug
Innlegg: 96
Registrert: 6. juli 2015 kl. 13.41
Sted: HALLINGBY

Re: Hinrich Berg, Gran

Legg inn av Bjørn Midthaug » 27. januar 2016 kl. 14.01

Hei
Tror denne dåpen kan være "en liten luring".

Ser at dåpen er foretatt på en lørdag, og dette er eneste dåpen den dagen. Søndag, dagen etter, er det flere døpte barn.
Var borte i en tilsvarende dåp i Norderhov, der det viste seg at barnet var uekte. Faren som var av "høyere rang" ordnet barnedåpen på en dag det ikke var ordinær gudstjeneste, med sin gode venn presten. Barnet ble i ettertid "satt bort", og underholdt av sin velstående far.

Kan det være slik her også? Mulig denne Henrik eller Hinrich er bosatt i ett annet sted i nærheten av Gran.

Hva med moren Christine Johansdatter? Det står ikke hustru/ kone, men ser at dette ikke er vanlig ved andres dåp heller. Kan ikke finne deres ekteskap. Ser hun er introdusert den 6. mai, samme som de fleste andre fra søndag.

En av fadderne Hanibal Hammer er vel sognepresten på Gran. Da er han vel også den som har utført dåpen, samt ført kirkeboka?

Dette er bare en teori, men det har skjedd før.
Her er ett eksempel: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=135927

Mvh Bjørn

gj02181
Innlegg: 120
Registrert: 3. desember 2005 kl. 17.46
Sted: JEVNAKER

Re: Hinrich Berg, Gran

Legg inn av gj02181 » 27. januar 2016 kl. 15.06

Hei

Vagtmester Berg døde 1735 gravlagt 1/12 1735, 36 aar gammel.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 2 (1732-1744), Døde og begravede 1736, side 196.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-189
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 830057.jpg

Mvh
Geir Arne

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Hinrich Berg, Gran

Legg inn av Else Berit Rustad » 27. januar 2016 kl. 18.34

Dåp kunne skje på hvilken som helst dag i uken, så det at dåpen ble foretatt en lørdag, sier ingenting om at Johan Friderich evt. var "uekte" født. (Se f.eks. forrige dåp - den skjedde på en mandag!)

En annen indikasjon på at foreldrene var gift, finner vi ved å se at moren ble introdusert 6. mai. Det var bare gifte kvinner som ble introdusert, ikke ugifte.

Mvh
Else B.

Solveig Holsen
Innlegg: 41
Registrert: 7. desember 2004 kl. 18.38
Sted: OSLO

Re: Hinrich Berg, Gran

Legg inn av Solveig Holsen » 29. januar 2016 kl. 17.39

Hei, takk for hjelp, men dette er nok en vanskelig nøtt for meg,
vet jo når Hindrich Berg er født og død----men hvor han var fra--og det samme med hans kone Christine. Jeg får la det ligge en stund.blir vel litt blind når man ser i kirkebøkene.

Men takk til dere, vennlig hilsen Solveig.

gj06508
Innlegg: 41
Registrert: 10. mars 2008 kl. 0.58
Sted: ÅLESUND

Re: Hinrich Berg, Gran

Legg inn av gj06508 » 25. februar 2016 kl. 10.16

Jeg ser at innlegget er en oppfølging av et spørsmål fra 2015 under tittelen Johan Fredrik Berg. Nå blir diskusjonen liggende på to plasser. Kan noen lage en lenke mellom spørsmålene?


Jeg har funnet Vaktmester Berg i to trykte kilder.

I ”Gamalt frå Hadeland” – et lokalhistorisk skrift utgitt av Jacob Molstadkvern – står det i nr 1 for 1943 på side 62-63 en avskrift av Münster Rulle for Maj. Günters Compagnie pro anno 1739 (det må helst være 1731): - ruller Dragonregiment 1663-1759 nr 475:

…Wachtmeister Hendrich Larsen Berg, kvarter Hilden, f i Eidsvoll, 30 år, tjeneste 8 år, 13 palm høg (?det blir ikke mer enn ca 130 cm høg?)

Derfra var det enkelt å leite i Bygdebøkene for Eidsvoll: Se Birger Kirkeby: Eidsvoll bygds historie, Gardene på vestsida av Vorma, 1987 s 372 under Garden Berger: - lenke

http://www.nb.no/nbsok/nb/ecce79bc9bf37 ... ang=no#383

På plassen BOTN var Lars Pedersen gift med Anne Hovelsd husmann fra før 1711. Skifte 1730. Sønn nr 2 var Henrik f 1700, vaktmester v major Gynters kompani på Hadeland. Les mer i boka.

Detaljer om Henrik Larsen vet jeg ikke, men han døde altså i Gran i 1735. Kona Christine Johansd vet jeg ikke noe om. Hun må ha flyttet ut – kan ha giftet seg igjen?

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Solveig Holsen
Innlegg: 41
Registrert: 7. desember 2004 kl. 18.38
Sted: OSLO

Re: Hinrich Berg, Gran

Legg inn av Solveig Holsen » 7. oktober 2016 kl. 13.33

Hei, tusen takk for opplysningene du har funnet her. Er faktisk litt flau, men jeg har ikke vært inne her på lenge. Sykdom og flytting har gjort at det har stått stille.
Har som sagt ikke kommet noe lenger med anene til Henrich Berg. Så dette var veldig nyttig opplysning.
Håper jeg kan finne noe mer der etterhvert.
Så tusen takk for opplysningen.
Mvh.. Solveig Holsen.

Svar

Gå tilbake til «Gran»