Peder Olsen Sejelstad født ca 1806

Moderator: MOD_Oppland

Svar
3982
Innlegg: 57
Registrert: 13. juni 2006 kl. 13.43
Sted: HVALSTAD

Peder Olsen Sejelstad født ca 1806

Legg inn av 3982 » 18. mars 2011 kl. 13.30

Min kones tip oldefar som var urmaker, dro med sin familie og slo seg ned i Tromsø 1852.
Han ble gift som enkemann, 38år gammel i Lillehammer 30/3 1845 med Anne Loversdtr (fra Sili/Fron). Han var da omtalt som Peder Olsen under Sejelstad i Gausdal.

Er det noen som har opplysninger om Peder Sejelstad?
Han hadde tydeligvis vært gift før. Kan det ha være samme Peder Olsen Sejelstadlien som var 25år gammel (sønn av Ole Pedersen) da han ble gift 21/4 1831 med Marthe Iversdtr?

Tove Karin Hay
Innlegg: 2
Registrert: 28. januar 2021 kl. 21.28

Re: Peder Olsen Sejelstad født ca 1806

Legg inn av Tove Karin Hay » 21. mai 2021 kl. 12.55

Peder Olsen og Anne Loversdtr hadde to sønner sammen da de flyttet til Tromsø i 1852. Anne hadde i tillegg en sønn som ble med hit.
Olaus 6 år og Anton Pedersen 1 1/2 år, samt Carl Ferdinand Kristiansen 9 år - hennes sønn.

De fikk tre barn i Tromsø - Sivert i 1853Anne Jørgine 1858 og Marcus 1860.

Sivert flyttet til Trondheim og ble gift der med (1) Ingeborg Gunelie Johnsdtr Stokke i 1874. (Skipstømmermann i 1875)
Så ble han viet til (2) Edvarda Mathilde Woldseth fra Trondheim i 1896. Sivert var benevnt som Tømmermann ved vielsen.

Olaus og søsteren Anna ble begge gift i Tromsø, og værende her.  
Anton vet jeg ikke, men fant en Anton Pedersen i 1900-tellinga - med hans navn og rett fødested, Gausdal - i snekkerlære på Gjøvik, som kan være han selv om han sto med fødselsår 1852.
Marcus har jeg heller ikke funnet pr nå.
Men Anne sin sønn Karl ble gift med ei fra Målselv. Trolig var hun i arbeid på en gård der, da hun ble gravid. Fikk en sønn i 1865 og giftet seg i 1872 i Målselv. Så flyttet de til Tromsø.

Uhrmager Peder Olsen f.1806 i Gausdl - døde 26.8.1885 i Tromsø - Dødsårsak Aldersomsvaghed.
Hans kone - Enke og Iglekone Ane Olsen f. 1819 i Frons prestegj. - døde 17.11.1890 i Tromsø - Dødsårsak Hjerteslag

Kirkebøker og Folketellinger.
T.Hay

 
 

Tove Karin Hay
Innlegg: 2
Registrert: 28. januar 2021 kl. 21.28

Re: Peder Olsen Sejelstad født ca 1806

Legg inn av Tove Karin Hay » 24. mai 2021 kl. 23.19

Glemte å si at ved sønnen Anton sin dåp i Gausdal sogn, sto hans fars og mors adresse med  - Seielestadlien. Inderst Peder Olsen Seljestadlien og kone Anne Lovardsdatter.
Også ved deres flytting til Tromsø, hadde presten skrevet i kirkeboka før de dro - Flytter 10de juli 1852 Peder Olsen Seielstadlien 46 aar ...osv.

Så da må ditt spørsmålet om: "Kan det ha vært samme Peder Olsen Sejelstadlien som var 25 år gammel (sønn av Ole Pedersen) da han ble gift 21.04 1831 med Marthe Iversdtr?" Bli besvart med - Ja det må det være. Han sto som enkemann ved sin vielse til Anne...

Men jeg må nevne at jeg har et skriv fra hans sønnesønn i Trondheim av 9.12.1954. Der står det at Peder Olsen er fra Segalstad gård, Gausdal, Ringebu. Far til denne sønnesønnen ble født i Tromsø, men flyttet som voksen til Trondheim.

Fant akkurat nå en slektsside på nettet vedr. Peder Olsen og hans sønn Olaus. En av Olaus sine etterkommer i Tromsø sa i dette skrivet noe som jeg allerede hadde begynt å tro på - At Segalstad og Sejelstad er samme sted i Gausdal.

Hun skriver: "Peder vokste opp på del lille husmannsplassen Seielstadlien som tilhørte Seielstad/Segalstad gården i Østre Gausdal, og ble utdannet klokkemaker. Peder ble først gift 21. april 1831 med Marthe Iversdatter Olstad, som kom fra en av nabogårdene i Gausdal, men hun døde i barsel etter noen år, etter to dødfødte fødsler i 1832 og 1835." 

Med det ble hans første kone bekreftet.


 

Svar

Gå tilbake til «Gausdal»