Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Med tidligere kommune Heidal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 14. februar 2021 kl. 13.05

Hei!

Jeg har jobbet en stund med denne familien, men det er noen ting som jeg lurer på.

Jeg finner familien i folketellingen 01.02.1801 på Øvre Ottebragd i Sell sogn:
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058252003719
Person nummer 007
RA, Folketelling 1801 for 0515P Vågå prestegjeld, 1801, s. 551b-552a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090806620342
Familie nummer 2 på Ottebragd

Bersvend Olsen:

Bersvend Olsen er relativ enkelt, for Bersvend er tross alt ikke noe dusinnavn.

I folketellingen er han oppført med en alder på 60 år, hvilket gir det beregnede fødeår 1741.

Jeg har funnet hans dødsfall og begravelse i 1821:

SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1815-1827, s. 204-205
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603520624
Begravelse nummer 13 i kirkeåret 1821

Her er anført å ha blitt 73 år gammel, hvilket gir fødeåret 1748.

Jeg har funnet en barnedåp til en Bersvend, sønn av Ole Gjeldum, i 1750:

SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1739-1810, s. 21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603520263
Barnedåb nummer 3 i 1750

Han står her som Ole Gjeldums drengebarn, så selv om det er et par år senene enn det beregnede fødeår fra dødsfallet og ytterligere noen år senere enn det oppgitte i folketellingen, så kan det ikke være tvil om at dette drengebarn er en Bersvend Olsen fra Hjellum.
Det kan selvsagt være litt eldre bror med samme navn også, dersom to bestefedre med navn Bersvend begge skulle kalles opp, men for det første finner jeg det lite sannsynlig med det navn og for det andre har jeg ikke funnet noen annen relevant Bersvend døpt noen år tidligere.


Han er døpt eodem die - altså samme dag som den ovenanførte og der står det Festo Epiphani, Hellig 3 Kongers Dag, som etter mitt kalenderprogram skal være 06.01.1750.
Videre står det er par bokstaver med & mellom. Bokstavene leser jeg som W og Z, og tolker det som Vågå og Sell.
(Presten skriver Zell helt ut i spalten foran et sted!).
Men jeg er litt usikker på om det faktisk er et Z eller om det er et H.
På dåpsanførslen to plasser over Bersvend står det rimelig tydelig W & H, som jeg tolker som Vågå og Heidal og at presten har preket i Vågå og Heidal kirke denne dag.

Spørsmålet mitt blir da i hvilken kirke Bersvend er blitt barnedøpt?

Jeg har oppfattet det slik at Hjellum og Ottebragd begge ligger i Breiabygden, altså sørover fra det nåværende Otta.
Jeg går ut fra at jeg kan utelukke Vågå kirke som dåpskirke ettersom presten også har vært i en nærmere kirke denne dagen.
Men står det Z, slik at det var Selsverket kirke eller står det H slik at det var Heidal kirke?


Randj Eriksdatter:

I folketellingen 01.02.1801 er Bersvend Olsen gift i første ekteskap med Randj Eriksdatter, og da må jo nødvendigvis også hans kone Randj være gift med Bersvend!
I folketellingen står også hun som i første ekteskap.

I folketellingen er Randi Eriksdatter anført å være 49 år gammel og det beregnede fødeår er 1752.

Jeg har funnet Randi Eriksdatters dødsfall og begravelse i 1838:
SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 4 /3, 1834-1842, s. 313
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603530298
Begravelse nummer 11 i 1838

Her står Randi som Randi Eriksdatter Hjellum og bosatt i Bredenbygd.
Hun ble 82 år gammel, hvilket skulle gi fødeåret 1756.

Men jeg finner ingen Randi Eriksdatter født på 1750-tallet i det hele tatt. Jeg har funnet familien i flere slektstrær på MyHeritage.
Noen plasserer Randis fødeår i 1752, mens andre plasserer det i 1756. Ingen steder har jeg sett noen dokumentasjon for fødeåret.
Og et enkelt sted har jeg sett at Randis fødsel plasseres i Nord-Fron, og det vil naturligvis forklare, hvorfor jeg ikke finner den i Sell.
Samme slektstre plasserer faktisk Randis fødsel på Stanviken!

Men så vidt jeg kan se, er det ingen kirkebøker så langt tilbake i Nord-Fron og jeg vet ikke om det finns noen eiendom ved navn Stanvik der heller.

Ifølge sognehistorikken på digitalarkivet skal mye dokumentasjon ha gått tapt i Fron, og det er kanskje forklaringen på at jeg ikke finner kirkebøker eldre enn 1799 tilgjengelig?


Men hvor og når ble Randi Eriksdatter født?

Bersvend Olsen og Randi Eriksdatter:

Ifølge folketellingen i 1801 hadde dette parret flere barn, men ikke alle er nevnt der.

Jeg har i det minste funnet fødsel og barnedåp på 2 døtre mer:


Marit Bersvendsdatter, født i 1776 på Hjellum i Sell sogn og barnedøpt Die Precatorium Publicarum Extraordinaire (03.05.1776) i Selsverket kirke
Ranej Bersvendsdatter, født i 1778 på Hjellum i Sell sogn og barnedøpt Dominica 3 post Epiphani (25.01.1778) i Selsverket kirke

Så følger disse barn, som er nevnt i folketellingen:

Ole Bersvendsen, født i 1780 på Hjellum i Sell sogn og barnedøpt Dominica 26 post Trinitatis (19.11.1780) i Selsverket kirke
Ragnild Bersvendsdatter, født i 1784 på Hjellum i Sell sogn og barnedøpt Dominica 3 post Epiphani (25.01.1784) i Selsverket kirke

Disse fire barn har jeg funnet i kirkeboken med fødsel og barnedåp.
At de to eldste ikke er med i folketellingen kan selvsagt skyldes, at de ikke levde opp, eller at de allerede er flyttet hjemmefra - de tross alt over 20 år gamle, så de er sikkert giftet bort.
Jeg har ikke sett nærmere på dette ennå.


De to siste døtrene som er med i folketellingen i 1801, har jeg også funnet fødsel og barnedåp for i kirkeboken.

Anne Bersvendsdatter, født i 1794 på Hjellum i Sell sogn og barnedøpt Dominica 3 post Epiphani (26.01.1789) i Selsverket kirke
Marit Bersvendsdatter, født i 1796 på Hjellum i Sell sogn og barnedøpt Dominica Jubilate (3. søndag efter påske = 17.04.1796) i Selsverket kirke

Folketellingen nevner også sønnen Erik, som skal være 12 år gammel og med et beregnet fødeår 1789.
Hans fødsel har jeg ikke klart å finne og jeg har derfor sett nærmere på andre opptegnelser om ham for å finne ut mer om ham.
Mer om det lenger nede.


Bersvend og Randi eldste datter (som jeg har funnet) er altså født i 1776 og det er ikke nevnt noe om at hun er uektefødt - altså konkluderer jeg at Bersvend og Randi må være gift senest i 1776.
Men jeg har ikke klart å finne noen vielse. Dersom det er korrekt at Randi kommer fra Stanvik i Nord-Fron har kanskje vielse foregått i Fron, men heg har heller ikke funnet den der.
Hvor og når er da Bersvend og Randi trolovet og copulert?

Erik Bersvendsen:
Så var det denne sønnen Erik, som er nevnt i folketellingen i 1801 som 12-åring og som jeg ikke finner fødsel og barnedåp til.
Jeg har tenkt at han kanskje kunne være et fosterbarn eller noe slikt og det var derfor at jeg ikke fant noen Erik med en Bersvend til far og jeg har derfor prøvd å følge Erik fremover i livet hans.

Han er som nevnt med i folketellingen og er der anført å være 12 år gammel og beregnet fødeår er 1789. 

Jeg har funnet en Erik Bersvendsen konfirmert i 1805.
SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1739-1810, s. 222
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603520439
4 spalte, nestsist blant drænge i Sell

Her opplyses kun navn og alder, og han er anført å være 16 år gammel.
Det er ikke anført dato for konfirmasjonen og da er det vel den vanlige konfirmasjonsdag Dominica Quasimodogeniti som i 1805 var 21.04 i 1805.
Her skal altså Erik ha vært 16 år gammel, hvilket også gir et fødeår i 1789.


Jeg har også funnet Erik gift 10.03.1816 med Kari Jacobsdatter:
SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1815-1827, s. 372-373
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603520653
Vielse nummer 13

Her står Erik som Erik Bergsvendsen Gjeldum, 27 år gammel og gift med Kari Jacobsdatter. Dessverre er ikke fedrene nevnt - kun forloverne.
Når Erik er 27 år gammel i mars 1816 passer det bra med 1789 som fødeår - kanskje sent i 1788.

Erik og Kari får minst 2 barn; Ole i 1817 og Knud i 1820.

Jeg har gjenfunnet Erik i folketellingen i 1865:
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8060004704
Person nummer 003
RA, Folketelling 1865 for 0518P Nord-Fron prestegjeld, 1865, s. 143
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090722630623
3. person på Nestuehaugen

Erik er blitt enkemann og føderaadsmann hos sønnen Knud. Han er 77 år gammel, hvilket gir 1788 som fødeår, og her er det anført at han skal være født i Vågå prestegjeld.

Oppsummering:
1.     Bersvend Olsen: Hvor ble han barnedøpt - i Sell eller Heidal kirke?
2.     Randi Eriksdatter: Hvor og når ble hun født og barnedøpt?
3.     Bersvend Olsen og Randi Eriksdatter: Hvor og når ble de trolovet og copulert?
4.     Erik Bersvendsen: Hvor og når ble han født og barnedøpt?
5.     Hvor ligger Ottebragd og Hjellum og er det samme gård - eller er f.eks. Hjellum en husmannsplass under Ottebragd?

Med håp om respons

Vennlig hilsen
Ivan Kristensen
 
 

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 15. februar 2021 kl. 22.59

For å svare på spørsmål nr. 5
Gård nr.  209 Ottbragden nedre
Gård nr.  210 Hjellum (Ottbragden øvre)

Etter hva jeg kan se på dagens kart er begge gårdene en del av Otta.
 
Mvh
Leif B.

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 16. februar 2021 kl. 9.04

Mange takk for dette innspill!

Begge disse gårdene er også å finne i Norske Gardsbruk og med de samme gårdsnumrene som du anfører - 209 og 210.
Og disse numrene er også i folketellingen i 1801.
I Norske gårdsbruk står g.nr. 210 som Hjellum og jeg går på grunnlag av dette og ditt svar ut fra at Hjellum ganske enkelt er et annet navn på Ottbragd øvre.

Jeg går også ut fra at bildene av gårdene i Norske Gardsbruk fra 1998 avviker betydelig fra hvordan gårdene så ut i 1801 - det er vel neppe noe som helst som likner  :D
Begge gårdene er også nevnt i Norske Gardsbruk fra 1953, men da uten bilder.

Men igjen, mange takk for dette puff på veien videre.

Ivan Kristensen
   
 

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. februar 2021 kl. 10.28

1. Det står "W & Z" ved dåpen i 1750.

3. Hvis du ikke finner trolovelsen og vielsen deres, kan det bety at Randi var fra et annet prestegjeld. Det var vanlig at ektepar skulle vies i hjemmesognet til bruden. Tror de på et tidspunkt måtte spørre presten om lov også, hvis det ikke skjedde.
Og det er jo praksis i dag også. Vielsen skjer ofte der bruden kommer fra.

Det kan være et indisium på at Randi Eriksdatter var fra Fron prestegjeld. Siden bare kirkeboka fra og med 1799 er bevart. Det var en brann i 1806 som tok de gamle kirkebøkene.
 
:) Tore

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 16. februar 2021 kl. 10.38

Takk for dette innspill!

Jeg var også selv nesten overbevisst om at det sto W & Z ved barnedåpen til Bersvend, så da kan vi konkludere med at han ble barnedøpt i Selsverket kirke.  :D

Jeg har også en fornemmelse av at du har rett i at Randi kom fra et annet prestegjeld, og jeg har fått sjekket i et betydelig arbeide av Karin Bruhn-Gulbrandsen, som er fra Sel og har forsøkt å samle informasjon om folket på alle plassene under Formo. Hun skriver også at Randi kommer fra Stanviken. Jeg går da ut fra at Stanviken ligger i Fron.

Et annet poeng er kanskje også, at denne sønnen Erik, som jeg ikke har funnet dåpen til, men har forsøkt å følge senere i livet hans for å se hva som ble av og om det kom frem opplysninger om hvor han skulle være født, han endte sine dager som føderådsmann hos sin sønn i Fron. Kanskje har denne sønnen arvet en eiendom etter sin mor? En vis tilknytning har det i alle fall vært.

Så mange takk for deltakelsen

Ivan Kristensen 
 

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. februar 2021 kl. 11.08

Du  finner mye informasjon om Bredebygden på nettsida til Bredebygden Lokalhistoriske Selskap http://www.bredebygden.com Der står det et sted at Bredebygden var delt mellom Vågå og Fron prestegjeld. Og kanskje tilhørte Stanviken Fron prestegjeld?

Det står under garden Stanviken http://www.bredebygden.com/garder-i-bra ... stanviken/ at
2.   Randi Erichsdtr., f. 1752, d. 24/5 1838 på Hjellum, g.m. Bersvend Olsen Ottebragden/Hjellum, f. 1740, d. 2/5 1821.  

Det står også at søstra Ragnil overtok Stanviken sammen med sin mann, Morten Olsen. Og det var skifte etter ham i 1779. For kanskje å finne en forbindelse ville jeg ha lest gjennom hele skiftet og sett om Bersvend Hjellum er nevnt der. Var han skyldig til boet, eller hadde han noe til gode? Kanskje han ble formynder for et av barna? Har du flaks står det at han er morsøstermann til barna også.

Skiftet starter nederst i venstre kolonne på venstresida SAH, Nord-Gudbrandsdal tingrett, Skifteprotokoll, 1765-1785, folio 812b: https://www.digitalarkivet.no/sk20081210610830

 
 
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 16. februar 2021 kl. 11.56

Mange takk for dette innspill  :D

Dette er jo selvsagt en sekundær kilde, men det virker så absolutt som et meget seriøst og gjennomarbeidet verk, så det må kunne anses som pålitelig!

Og her er det jo masse spennende og relevant stoff, som jeg trenger mye tid for å gå gjennom.

Så mange takk for henvisningene!

Ivan Kristensen

Gullbjørg Maria Magdalena Storvik
Innlegg: 1
Registrert: 14. juli 2021 kl. 21.02

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Gullbjørg Maria Magdalena Storvik » 14. juli 2021 kl. 21.18

Bersvend Olsen Hjellum.
Lenge siden jeg har vært inne på forumet, men i dag har jeg tatt en titt, og fant etter å ha rullet meg nedover dette navnet. Dette er min forfader, og jeg innehar stor informasjon om alle hans barn og etterkommere.
Jeg deler gjerne av det jeg har. Ser du bor i Mjøndalen, og siden mine barn bor der, er jeg i Mjøndalen første halvdel av august.

Vennlig hilsen Gullbjørg
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Fam. Bersvend Olsen (Hjellum) o. 1800

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 5. august 2021 kl. 14.40

Hei Gullbjørg!

Jeg har heller ikke sett så mye på denne siden en stund, ettersom jeg har jobbet med andre grener af slekten.
Men så flott at du vet noe  :D
 Nå er det allerede første halvdel av august og jeg bor fremdeles i Mjøndalen.
Jeg kan kanskje rekkes på tlf. 32 87 75 24 eller på mail ivankris@online.no

MVH
Ivan

Svar

Gå tilbake til «Sel»