Jøda Olsdatter, f. på 1780-tallet - igjen

Med tidligere kommune Heidal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Jøda Olsdatter, f. på 1780-tallet - igjen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 9. februar 2021 kl. 13.47

Hei!

Jøda Olsdatter har vært behandlet i flere tråder tidligere i dette forum, samt i en tråd på Digitalarkivet, men jeg finner fortsatt at enkelte ting er uklare.

Den Jøda Olsdatter, som jeg er opptatt av, ble gift med Peder Olsen og de bodde på Fetten/Formofetten/Formoeie.
Antagelig ble de gift 05.04.1807, men et annet par med samme navne ble gift 03.08.1806.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb200706035203637. vielse i 2. spalte på venstre side
Den andre vielsen står på samme side i 1. spalte på venstre side rett over denne.
På grunnlag av forloverne ble konklusjonen i et par andre tråder at "min" Jøda Olsdatter ble gift i 1807.
Det er disse trådene:
Peder Olsen og Jøda Olsdatter viet i Sel i 1806 eller 1807? - Slektsforum (slektogdata.no)
Peder Olsen og Jøda Olsdatter på Formoeie - tidlig 1800-tall - Slektsforum (slektogdata.no)

Peder Olsen får først et par sønner, hvor morens navn ikke er nevnt, men så får de ytterligere 5 barn, hvor begge foreldres navn er nevnt.
Og Jøda dør i 1831 på Fetten og Peder gifter seg igjen med en Marit Bersvendsdatter og de får et søn, før hun dør.
Peder selv dør i 1856.

Så langt anser jeg at jeg har fått det rett
:D
 
Men jeg er usikker på hvornår "min" Jøda Olsdatter ble født og hun er borte ved folketellingen i 1801.
Dette er behandlet flere steder, men jeg ser ikke noen consensus om problemet.

I et større arbeid av Kari Brun-Gulbrandsen, som selv er fra Sell, hvor hun har forsøkt å redegjøre for folkene på plassene under Formo,
plasserer hun Jødas fødsel i 1784, og jeg har funnet en Jøda i kirkeboken, født i 1784 og barnedøpt 11.04.1784 (Well, Dominica Feria 1. Paschatis!)
Far er Ole Giedsiden, men eller er det ingen opplysninger - utover faddere.

SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1739-1810, s. 82
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603520324
Barnedåp nummer 34 i kirkeåret 1784
Omtrent midt i 2. spalte fra venstre.
Den samme fødsel har jeg funnet på Norddalsarkivet i Vågå, men her er også kun de samme opplysninger.

På en annen tråd her i forumet er også saken behandlet og her konkluderes med at Jøda er født i 1785:

Hvor er Jøda Olsdatter i 1801 - Slektsforum (slektogdata.no)
Dette er i så fall denne barnedåp:
SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1739-1810, s. 83
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603520325

Denne fødsel har jeg også funnet på Norddalsarkivet i Vågå, og her anføres at samme Ole Østensen fikk en datter, som fikk navnet Brith, i 1784.

Jeg hadde egentlig en ide om at disse to fødte Jødaer kunne ha samme far, for vi ser i folketellingen i 1801 at Brit Pedersdatter bor på Giedsiden sammen med sin ektefelle nr. 2 og et felles barn med ham.
Men i tillegg bor også do av Briths sønner fra første ekteskap og de har patronymikonet Olsen - altså må far være en Ole - og på Giedsiden må det være Ole Giedsiden.
Videre bor Briths svigerforeldre fra 1. ekteskap på Giedsiden, og svigerfar heter Østen, altså må Briths 1. ektefelle være Ole Østensen Giedsiden!
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8252003367

Nå gir kirkeboken på denne tiden jo ikke noe fødselsdato, men om vi går ut ifra at barna er døpt bare noen dager etter fødselen, så er der altså et tidsrom fra 11.04.1784 til 05.05.1785 mellom disse to fødsler, og når barnet får samme navn, så må det være fordi det første pikebarn ikke levde opp.

Det dør da også en Jøda Olsdatter i april 1785, så min løsning er faktisk mulig.
SAH, Vågå prestekontor, Ministerialbok nr. 1, 1739-1810, s. 195
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603520429

Omkring midten av venstre spalte på høyre side.

Etter navnene på de avdøde her står det 2 kolonner med tall, og jeg skjønner ikke helt systemet.
Det første tallet ved Jøda er 2 og hvis man er litt raus med månedene, så kan det stemme at det kan være den Jøda som ble født i april 1784.
Det andre tallet er 26 og det vil da gi mening om det var datoen i april, men når det i samme kolonne ved andre står tall som 32 og 40, så blir det litt suspekt
:roll:

På en av de nevnte trådene argumenteres for at det er en Jøda, datter av en Ole Larsen som dør i 1785, fordi en Ole Larsen døper en ny datter med navnet Jøda litt senere.
Jeg mener da at den samme argumentasjon kan brukes for Jødaerne fra 1784 og 1785 også, dersom jeg har rett i at Ole Giedsiden er den samme som Ole Østensen.

Det som blir noe vanskeligere er dersom registreringen ved Norddalsarkivet er rett, at Ole Østensen fikk en datter som fikk navnet Brith i 1784. Da blir det frygtelig tett med jentunger, hvis alle 34 skal plasseres på Giedsiden i 1784/1785.


Den siste tråden som jeg har funnet er på digitalarkivet og handlet egentlig om Jødas foreldre, men også her gjøres det noen spekulasjoner og redegjørelser[#27643] Vågå 1825: John Olsen og Kari Sivertsdtr - Arkiv - Arkivverket

Jeg ser altså ikke at man kommer frem til enighet om hvilken Jøda som ble gift med Peder Olsen Formoeie, og forøvrig heller ikke endelig hvornår de ble gift, men der går jeg som nevnt innledningsvis for 1807, fordi det gir best mening med forloverne.

Men hvilken av fødslene er den rette Jøda for meg - altså hun som ble gift i 1807 med Peder Olsen Fetten/Formoeie?

Og hvor i alle dager var hun ved folketellingen i 1801?

Med intens håp om opprydding
:)


Ivan Kristensen
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Jøda Olsdatter, f. på 1780-tallet - igjen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 24. februar 2021 kl. 21.59

Er det ingen som føler seg kallet til å klarlegge Jøda Olsdatters røtter?

Ivan

Svar

Gå tilbake til «Sel»