Ole Strype og Karen Olsdatter

Moderator: MOD_Oppland

Svar
dn16581
Innlegg: 97
Registrert: 21. november 2009 kl. 15.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Ole Strype og Karen Olsdatter

Legg inn av dn16581 » 31. august 2008 kl. 8.46

Jeg prøver å finne anene til min oldemor, Anna Olsdatter Strype. Hun ble født 13. oktober 1893, og flyttet etterhvert til Ringerike og giftet seg med Syver Gabrielsen, født 1893 i Haug.

Annas foreldre var Ole Strype, født 1864 på plassen Ner-Strype. Hans mor het så vidt jeg vet Marit.

Karen Olsdatter var navnet på Annas mor, hun ble født 1. juni 1866 på Aandehaugen, Sør Fron.

Karens foreldre het Ole Olsen og Kari Pedersdatter, om dem vet jeg ingenting annet enn navnene.

Er takknemling for all hjelp jeg kan få!!

Cecilie

dn14624
Innlegg: 31
Registrert: 21. januar 2005 kl. 23.19
Sted: VINSTRA

Re: Ole Strype og Karen Olsdatter

Legg inn av dn14624 » 31. august 2008 kl. 12.27

:) Du finner opplysningene du er ute etter på en CD fra Fron Historielag: Kirkebøkene i Fron. Denne kan du bestille fra: Fron Historielag v/ Kjell Brustuen, Gundersvingen 6, 2642 Kvam (Tlf. 95 03 93 71). (Du får den tilsendt ved å betale kr. 150,- til konto nr. 2095 64 56585). Sjå hjemmesida til Fron Historielag: fron.historielag.org/
Med hilsen
JW

dn16581
Innlegg: 97
Registrert: 21. november 2009 kl. 15.33
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Ole Strype og Karen Olsdatter

Legg inn av dn16581 » 31. august 2008 kl. 16.57

Ja, jeg har hørt om den CDen, men hadde håpet det var noen her som kunne hjelpe meg. Er også interessert i å komme i kontakt med evt. andre etterkommere....

Cecilie

gj00024
Innlegg: 125
Registrert: 16. desember 2004 kl. 8.54
Sted: VIKHAMMER

Re: Ole Strype og Karen Olsdatter

Legg inn av gj00024 » 1. september 2008 kl. 10.47

Kirkebøkene for Fron er scannet og ligger her www.arkivverket.no/URN:kb_read , selv om det er enklere å finne fram på CDen til Fron Historielag.

Ellers finner du Ole Strype sammen med foreldrene Ole Andersen og Marit Gudbrandsdatter og bestemoren Berte Olsdatter på Strype i folketellingen fra 1865 og du finner foreldrene til Karen Olsdatter i samme telling digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f60519&gardpostnr=493&merk=493#ovredigitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=f60519&gardpostnr=412&merk=412#ovre

dn32820
Innlegg: 1
Registrert: 26. desember 2014 kl. 17.43
Sted: Brumunddal

Re: Ole Strype og Karen Olsdatter

Legg inn av dn32820 » 26. desember 2014 kl. 18.02

Hei Cesilie.
Aner ikke hvem du er, og det er jo så lenge siden du skrev dette,så jeg vet ikke om det er aktuelt.

Strypeslekta er ikke så grei å holde styr på. Her har folk brukt stedsnavn istedet for slektsnavn og noen er utafor-unger og noen ekte. Noen gar blttt innlemmet i familien som en annen fordi at moren var for ung til å ta seg av barnet. Ja ikke rart at selv kirkebøkene viser feil noen steder.

Vel. Jeg heter altså Frank Hugo Strype, født 28.8.1940, er sønn av Alf, som var døpt, Alf Olsen Bjørklund Strype.
Farmor het Karen Strype og hadde en søster som het Marit ( Marit Sandbråten). Bestemor hadde også en bror som het Petter ( Peter) og tok navnet Tjærebo. Han døde i Trondheim, barnløs. Han hadde opparbeidet seg enorme eiendoms og pengeverdier som han testamenterte - alt- til Indremisjonen. Hun hadde også en bror / halvbror til som het Emil Lillesæter (Skar). Og enda en slektning som jeg ikke helt har fått tak på ,men far kalte han søskenbarn. Jon Korstad. Bestemor Karen bodde hjemme hos oss etter at hun ble alvorlig syk til hun døde da jeg var ca 15 år.

Far hadde flere søsken: Kristine, Anton, Oliver, Alma, Olga, Anna ,Olaf og Helgine. Anton og Oliver druknet i Randselva som gutter. Bestemor hadde hatt 3 barn til som alle døde som spebarn. I alt var det født 12 søsken.
Ikke alle opplysningene som står på "Strypeslektas sider" er riktige, iflg det bestemor og far har fortalt meg.

Hilsen Frank.Julen 2014
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj22979
Innlegg: 1
Registrert: 8. januar 2015 kl. 18.50
Sted: Uvdal

Re: Ole Strype og Karen Olsdatter

Legg inn av gj22979 » 8. januar 2015 kl. 19.26

Frank skrev:Hei Cesilie.
Aner ikke hvem du er, og det er jo så lenge siden du skrev dette,så jeg vet ikke om det er aktuelt.

Strypeslekta er ikke så grei å holde styr på. Her har folk brukt stedsnavn istedet for slektsnavn og noen er utafor-unger og noen ekte. Noen gar blttt innlemmet i familien som en annen fordi at moren var for ung til å ta seg av barnet. Ja ikke rart at selv kirkebøkene viser feil noen steder.

Vel. Jeg heter altså Frank Hugo Strype, født 28.8.1940, er sønn av Alf, som var døpt, Alf Olsen Bjørklund Strype.
Farmor het Karen Strype og hadde en søster som het Marit ( Marit Sandbråten). Bestemor hadde også en bror som het Petter ( Peter) og tok navnet Tjærebo. Han døde i Trondheim, barnløs. Han hadde opparbeidet seg enorme eiendoms og pengeverdier som han testamenterte - alt- til Indremisjonen. Hun hadde også en bror / halvbror til som het Emil Lillesæter (Skar). Og enda en slektning som jeg ikke helt har fått tak på ,men far kalte han søskenbarn. Jon Korstad. Bestemor Karen bodde hjemme hos oss etter at hun ble alvorlig syk til hun døde da jeg var ca 15 år.

Far hadde flere søsken: Kristine, Anton, Oliver, Alma, Olga, Anna ,Olaf og Helgine. Anton og Oliver druknet i Randselva som gutter. Bestemor hadde hatt 3 barn til som alle døde som spebarn. I alt var det født 12 søsken.
Ikke alle opplysningene som står på "Strypeslektas sider" er riktige, iflg det bestemor og far har fortalt meg.

Hilsen Frank.Julen 2014


Hei (grand)onkel! Bestemor sendte meg noen meldinger i dag, og så skulle jeg bare inn her for å se om det hadde skjedd noe i denne tråden (oppdaget denne for noen år siden), og her hadde jo du svart!
Et lite spørsmål som jeg like godt kan spørre deg i denne tråden - er det riktig familie i folketellingen som det er linket til i svaret over deg?

Hilsen Ingrid Alice

Svar

Gå tilbake til «Nord- og Sør-Fron»