Vedr. Erik Bay

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Erik Hansen
Innlegg: 316
Registrert: 17. november 2015 kl. 18.35
Sted: RÅDE

Vedr. Erik Bay

Legg inn av Erik Hansen » 8. august 2018 kl. 21.51

Kan noen hjelpe med å finn opphavet til denne karen. Jeg har funnet han i Bygdeboka for Fron-slekter side 74 3. slektsledd, der står det at han er gift med Petronelle Helmen. I de andre fora jeg har søkt som Geni og FamilySearce og Google er han gift med Pernille Kristensdatter Helmen født 1674 fra Gran på Hadeland. Han stammer mulig fra Bay slekten i Eidskog. Håper noen med dypere innsikt om denne tiden kan hjelpe meg med dette, for lengre bakover i tid er det vel umulig å komme på en sikker måte. De skal ha en sønn Knut Eriksen Bay født 1703 i Magnor i Eidskog men død 1785 i Gausdal på gården Sygarn Sør Fron. Gift med Eli Johnsdatter fra Vaalen i Gausdal, der har jeg funnet flere av slekten men Erik Bay forblir ett mysterium.
Mvh
Erik

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 1055
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Vedr. Erik Bay

Legg inn av Brit Sæther » 8. august 2018 kl. 23.05

Hei Erik

Både på Geni og Myheritage står det at foreldrene til Erik Bay er:

Far:Sognepræst Jens Pedersen Bay, født i 1643 i Vær, Aarhus, Danmark. Død 1678 samme sted.
Mor: Mette Jensdatter født 1678.

Vet ikke om dette medfører riktighet, men kan kanskje undersøkes nærmere.


Hilsen Brit Sæther

Erik Hansen
Innlegg: 316
Registrert: 17. november 2015 kl. 18.35
Sted: RÅDE

Re: Vedr. Erik Bay

Legg inn av Erik Hansen » 9. august 2018 kl. 11.52

Hei Brit
Takk for innsatsen. Under leting etter Erik Bay kom jeg tilfeldig over en bok som het Slekten Bay i Norge. Her får jeg "bekreftet" at han var gift med en Petronelle men også at mannen er av ukjent herkomst. Da det var mange i presteskapet som kom fra Danmark er ditt tips ikke u-realistisk men slekten er så stor og strekker seg over hele Gudbrandsdalen, Christiania, Drammen og den delen som er interessant for meg i Drøbak så her har jeg en formidabel jobb foran meg. Men takk igjen for innsatsen.
Mvh
Erik

Svar

Gå tilbake til «Nord- og Sør-Fron»