Ole Ellefsen, Lom

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 4. mai 2007 kl. 13.06

Hei !

Jeg holder på å karlegge en gren av familien i Roan, Sør Trøndelag, her stopper det
opp ved en tippoldefar, Ole Ellefsen fra Lom i Gudbrandsdalen. Denne karen fikk et
barn Ole Olsen f.18.12.1860 ( min oldefar ), men giftet seg aldri med mora, jeg finner derfor ikke noen flere opplysninger her. Barnets mor er født i 1833.

Ved søk i kirkebøkene i Lom finner jeg en kjempegod kandidat blandt konfirmantene.

Ole Ellefsen f. 05.12.1831 konfirmert 25.10.1846 ( nr 13 )

foreldre Ellef og Inger muligens Gunset ?

Jeg fant ikke denne karen som utreist, eventuelt hvor.

Er det noen som kjenner til denne familien eller kan hjelpe meg f.eks med etternavnet
på foreldrene og fødested på Ole. Eventuelt et spor som leder til Trøndelag.

Mvh
Odd Hansen

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 4. mai 2007 kl. 14.05

Ola (Ole) Eilevsson f. 5.12.1831 på garden Nedre Stasviki i Lom gifta seg 1862 og overtok foreldregarden om lag samstundes. Han og kona fekk 3 ungar, og han døydde i lom i 1904. Sjå Bygdabok for Lom bd. 2 (utg. 2002) s. 133-34.

Eg finn i farten ikkje ikkje nokon Ole f. 18.12.1860 ("uekte") korkje i dei dataregistrerte kyrkjebøkene i bygdebokarkivet eller i dei skanna på nettet. Kan du evt. legge ut permanent sidelenke til den sida i skanna kyrkjebok der dåpen til oldefar din står?

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 4. mai 2007 kl. 18.47

Hei Arnfinn !

Tusen takk for responsen. Det ble nok en liten misforståelse når det gjald Ole Olsen,

han er født i Roan, Sør Trøndelag, og bodde der hele livet.


Det er bare faren hans Ole Ellefsen som er fra Lom. Bjørnørfolket, bygdeboka for

Roan og omegn antyder at han finns i Trondheim i 1882.

De opplysningene du har funnet tyder vel derfor på at dette ikke er riktig Ole Ellefsen

for meg, så det er vel bare å lete videre. Det kan vel ikke være så mange av dem i Lom.

Takk igjen


Mvh

Odd Hansen

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 4. mai 2007 kl. 19.09

Nei, det er nok ikkje mange. I hovudsoknet er det vel faktisk berre den nemnde, f. 1831 og bror hans med same namn f. 1834. Før dei er det ein f. 1805, og etter ikkje før f. 1852. Ola E. f. 1834 vart og gift og døydde i Lom, men ein skal likevel ikkje sjå bort frå at ein av dei var "på vift" utanbygds før han kom att og gifta seg i heimbygda. Du bør i alle fall sjekke nøye i den originale kyrkjeboka kva som står om faren både når Ole f. 1860 er døypt, blir konfirmert og gifta seg.

Viss ikkje den informasjonen stemmer med ein av desse, er det neste sjekkpunkt om Ola E ikkje var frå Lom hovudsokn, men frå Skjåk, som på den tida var annekssokn til Lom. Dei fleste skjåkverar gir opp Lom som fødestad når dei er utanbygds t.d. i folketeljingar langt opp mot slutten av 1800-talet.

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 4. mai 2007 kl. 19.58

Hei igjen Arnfinn !

Her er konfirmasjonen, som gir kun navnet på foreldrene

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

og her fødselen som sier han er fra Lom

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

De giftet seg aldri, derfor har jeg ikke faren navn.

Dette gir dessverre ikke mye å jobbe med, men teorien din om å utvide søket til
også nærliggende områder høres jo bra ut.

mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 4. mai 2007 kl. 22.33

Hei Odd Ivar.

Ingen av linkene dine virker - du må lage Permanent sidelenke for at sidene skal ligge mere enn få sekunder - oppskrift finner du her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 14&t=32791

Bildeinformasjon - velg øverst. Kopier Permanent sidelenke som er den midterste adressen.
Merk adressen - kopier - gå til Slektsforumsetterlysningen og lim inn.
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 5. mai 2007 kl. 0.39

Hei Lillian !

Fint at du sa ifra, jeg prøver igjen med fødselen.


http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Takker,

mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 5. mai 2007 kl. 0.52

Hei Odd Ivar.

Virker ikke nå heller - fortell meg hvor du holder på og hvilket år så skal jeg lete dem opp og legge det inn for deg - om du vil :wink:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 5. mai 2007 kl. 1.24

Hei Lillian !

Her er det flere ting som ikke stemmer, slektsforumet har heller ikke sitt sedvanlige utseende på min skjerm. Jeg har ikke normalt problemer med å legge inn lenker.


Vi venter til i morgen for å se om ting har endret seg.

Mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 5. mai 2007 kl. 1.39

Hei Odd Ivar.

Ok - det ordner seg nok :roll:

Alt er som det skal hos meg :lol:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 5. mai 2007 kl. 9.37

Hei Lillian !

Prøver meg igjen på lenken

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54

Mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 5. mai 2007 kl. 9.46

Hei Odd Ivar.

:lol: :lol: Yes - nå virker det :lol: :lol:

Nå kan du legge inn den andre også. :lol:

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg med dine spørsmål, men jeg skal titte på det når du har lagt inn den andre lenken. :roll:
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
gj02671
Innlegg: 905
Registrert: 19. februar 2006 kl. 21.22
Sted: LOM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av gj02671 » 5. mai 2007 kl. 13.12

Hei! Utan at eg kan vere visst på det, så kan det her vere den famøse "Bakke-stor'en" som har vore ute. Det går segner om at han "hadde born langsmed heile Trondheimsvegen" - og i Skjåk hadde han og eit tjuge-tals born, 11 av dei med kona si (som er mi tippoldemors syster).

Bakke-stor'en: Ola Eilevsson Bakke, f. 1827. Kan det vere denne? Denne høyrer til i Skjåk, dengong under Lom.

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 5. mai 2007 kl. 13.26

Hei.

Legger inn Ole Olsen i FT 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1540#ovre

Han er tydeligvis Fostersønn hos evt. morens bror som også er Fadder ved dåpen

Konf. nr. 10 for Ole Olsen f.1860: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-255


Kan den Ole Ellefsen da være denne Frihandleren i FT 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1550#ovre

Litt "Slingringsmonn" på alder må man jo påregne i FT 1865 :wink:

Navn og bosted stemmer jo med det Atle skriver :lol:
Som Frihandler har han vel heller ikke meldt noen form for utflytning :roll:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 5. mai 2007 kl. 16.25

Hei Lillian !

Takk for at du forsøkte å hjelpe i går kveld.

Ja, gutten vokste opp hos morens foreldre, jeg har ellers kontroll på etterslekten,

min oldefar Ole Olsen fikk 20 barn med to kvinner. Men det var altså denne Ole Ellefsen

da, frihandler høres jo bra ut, da hadde han jo muligheten til å farte omkring.


Her ser vi at Ole Ellefsen er bosatt i Trondheim i 1882 når sønnen gifter seg.
Kanskje eliminerer det noen kandidater.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-163


Mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 5. mai 2007 kl. 16.50

Hei Odd Ivar.

Bare trivelig å hjelpe deg :lol:

Ja muligens. Om "vi" hadde funnet vielsen til denne Ole Ellefsen som Atle nevner i sitt innlegg - ser ut til at Frihandleren og den han nevner kan være den samme. Spørsmålet er da når han fikk alle disse barna med sin kone :roll:

Han står jo som Ungkarl i vielsen til Ole Olsen i 1882, men det trenger ikke være riktig. Noen "løy" om det meste for ikke å bli funnet igjen har jeg sett noen ganger :o

Kanskje Atle har navnet på denne kona til den Ole Ellefsen har nevner?

Ved et søk på FS finner jeg denne: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Det er så "noenlunde" rett navn, fødselsår og bosted :roll:

Lenke til Family Search: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... _form=true

Vet ikke om du har forsøkt den noen gang?

Foreldresøk til høyre med kun Norway som Region.
Dåp, vielse og begr. til venstre - da kan du sette inn årstall + - 2 år eks.v og fylke i tillegg til Christening, marriage eller Buriel.
Sist redigert av dn12117 den 21. januar 2008 kl. 15.47, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 5. mai 2007 kl. 16.51

Hei Atle !

Takk for responsen.

Det er ikke godt å si hvem som er rett kar her nei. Men interessant at han fikk så mange

unger, da gutten han fikk ( min oldefar ) også fikk 20 unger.

Den karen jeg er på jakt etter bodde i Trondheim i 1882 og i Roan i 1860, og er et eget

sigende fra Lom. Det er alt jeg har så langt.

Mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 5. mai 2007 kl. 16.56

Hei igjen Odd Ivar.

Foreldresøk ga 14 barn på denne Ole og Tomine: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... frompage=1

Alle er født etter din Ole og vielsen har også skjedd etter Oles fødsel. At han benevnes som Ungkarl i Trondhjem i 1882 trenger ikke bety noe, men jeg kan ikke si at det er denne :roll:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 6. mai 2007 kl. 8.16

Hei !

Jeg har prøvd å tenke litt på dette, og denne karen har barn født både 1881 og 1882,

men da bodde min Ole Ellefsen sannsynligvis i Trondheim. Dette utelukker ham ikke helt

men ? Alle de andre kandidatene har også et liv i Lom i perioden 1860 til 1882, mens det

mest sannsynlige scenario for min mann er at han bodde i Trøndelag i denne perioden

siden de to sikreste opplysningene vi har er derfra.

Jeg finner en Martin Ellefsen, Slaalien fra Lom i 1875-tellingen for Trondheim f. 1859, kan

dette være en slektning av min kar ? Det finnes også en Ole Ellefsen fra Gudbrandsdalen

men født i 1853, men dette årstallet kan jo være feil.

Ved Ole Olsens andre giftemål i 1904 står bare Ole Ellefsen fra Lom, antar derfor at han er


død på det tidspunktet.

Mvh

Odd

Brukeravatar
gj02671
Innlegg: 905
Registrert: 19. februar 2006 kl. 21.22
Sted: LOM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av gj02671 » 6. mai 2007 kl. 13.22

Hei!

Ja, det er "Bakke-stor'en" som vart gift i 1869 med Torine Hansdotter Skjelkvålseie, og det er også den same som Lillian her har funne som frihandlar. I kva forbinding var det Ola Eilevson budde i Trondheim 1882? Han kunne nok ha budd der nokre veker/månader, og likevel vorte far til ungar i Skjåk.

Som ein ser av borna, så gifta ikkje Ola og Torine seg før eit par månader etter at tredje bornet kom til - er det ikkje slikt at om dei ikkje hadde gifta seg då, hadde Torine vorte send på tukthus?

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 6. mai 2007 kl. 14.03

Hei Odd Ivar og Atle.

Det var nå en gang slik at de var "gode til å slå ei skrøne også" de som for fram på denne måten. Har funnet flere tilfeller av dette hos min egen slekt og i samboerens.

At han oppholdt seg i Trondhjem i 1882 kan også være "løgn" - at han fortsatt står oppført som Ungkarl kan bero på en evt. Attest Ole Olsen har vist frem til presten da han skulle gifte seg eller at presten har funnet det frem fra Dåp og Konf.protokoll.

I de tilfeller der et barn er født utenfor ekteskap og foreldrene gifter seg senere blir de ført som Ungkarl og pige i Konfirmasjonsprotokollen også. Dette også med unntak - ingen regel uten unntak :wink: :wink:

Jeg heller "den veien" til å tro at dette er rett Ole Ellefsen som er Frihandler, men sikker er jeg ikke :wink: Er det noen andre kandidater Atle?

Det du nevner Atle ang. 3dje Leiermaal og evt."påtvunget" ekteskap for å unngå Tukthus kan være riktig, men har også vært borti 5 uægtefødte barn uten at det har vært nevnt "Bot" eller "Tukthus" - det trenger ikke være notert i dåpsprotokoller selvfølgelig. :wink:

Det varierer vel også ettersom årene har gått - jeg er ikke så belært akkurat der, men det går det ann å finne ut.

Atle - bodde denne Ole Ellefsen på Bakke i Lom? Er det med i ett av de 3 Bind av Lom Bygdebok som er utkommet til nå? Jeg ahr alle tre og kan evt. slå opp og se om jeg finner noe om hans "Frihandelvandring" :oops: :oops:
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 6. mai 2007 kl. 15.28

Hei igjen.

Nå har jeg funnet frem informasjon ang. leiermaal og "Bøter". Tukthus var nok å ta vell hardt i Atle - det står i Våre Røtter, Håndbok for Slektsforskere av Sandberg og Stoa - Leiermålsbot: Helt frem til 1842 var det f.eks. dødsstraff for fødsel i dølgsmål, dersom barnet var dødfødt eller døde like etter fødselen. Etter hvert ble slike dommer sjelden eksekvert, og det var vanlig at barnemoren fikk tukthus- eller fengselsstraff i stedet. osv.

Leiermål. Både kirke og verdslige myndigheter hadde straffereaksjoner mot dette. Fram til siste halvdel av 1760-årene kan vi lese i kirkebøkene om "løsaktige" som måtte stå offentlig skrifte og bekjenne synd og anger i kirkefolkets påhør. Fra 1730-årene kunne det imidlertid søkes kongen om fritak for offentlig skrifte(Se Kongelig bevilling, dette kapittel) Etter loven skulle dessuten barnefaren bøte 12 daler og moren 6. Soldater slapp straff ved første leiermål og menn kunne sverge seg fri fra et farskap. Da hjalp det lite hva moren mente. På 16- og 1700-tallet risikerte man bøtestraff også når ungen kom til verden mindre enn 9 måneder etter at ekteskap var inngått, men da var straffen mildere. I 1791 bortfalt leiermålsbøtene dersom ekteskap ble inngått, og i 1812 ble disse bøtene helt avskaffet.

Opplysninger om leiermålsstraffede kan vi finne i tingbøkene og sakefallslistene. Her kan vi bl.a. få vite hvem barnefaren var og hvor han kom fra. Farsskapsbidrag ble innført i 1763. Opplysninger om barenfedrene kan vi derfor også finne i amtmennenes farskapsforelegg og bidrags- eller oppfostringsprotokoller(80 års klausul.)

Det finnes muligens andre bøker med disse opplysningene i også - om ikke så har de fleste Bibliotek denne boken til utlån(Ihvertfall der jeg har undersøkt)
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 6. mai 2007 kl. 17.32

Hei Atle !

I sønnens bryllup i 1882 står han oppført som hjemmehørende i Trondheim, jeg regner

med at det er han som selv har oppgitt dette til presten.

Men som du sier, han kan jo ha vært der i noen få måneder, eller som Lillian sier han

kunne ha løyet om dette. Jeg utelukker ikke noe her bare påpeker at det finns andre

muligheter.


Mvh

Odd

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 6. mai 2007 kl. 19.23

Hei Lillian !

Joda, han kan ha løyet om boplass og ungkarstilværelsen ved sønnens bryllup, jeg har

også sett noen som har tatt "en spansk en" men på den annen side, dette er jo det

nærmeste vi kommer en faktaopplysning når det gjelder Ole Ellefsens liv etter guttens

fødsel, så langt iallefall.

Hvordan er opplysningene om at den karen dere har funnet frem til har barn andre plasser

enn i Lom fremkommet ? Står de nevnt i skiftet etter ham ? , i så fall kan Ole Olsen være

nevnt der.

Jeg finner ikke noen Ole Ellefsen som ut eller innreist i Bjørnør, det kan jo tyde på at han

ikke flyttet dit og handelsmannsteorien står sterkere, men skal gå gjennom det en gang til

for sikkerhets skyld.

Mvh
Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 6. mai 2007 kl. 22.32

Hei Odd Ivar.

Jeg har nevnt før at om det er denne "Frihandleren" så har han neppe meldt flytting hverken ut eller inn :roll:

Jeg vet ikke hvor Atle har den informasjonen fra, men nå skrev jeg opp "Litt" fra info i boka Våre Røtter - mulig du kan prøve å få noen til å sjekke på det Statsarkiv gamle arkiver er oppbevart som tilhører ditt område :lol:

Blir vel Statsarkivet i Trondhjem det :lol: Ta en telefon dit og hør om de har disse arkivene jeg nevnte - mulig flere opplysninger der. Det ville ihvertfall være lurt å sjekke det så er det gjort :lol:

Her er det du trenger for kontakt dit: http://www.arkivverket.no/trondheim/om/adresser.html
Sist redigert av dn12117 den 21. januar 2008 kl. 15.51, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
gj02671
Innlegg: 905
Registrert: 19. februar 2006 kl. 21.22
Sted: LOM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av gj02671 » 7. mai 2007 kl. 12.23

Hei!

Opplysinga har gått på folkemunne i Skjåk, så det er ikkje noko ein kan setje 100% lit til, men kan fungere som ein ledetråd, og til undersøking. Nei, det er ikkje Bakke i Lom, det er Bakke i Skjåk, som tidlegare låg under Lom :wink: Dvs. at du ikkje finn noko av dette i bygdabøkene for Lom, Lillian :wink:

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 7. mai 2007 kl. 14.56

Hei Atle.

:oops: :oops: Korttenkt innimellom :lol: :lol:

Kanskje denne etterlysningen da også skulle vært flyttet til Skjåk :wink:

Det kan Odd Ivar be Moderator i Oppland om å gjøre om "Du"(Odd Ivar) ønsker det :lol:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. mai 2007 kl. 17.01

Hei Lillian og Atle !

Var en tur på arkivet her i Trondheim, de mente min beste og kanskje min eneste mulighet

lå i arkivene for bidragssaker. Hvis han ikke har gjort opp med mora på privaten, så

inneholder slike saker mye informasjon om faren.

mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 7. mai 2007 kl. 17.08

Hei Odd Ivar.

Sa de noe om hvor den Protokollen da skulle befinne seg?

Om den befinner seg på farens Bosted/Oppholdssted tilhører jo det Oppland og da er det Statsarkivet i Hamar som evt. kan ha den.

Jeg skal muligens dit på onsdag :lol:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. mai 2007 kl. 18.37

Hei Lillian !

Bidragssaken er her i Sør Trøndelag, hvis det er noen da. Dette var mange timers arbeid,

så det får nok vente til lørdag.

Du kan jo spørre på arkivet om de har noen gode ideer i denne saken.


Om dette står på Lom eller Skjåk tror jeg ikke spiller noen rolle, de som har interesser her

sjekker begge tror jeg. Dessuten kan jeg ikke avskrive den andre Ole Ellefsen helt,

han giftet seg i 1862 og kan dermed ha vært på en luftetur til Trøndelag.

Mvh

Odd

Brukeravatar
gj02671
Innlegg: 905
Registrert: 19. februar 2006 kl. 21.22
Sted: LOM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av gj02671 » 7. mai 2007 kl. 20.02

Hei! Blir artigt å sjå kva du finn i arkiva!

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 8. mai 2007 kl. 1.23

Hei Odd Ivar og Atle.

Her er ihvertfall beviset for at det du Atle har skrevet er sant :lol:

Barn nr.2 av Ole Ellefsen og Tomine Hansdatter Dåp nr.5 Elef f.15/12 1866: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9


Se i Anmerkningsfeltet: Anmeldt af Barnemoderen, hendes 2det leiermaal med den samme, Hans 6te med 3 forskjellige p??

Han har altså 4 barn før han får den første med Tomine :wink:

Dåp nr.1 Marith f.28/10 1869 er plutselig ægtefødt, mens foreldrene vies først 14/11 1869 - påskrift 1:Barn.: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17

Skjåk er utskilt fra Lom førstes i 1864 i følge Norunn Klettums Herred, præstegjeld og sogn i Norge....med forandringer gjennom tidene.


Denne Hans f.4/12 1863 er Tomine/Thorines første Dåp nr. 12 i Lom/Skjåk kirkebok: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-215

Her står det hans 4de leiermaal med 3 forskjellige piger - tyder på at han har fått et barn mellom Hans og Eiliv/Elef også - om han ikke har kommet ut av regningen da :oops: :oops:

Som Frihandler har han "jo" hatt anledning til det :roll: :roll:

Sier fortsatt ikke at dette er din Ole Ellefsen Odd Ivar, men ville bare vise at Atle hadde rett i sine "Skriverier" :roll:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 8. mai 2007 kl. 22.01

Hei Atle og Lillian !

Det er klart at denne karen er hovedmistenkt, men jeg vil gjerne på en eller annen måte

få koblet ham til farskapet.

Det har vært moro om det har vært ham, litt av en jobb å begynne å lete etter halvsøsken

til min oldefar, kan jo bli noen etterhvert.

Mvh

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 8. mai 2007 kl. 22.40

Hei Odd Ivar.

Har full forståelse for det, men hvordan?

Jeg la inn det jeg fant for de døpte i Skjåk for å bevise at det Atle skrev skulle bekreftes. :wink: :roll: :roll:

Nå står det første Leiermaal på begge i din Oles dåp. Den opplysningen kommer mest sannsynlig fra barnets mor. Det er god plass til 2 barn før den første med Thorine/Tomine blir født i 1863 - da det er 4de Leiermaal. Han skal da ha blitt far til et barn mellom Hans i 1863 og Eiliv/Elef i 1866 som er hans 2dre Leiermaal med Thorine/Tomine. Da blir det å prøve å finne de 2 etter Ole for å se om de har 2det og 3dje Leiermaal på Ole Elefsen.

De lever begge i FT 1900 - Ole og Thorine: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1769#ovre

Da er han Møller bl.a. - det er han også i 1888 da Edvard ble født. Kanskje han har vært Frihandler innen noe med Møllerdrift/Korn å gjøre? Kanskje du kan bruke det - finnes det noe som tilsier at det har vært/er slik drift rundt der din Ole ble født?

Dette er selvfølgelig et skudd i blinde, men med "Nåla i høystakken" tilstede så ville jeg ha undersøkt alle mulige ting :oops: :oops: :oops:

Om uægte barn kan være med i et evt. skifte vet jeg ikke - denne mannen ble jo ganske gammel ser det ut til - han er jo 73 år i 1900.

Regner emd at du skal til Trondhjem å lete i bidragssaker snart - kanksje du har hellet med deg da :lol: :lol: :lol:

Kommer jeg over noe legger jeg det inn her :roll:

Lykke til :lol:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 9. mai 2007 kl. 21.26

Hei Lillian !

Jeg bor ikke langt fra arkivet, men åpningstidene er i de flestes arbeidstid, derfor blir

det litt vanskelig med større leteoperasjoner.

Jeg legger også inn det jeg finner om jeg finner noe.

Det kan jo være han solgte korn der oppe og kjøpte fisk som han tok med tilbake.

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 9. mai 2007 kl. 23.01

Hei Odd Ivar.

:cry: :cry: Er det ikke typisk - de kunne jo godt hatt oppe en kveld i uka om ikke annet :twisted: På Hamar er det langåpent til 17.45 fra 15.september til 15.mai - det er da noe :wink:

Godt forslag du kom med ang. bytte av korn og fisk - slett ikke umulig skulle jeg tro :lol:
Lillian Kristiansen

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 14. mai 2007 kl. 8.41

Hei !

Jeg fant ikke noe bidragssak på vår mann for 1861. Det kan vel være mulig at en slik sak

ble reist på hjemplassen hans hvis han bodde der, høres iallefall logisk ut.

Jeg skal ta for meg 1862 også for sikkerhets skyld.

Joda, de har langåpent torsdager, men de som jobber i selve arkivet jobber ikke, så det

man skal ha må bestilles i god tid før de går hjem.

Odd

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 15. mai 2007 kl. 10.56

Hei Odd Ivar.

Skal sjekke på Hamar ved anledning :lol:

Kan ikke love deg når :roll:
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn08363
Innlegg: 146
Registrert: 16. mai 2005 kl. 16.19
Sted: BODØ

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn08363 » 1. januar 2008 kl. 13.02

Ola Eilivsen Bakke (nr. 2 fra venstre, m/hatt) sammen med tre brødre. [http://www.arkivnett.ol.no/husmenn/assets/images/brodre.jpg]
(Foto: Kristian Stakston. KS A 767. Tilhører Maihaugens fotoarkiv)
Bakke-Storen er omtalt i Hans P. Hosars bygdebok nr. 3.

:roll:

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn12117 » 16. januar 2008 kl. 7.16

Hei Torgeir.

Har tatt meg den frihet og legge inn ny lenke til "ditt" foto da din ikke virket - du må bruke "adressen" uten [] Klammer............... :wink: :roll:

http://www.arkivnett.ol.no/husmenn/asse ... brodre.jpg
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn08363
Innlegg: 146
Registrert: 16. mai 2005 kl. 16.19
Sted: BODØ

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn08363 » 21. januar 2008 kl. 14.42

Takk skal du ha for at du fikk det til å virke. Må nok trene mer. Jeg kan nevne at åtte av Olas mange barn (tilhørende "Skjåk-lotten") emigrerte til USA. Bakkestoren er for øvrig også omtalt i jubileumsboka ("Skjåk 1966") i tillegg til det jeg har nevnt tidligere. Tilføyer at Bakkestoren var møller av profesjon – så han hadde også rent mel i posen :wink: .

Torgeir

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 8. september 2008 kl. 7.15

Hei Torgeir !

Takk for innspill, har trodd at dette hadde dødd ut. Det har vært morsomt om det har vært mulig å henge farskapet på denne karen med alle opplysninger og bilde som er fremkommet her.

mvh
Odd

Brukeravatar
dn08363
Innlegg: 146
Registrert: 16. mai 2005 kl. 16.19
Sted: BODØ

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn08363 » 27. januar 2011 kl. 9.30

Her er i hvert fall det meste av Skjåk-slekta: www.geni.com/people/Ola-Bakke/6000000008670472428

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. april 2011 kl. 0.30

Hei !

Da har jeg mottatt en sak mot Ole Elefsen, Bakke fra Hamararkivet hvor det fremkommer at
han bl.a har hatt legemlig omgang med min tippoldemor og ergo blir en så sterk kandidat til å bli min tippoldefar at denne nøtta må sies å være løst.

Takk for alle bidrag,

mvh
Odd

Brukeravatar
dn08363
Innlegg: 146
Registrert: 16. mai 2005 kl. 16.19
Sted: BODØ

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn08363 » 7. april 2011 kl. 8.42

Hei!

Fine saker! Og her er det ein betre versjon av biletet av Ole og brørne hass: http://www.norsknettskole.no/studentar/ ... takson.jpg

Mh. Torgeir

Brukeravatar
dn08363
Innlegg: 146
Registrert: 16. mai 2005 kl. 16.19
Sted: BODØ

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn08363 » 2. november 2017 kl. 14.17

Jeg fant disse opplysningene om "Bakkestoren" i en av Botsfengslets "Karakter- og fangebøker" fra slutten av 1860-tallet.

https://media.digitalarkivet.no/view/75895/6

For god ordens skyld: Denne etterlysningen burde vel flyttes til Skjåk - "etter alle disse år" ;-)

Brukeravatar
dn08363
Innlegg: 146
Registrert: 16. mai 2005 kl. 16.19
Sted: BODØ

Re: Ole Ellefsen, Lom

Legg inn av dn08363 » 19. mars 2018 kl. 14.20

Her er Bakke-Storen i Botsfengslet

https://media.digitalarkivet.no/view/75895/6

Venstresida klarer jeg å lese, men høyresida er verre...

Svar

Gå tilbake til «Lom»