Martin Hemstad, falt i krig på Lesja i 1942

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
4348
Innlegg: 32
Registrert: 12. januar 2006 kl. 23.31
Sted: OSLO

Martin Hemstad, falt i krig på Lesja i 1942

Legg inn av 4348 » 23. august 2006 kl. 22.23

Jeg søker etter en Martin Hemstad fra Krødsherad, som var gift med Klara Olsdatter/Knudsbuen. Martin Hemstad er registert på http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=240277 som falt i krig 19.10.1942, gravlagt i Lesja.
Egentlig er jeg på jakt etter etterkommere av Knudsbuen-grenen, teksten nedenfor er lagt ut på Åmot kommune i Østerdalen:
Jeg har kartlagt endel fettere og kusiner av min morfar, Olav Nilsen fra Osen (forfatter av Osen bygdebok). Jeg er ikke helt sikker på hva disse fettere og kusiner het til etternavn, men de het hhv. Per (f.1877), Nikolai (f.1881), Oscar (f.1882), Oddmund Bue (f. 1884), Hjalmar (f.1887), Marie (f. 1889), Klara (f. 1893) og Anna (f. 1899). De het enten Olsen(dtr) eller Knudsbuen. Oddmund tok navnet Bue. (s. 387 i nye Osen bygdebok)
Jeg finner ikke ut mer om disse. Jeg fant nekrologen etter Oddmund på UB i dag, hvor det bl.a. sto at han var interessert i slektsgranskning og hadde et stort arkiv. Spørsmålet er om noen av disse barna hadde noen etterkommere, som kan ha tatt vare på arkivet
I følge bygdeboka ble i allefall 4 av dem gift. Klara og Anna giftet seg med menn fra Krødsherad, mulig det finnes noe opplysninger der, det er ikke sjekket. Nikolai var underoffiser, andre opplysninger ukjent.
På telefonkatalogen finnes kun 1 Knudsbuen, og hun var gift med en etterkommer etter en fostersønn som bodde på plassen, og har derfor ingenting med selve familien å gjøre.
Er det noen som vet noe?

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Martin Hemstad, falt i krig på Lesja i 1942

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 13. juni 2007 kl. 19.25

Hei Eirik,

trekker denne tråden frem igjen ..

Fått noe respons via annet hold ?
Kanskje du burde endre tittel i ditt emne til Klara Olsdatter Knudsbuen og hennes fødselsår ? Da det er hennes etterkommere du er på leit etter ?
Vennlig hilsen Gry

gj19301
Innlegg: 1
Registrert: 10. april 2013 kl. 17.27
Sted:

Re: Martin Hemstad, falt i krig på Lesja i 1942

Legg inn av gj19301 » 10. april 2013 kl. 17.33

Hallo!

Jeg leter etter samme mannen! Han var min oldefar! Så moro!

Jeg har ikke funnet mye informasjon om han, men jeg vet at han var gift med Klara Olsdatter, men de skilte seg, av ukjente grunner. Så flyttet han til Tynset, hvor han jobbet på Tynset slakteri. Det finnes en seter på Tynset som heter Hemstadseter eller Hemstadbu, og jeg har kontakten Tynset om det finnes noen tilknytning til Martin Hemstad der. Og så vet jeg at han tok selvmord under krigen fordi tyskerne var ute etter han for å ha gjemt unna våpen.

Svar

Gå tilbake til «Lesja»