Agnete Mortensen Rokvam

Med tidligere kommune Fåberg

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Kjell Helge Moe
Innlegg: 15
Registrert: 20. november 2004 kl. 0.15
Sted: LILLEHAMMER

Agnete Mortensen Rokvam

Legg inn av Kjell Helge Moe » 28. januar 2016 kl. 12.00

Vil med dette spørre om det er noen som kan bistå meg når det gjelder å spore
søsteren til min oldefar - Agnete Mortensen Rokvam - spesielt etter 1865.

Min oldefar het Necolaus Mortensen Rokvam, og var lærer på Lillehammer fram til 1869. Jeg vet det meste om barnas forfedre, dvs moren Eli Evenvold og faren Morten Nilsen Brettingen. Barna flyttet fra gården Rokvam - som faren visstnok forpaktet eller hvertfall bodde som lensmannsbetjent da faren døde. Agnete ble konfirmert i Nykirken i Vestre Gausdal og bodde da på Nordgard Kråbøl hvor morens halvsøster Marthe Pedersdatter var kone.

I folketelling 1865 for 0501 B Fåberg prestegjeld, Lillehammer kjøpstad, bor bror og søster i Storgt. 15, og Agnete er oppført som husholderske for broren som da er lærer på folkeskolen. Moren Eli døde i 1963.

I november 1869 får Necolaus en sønn utenfor ekteskap - min morfar Albert Necolausen - med Oline Johansdatter Ravnum.

Necolaus slutter som lærer og drar til Amerika i 1870, hvor han gifter seg og får en stor familie. Vi kjenner hans historie i Amerika og har kontakt med etterkommere der. Vi driver slektsforskning sammen.

Jeg klarer ikke å finne noe spor av søsteren Agnete etter folketellingen i 1865 da hun var 31 år og ugift. Familien i Amerika kjenner ikke til henne og i brorens korrespondanse med familie og venner i Norge er hun heller ikke med.Har sett korr. bl.a. med familien på Veisten/Evenvold
og tidligere lærerkolleger. Necolaus som ble en rik mann i Amerika sendte penger hjem bl.a. til oppbygging av Veisten etter en brann og til monument av lærer Hougner. Han ga også et gammelt bildeteppe til Maihaugen.

Men den ukjente Agnete ønsker vi å vite skjebnen til. Er det noen som kan ta et oppdrag.

Med vennlig hilsen

Aase Rokvam
Dr Sødringsvei 8, 1430 Ås
tel. 90 17 28 29
Kjell Helge Moe,
Lillehammer
kjellhmoe@gmail.com

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Agnete Mortensen Rokvam

Legg inn av gj21916 » 28. januar 2016 kl. 17.09

har du Agnetes fødselsdato/år og fødested?

dn27834
Innlegg: 1658
Registrert: 24. november 2011 kl. 21.45
Sted: ØVRE SURNADAL

Re: Agnete Mortensen Rokvam

Legg inn av dn27834 » 28. januar 2016 kl. 21.33

Sjå om du kan finne noko i Sverige om Agnete:

http://search.ancestry.se/cgi-bin/sse.d ... b+Property

Eg berre googla namnet hennar og da kom denne sida i Sverige fram

Svar

Gå tilbake til «Lillehammer»