Er dette Nordre gate 12, Lillehammer?

Med tidligere kommune Fåberg

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Sissel Johnsen
Innlegg: 469
Registrert: 8. mars 2005 kl. 18.23
Sted: DOKKA

Er dette Nordre gate 12, Lillehammer?

Legg inn av Sissel Johnsen » 4. november 2014 kl. 16.51

Jeg har blitt fortalt at dette bildet er fra Nordre gate 12 i Lillehammer. Det skal være Kristten Larsen og kone Sigrid som står der sammen med sønnen Magnus. Familien bodde i Nordre gate i 1910, men jeg ville tro at bildet er tatt noen år før. Magnus er født i 1897. I 1900 bodde familien i Holmsanden. For meg er det viktigst å vite om husplasseringen er den rette.

Mvh Sissel Johnsen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Er dette Nordre gate 12, Lillehammer?

Legg inn av gj12185 » 6. november 2014 kl. 5.48

Hvis du går inn på karttjenesten på finn.no og finner adressen, så finner du Nordre gate 12a og 12b. Hvis du bruker 'gatebilde', så kan du ikke se 12a, den er blokkert av foranliggende hus, men det er sannsynlig at det er et nyere hus. Det er ganske sikkert fortatt en deling av eiendommen lenge etter at bildet ditt er tatt. Spør i kommunen om det finnes noen lokale fotosamlinger du kan bla i.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

dn30257
Innlegg: 400
Registrert: 3. juli 2013 kl. 12.54
Sted: Lillehammer

Re: Er dette Nordre gate 12, Lillehammer?

Legg inn av dn30257 » 6. november 2014 kl. 14.50

Nordregate 12 ble revet en gang rundt 1990, og det ble da satt opp rekkehus på eiendommen.

For at de den gangen fikk liv til å rive dette huset, måtte det nok dokumenteres skikkelig, og bilder ligger helst hos kulturkomiteen i Lillehammer kommune.

Jeg burde selv huske hvordan det så ut på denne eiendommen på 1980-tallet, men det har vist gått i glemmeboka. Men det er noe som bekymrer meg - på bildet vises en veg som går på nedsiden av huset, denne vegen burde ha gått langs gavelveggen på huset, om det er Nordregate.

En tanke kan også være å spørre en konservator på Maihaugen - Lillehammer museum om de sitter med noe dokumentasjon? http://www.maihaugen.no

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Sissel Johnsen
Innlegg: 469
Registrert: 8. mars 2005 kl. 18.23
Sted: DOKKA

Re: Er dette Nordre gate 12, Lillehammer?

Legg inn av Sissel Johnsen » 8. november 2014 kl. 18.14

Takk for tilbakemeldinger fra dere begge. Jeg skal kontakte Maihaugen for å undersøke dette nærmere.

Sissel

Svar

Gå tilbake til «Lillehammer»