Lien Folldal og Folldal gruver

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Innlegg: 496
Registrert: 21. januar 2011 kl. 11.03
Sted: UNDRUMSDAL

Lien Folldal og Folldal gruver

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 27. april 2011 kl. 14.37

Min bestefar, Hilmar er født i Folldal 4.mai 1910, men er i folketellinga i 1910 registrert i Elverum.

Tilfeldighetene har ført til at jeg skal til Folldal på et arbeidsoppdrag 2 uker, fra 25.mai til 8.juni, og da tenkte jeg at jeg skulle benytte anledningen til å se Lien, Folldal kirke og gruvene (hvor oldefar arbeidet, og som jeg antar at var grunnen til at de i det heletatt var der).

Er det kun 1 plass i Folldal som heter Lien? rett ved siden av Løkken - ser at dersom jeg zoomer ut på kartet til Kartverket, så står det Lii og Lykkja som navn på samme stedene.

Finnes det noe ansattregister over gruvene i Folldal, på linje med det som finnes i Kongsberg? Er det mulig for meg å se meg rundt i området med gruvene selv om det er stengt (åpner ikke før 11. juni).

Her er dåpen til bestfar:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6065&idx_id=6065&uid=ny&idx_side=-92

Håper på svar. På forhånd takk.

Mvh. Lars Jørgen

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Lien Folldal og Folldal gruver

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 8. mai 2011 kl. 21.15

Hei Lars Jørgen,
Har ikke noe svar til deg, men kan gi deg et tips på å finne noe. Det er to garder Lien i sentrumsområdet i Folldal, den ene kalles Korsvold i dag like godt som Lien, etter familienavnet på bestefar til eieren i dag, Bjørge Plassen. Vet ikke om han kan hjelpe deg. Den andre garden Lien, eies av Hans Arild Brandsnes.
Andre Lien-garder var lenger fra gruva, så jeg tror ikke det er aktuelt.
Din bestefar leide sikkert rom på denne Lien-garden? Bygdeboka for Folldal, tar med matrikkelgårdene, men også en del gruvearbeidere, men da familier som ble værende i Folldal en tid. Din bestefars familie var kanskje ikke der så lenge? Finn ut om hans ev. søsken også ble født i Folldal.
Mye skriftlig fra gruvetida ble dessverre borte i en brann så vidt jeg forstår, men i allefall ta kontakt med Åge Kristoffersen på Gruvekroa, den er ved sida av sjakten som du kan ta et tog inn i. Åge vet mye om gruva på 1900-tallet, og kan eventuelt tipse deg videre.

Vennlig hilsen en utflytta folldal på Gjøvik,
Tove Brendryen DePasquale :)

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Innlegg: 496
Registrert: 21. januar 2011 kl. 11.03
Sted: UNDRUMSDAL

Re: Lien Folldal og Folldal gruver

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 8. mai 2011 kl. 21.58

Takk skal du ha ;)

Broren til bestefar, Jørgen Jørgensen, ble også født i Folldal i 1908, men da på Røroshaug.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6065&idx_id=6065&uid=ny&idx_side=-77

Så da går jeg ut fra de leide. I folketellingen 1910 er de registrert tilbake i Elverum.

Sender en e-post til Åge så får vi se om han har noen svar ;)

Takk igjen.

Mvh. Lars Jørgen

Inge Bakken
Innlegg: 2
Registrert: 20. oktober 2005 kl. 20.45
Sted: HAMAR

Re: Lien Folldal og Folldal gruver

Legg inn av Inge Bakken » 5. juni 2011 kl. 20.12

Driften ved Folldal Verk ble tatt opp igjen etter en lang periode fra 1905 da Worm Hirsch Lund ankom med engelsk kapital. Johan Jørgensen var en av de mange anleggs-/gruvearbeidere som ankom bygda på denne tida. De første bolighusene på 'verket' (jeg er født og oppvokst i et av de første) sto ferdig fra omkring 1908-10. De ny-innflyttede måtte innlosjeres på de forskjellige småbrukene omkring verket, og det er helt sikkert at det her var snakk om 'leieforhold'. Bl. annet på Røroshaugen og i Lien var gruvearbeidere innlosjert. Folldal Bygdebok - b. 4 side 217 har et kapittel som beskriver bosituasjonen på denne tida ganske godt.
Ser forøvrig at Johan Jørgensen kom fra Romedal, Emma fra Elverum, men dette har du trolig oversikt over ?

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Innlegg: 496
Registrert: 21. januar 2011 kl. 11.03
Sted: UNDRUMSDAL

Re: Lien Folldal og Folldal gruver

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 6. juni 2011 kl. 9.23

Takk takk.

Har god kontroll over Emma og Johan ja.
Har også vært i Folldal noen dager nå, og har fått omvisning av Arild Allander som er arkivar på Nord-Østerdalsmuseene, aktiv i gruvene og har vært redaktør på siste utgave av bygdeboka.

Takk igjen til dere som har kommet med tips - nå kan tråden legges død ;)

Mvh. Lars Jørgen

Svar

Gå tilbake til «Folldal»