Gården "Krogen" i Øvre-Folldal

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj08560
Innlegg: 35
Registrert: 21. januar 2009 kl. 8.31
Sted: ALTA

Gården "Krogen" i Øvre-Folldal

Legg inn av gj08560 » 20. februar 2011 kl. 12.46

Jeg forsker på Romsdal slekta som dro fra Folldal til Alta på 1820 tallet for å arbeide i gruvene her. Mye av dette er godt kjent gjennom skreven slektshistorie og jeg prøver derfor å finne ut litt mer om forhistorien.

I folketellingen av 1801 ser jeg at Ole Olsen og kona Anne Sivertsdatter bodde på gården Krogen i Øvre Folldal. Det gjorde også Ole`s søsken Tord og Anne sammen med deres familier. Både Ole og Tord var "gruvearbeidere med jord" og jeg vil da anta at de begge hadde en jordlapp som de bodde og drev småbruk på samtidig som de jobbet i gruveindustrien.

Jeg lurer på om noen kan fortelle noe om gården "Krogen" slik at jeg får et bedre bilde av dette? Vi vet at foreldrene til Ole, Anne og Tord også bodde på "Krogen" helt til de døde i 1792. Samtidig sier historien at de bodde på Romsdalsætra i Einundalen. Er Romsdalsætra en del av eiendommen "Krogen".

På forhånd takk.
Frank Romsdal, ALTA

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Gården "Krogen" i Øvre-Folldal

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 9. mars 2011 kl. 22.06

Hei Frank Romsdal,
Er en utflytta folldøl, som veit noe om Kroken. Men det er mange i Folldal som kan svare mer utførlig. Allikevel, har du lånt Bygdebok for Folldal, Gard og Ætt? Ny revidert utgave kom ut i 2000, ved hjelp av Arild Alander. Bind I forteller ganske mye om Kroken. Garden var en "stor" gard på 1750-tallet og 100 år framover. Det var på denne garden sin grunn at mange gruvearbeidere fekk sine "plasser", der de bodde, med eller uten jord. Det var to garden som "delte ut" grunn til gruvefolket, Kroken og Husom. Folldal kirke står på garden Kroken sin grunn, og det var nok det første "sentrumet".
I dag har en del av plassene forsvunnet eller blitt mindre gardsbruk, som er i bruk den dag i dag. Mange garder omkring Kroken, har vært en del av den gamle garden.
I 1801-FT er de fleste av gruvearbeiderne notert under "Krogen", og ikke under navnet på plassen.
I dag er det ingen som bor i husene på garden, jorda er bortleid. Jeg har hørt at noen i slekta som har hatt hytte i utkanten har kjøpt husene, så det er håp om at noen skal bo der.
Jeg vet at Arild Alander har undersøkt mye om gruveplassene på Krokens grunn, og kjenner mye til folka som bodde der, og gardshistoriene. Jeg foreslår du tar kontakt med han.
Du finner Ole Oleson Romsdal og Anne Sivertsd. Skjellåen fra Dovre, på plassen Romsdalsplassen eller Rechertsplassen. Dette er vel dine forfedre da, regner jeg med. De reiste til Alta i 1836, står det i "Folldalsboka". Spennende, jeg skal låne "Tverrelvdalens slektshistorie"!
Vennlig hilsen Tove Brendryen DePasquale

gj08560
Innlegg: 35
Registrert: 21. januar 2009 kl. 8.31
Sted: ALTA

Re: Gården "Krogen" i Øvre-Folldal

Legg inn av gj08560 » 28. mai 2011 kl. 11.03

Hei Tove

Takk for for opplysningene om Kroken. Jeg er veldig glad for det. Når man holder på med slektsforskning er det jo alltid interessant å vite mer en bare genetikk. Historien gir jo et bilde av hvordan ting har vært og denne kunnskapen gjør det ofte lettere å finne frem i slektsforskningen. Det er min erfaring. Du har rett i at Ole Oleson Romsdal og Anne Sivertsdatter er mine forfedre. Anne var fra Dovre men Ole ble født i Folldal i 1755. Historien før denne tid er mer usikker foruten at Oles foreldre Olla Olufsen Romsdall og Marit Thorsdatter ble trolovet i Kvikne i 1754. Det betyr at de flyttet til Folldal ca 1755.

Videre er det slik at Ole Oleson Romsdal og Anne Sivertsdatter ikke flyttet til Alta men det gjorde deres sønn Ole Olsen Romsdal og kona Anne Larsdatter Eidet sammen med deres barn. Dette paret var mine tipp tipp tipp oldeforeldre. Deres første sønn Ole født 1813 døde i Alta og ble begravet fra Kåfjord kirke i desember 1835. Familien ble også meldt innflyttet i kirkeboka i Kåfjord før 1836. Jeg har dokumentet liggende et sted men jeg mener å huske det var i 1834. Min tipp tipp oldefar Jøren ble født i Folldal 1828.

Jeg føler meg nesten litt belærende med disse opplysningene men det er ikke meningen. Det kan jo tenkes at andre er interessert i det samme og da kan jo disse opplysningene være til hjelp.

Det jobbes for tiden men en ny utgave av Tverrelvdalens slektshistorie og jeg har tenkte å levere fra meg en utredning om Romsdalsslektas opphav. Forrige utgave er ikke så nøyaktig hva gjelder den tidligere historien fra før ca 1800 og jeg har endel nye opplysninger der.

Tusen takk for hjelpa.

Mh Frank
Frank Romsdal, ALTA

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Gården "Krogen" i Øvre-Folldal

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 29. mai 2011 kl. 20.46

Hei Frank igjen!
Flott at du fant noe ut av det jeg skrev.
Jeg er ikke sikker på hvilken gard som har Romsdals-setra i dag, men det er et flott stevne hver sommer der nå, der mange valfarter innover vakre Kakell-dalen. Odd Nordstoga var der i fjor. Jeg har tenkt meg dit i sommer, men vet ikke datoen akkurat nå. Kan sette det inn her, når jeg får greie på det. Så er du i nabolaget, må du ta turen om Kroken og Romsdals-setra!

Sett inn mer info om Tverelvdalen-boka når den er ferdig! Svært interessert!

Vennlig hilsen Tove

gj08560
Innlegg: 35
Registrert: 21. januar 2009 kl. 8.31
Sted: ALTA

Re: Gården "Krogen" i Øvre-Folldal

Legg inn av gj08560 » 30. mai 2011 kl. 20.21

Hei igjen Tove.

Ja jeg skulle gjerne vært på Romsdalsetra jeg og. Min var var der for endel år siden og tok da noen bilder som er å finne i Tverrelvdalens slektshistorie bind 2 som kom ut i 1996 mener jeg å huske. Jeg har boken og slår stadig opp i den.

Jeg gjorde en feil i mitt forrige innlegg der jeg henviste til kirkeboka i Kåfjord. Det er feil for det var ingen kirke der før sent på året i 1837. Kirken som ble brukt før den tid var Talvik kirke og der finnes opplysningene.

Den 28. Juni 1834 er Ole Olsen Romsdal og sønnen lars skrevet inn som innflyttede. Det står ingen ting om hans kone eller øvrige barn men jeg skal sjekke kirkeboka og se om jeg kan finne noe.

Jeg har en egen webside som jeg har tenkt å ta i bruk for å legge ut dokumenter og informasjon om min egen slektsforskning. Jeg bruker flittig informasjon fra andre og føler nå at jeg trenger ett sted å samle dette. Jeg opplever at jeg gjentar mye det samme til ulike personer men dersom jeg bruker en webside blir det forhåpentligvis lettere å henvise til dokumentasjon jeg har uten å måtte skrive så mye. Tror det kan være til hjelp.

Mh Frank.
Frank Romsdal, ALTA

Svar

Gå tilbake til «Folldal»