siri haldosdatter fra Holen?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

siri haldosdatter fra Holen?

Legg inn av Erik Hov » 27. april 2007 kl. 20.15

Jeg så nylig i Folldals bygdebok at min stammor Siri Haldorsdatter var fra Holen i Folldal født ca 1714 som datter til Haldo Pedersen Holen og Gjertrud Jonsdatter Grimsbu.......
(Siri var gift med Erik Estensen Moseng fra Os)

Jeg har også sett Siri`s foreldre som Haldo Pedersen Tolgen og Gjertrud Haakensdatter Ostrøen fra Os.

Siden Siri`s foreldre Haldo og Gjertrud Jonsdatter er nevnt i bygdeboka for Folldal......er Siri nevnt i evt skifte etter noen av dem? eller er det noen som vet hvor "bygdeboka" har det fra at Siri på Holen var gift med Erik Moseng??

Mvh Erik

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: siri haldosdatter fra Holen?

Legg inn av Marie Tollan » 30. april 2007 kl. 2.27

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg har kopiert flg. (J E Aas?):

Skifte Tolgen 22/4 1721 fol.277a
Haldo Pedersen Tolgen + enke Gjertrud Haagensd. barn:
1. Peder Haldorsen 10 år.
2. Sigrid Haldorsd. 6 år.
3. Anna Haldorsd. 4 år.
Haldos far, Peder Haldorsen, lever.

Gjertrud Hågensdt er trolig f. ca1683, lever 1763 ca80 år gl. hos sønnen Ole Knudsen (fra 2.ekteskap) på Vingelsgarden. Hun dør 1767 i Vingelen.

Folldal BB sier at Haldo Pedersen (gm Gjertrud Jonsdt 1675-1761) er fadder i 1729!

Stemmer ovenstående, MÅ det være to Haldo Pedersen gm to forskjellige Gjertrud'er.

Skiftet fra 1721 viser at H P Tolgen i alle fall har ei datter Sigrid i noenlunde passende alder. Hvor Folldal BB har sine opplysninger fra, skulle vært interessant å vite da kirkebøkene der sannsynligvis ikke går så langt tilbake.

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: siri haldosdatter fra Holen?

Legg inn av Erik Hov » 1. mai 2007 kl. 14.49

Takk for svar.
Det er nok to forskjellige Haldo Pedersen ja begge gift med to forskjellige Gjertruder ,og tydeligvis begge hadde en datter Siri/Sigrid født ca samme tid.

Siden Siri og hennes mann Erik Moseng er nevnt i Folldalsboka ,kunne det vel hende at det finnes noe skifte etter Haldor P eller Gjertrud Jonsdatter? som Siri er nevnt som Erik`s kone i? Hadde vært interessant å visst.

Tollan......registrerte forresten noe av den familien fra Tolga. Min tipptippoldefar var Ole Olsen Erlien 1839-1927 ,som bodde i Os og var gift med Johanna Bersvendsdatter Lilleøien ,"uekte" datter til Bersvend Arnesen Lilleøien og Kirsti Sofia Jakobsdatter Døhl fra Røros.

Erik

gj05007
Innlegg: 1
Registrert: 10. mai 2007 kl. 19.50
Sted: FOLLDAL

Re: siri haldosdatter fra Holen?

Legg inn av gj05007 » 10. mai 2007 kl. 19.59

Fant denne diskusjonen. Jeg stod for revideringa av bygdebøkene i Folldal for noen år sia.

Det fins så vidt jeg vet ikke noe skifte etter Haldo Pedersen el. Gjertrud Jonsdatter på Holen Frammistuggu som dermed kunne bekrefte at dattera Siri var den som vart gift med Erik Estensen Moseng. Men Siris søster Anne var gift med Arne Jenssen Moseng (gruvearbeider i Folldal, fra Moseng i Os), og ved skiftet etter ham (d. 1773) var Esten Eriksoen Moseng verge for Anne Haldosdatter, altså etter alt å dømme verge for morsøstera si.

Dette stod omtalt i Ivar Streitlien si bygdebok (og er tatt med i den reviderte). Jeg har imidlertid ikke sett på dette skiftet.

mvh Arild Alander

Jan Erik Aas
Innlegg: 147
Registrert: 25. desember 2004 kl. 10.35
Sted: HAGAN
Kontakt:

Re: siri haldosdatter fra Holen?

Legg inn av Jan Erik Aas » 10. mai 2007 kl. 21.42

Her er det vel mye tilfeldigheter mellom jevngamle Haldor Pedersen i Nedre folldal og Haldor Pedersen på Tolga, begge gifte med ei Gjertrud.
1. Begge har ei datter, Sigrid (Siri), født samme tid.
2. Begge har ei datter, Anne, født på samme tid.
3. Begge har sønnen Peder (skulle bare mangle)

For meg ser det ut til at Sigrid Haldosd. er feiloppført i folldalsboka, noe som var typisk for Streitlien.
Det samme gjelder for Anne Haldosd.

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: siri haldosdatter fra Holen?

Legg inn av Erik Hov » 10. mars 2008 kl. 10.57

Hei.

Ja Streitlien har nok blandet litt her ja.
Foreløpig holder jeg meg til at Siri`s foreldre var Haldor Pedersen Tolgen og Gjertrud Haakensdatter Ostrøen. Skulle likt å visst hvor det ble av Peder Haldorsen da ,men det er vel ikke så lett å finne ut av.
Og hvis Haldor Holen også hadde 2 døtre med navnet Anne og Sigrid ,hvem ble så de gift med om de ikke var gift med Erki Moseng og Arne Moseng??
Hadde vært fint å på en måte "bevist" dette.....

mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «Folldal»