Samisk aner fra Tynset?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn31537
Innlegg: 72
Registrert: 6. februar 2014 kl. 17.10
Sted: Trondheim

Samisk aner fra Tynset?

Legg inn av dn31537 » 8. desember 2016 kl. 17.59

Til alles overraskelse viser DNA analyser at min far som vokste opp i Skogn, Nord-Trøndelag, har et betydelig innslag av sibirsk DNA. Dette er som oftest en sikker indikator på man har samiske eller finske aner. Begge foreldrene til min farmor kommer fra Tynset:
https://www.wikitree.com/genealogy/Matthiasdatter-Family-Tree-7

Side 55 i NOU 2007:14 avsnitt 5.2 Samer i Nordøsterdalen 1700-tallet, starter slik:
Den 18. mars 1724 skrev Thomas von Westen til professor Steenbuch «at en Fin fra Tønsæt, foruden en fra Sælboe havde givet ham nok at bestille». Lars Nielsen var den første samen som ble kristnet i Kristiania stift («den første grøde av Christianias Stifts samers omvendelse»), og foruten han «vare 4 Finner Afgudsdyrkere der, angifne av Lars Nielsen
». Dette må forstås som at det var en sijte på fem familier i Tynsettraktene i 1724, og som vi må kunne gå ut fra var etterkommere etter de tidligere omtalte samene som 60 år tidligere var ved Savalen og i Hommelfjellet.

Er det noen som vet noe om navnene til sørsamene beskrevet ovenfor, men som ikke er navngitte, og spesielt om noe av disse kan knyttes opp til min farmors slekt? I prinsippet kunne de sibirske anene også komme inn via finnlendere, men fra DNA-dataene ser det ikke ut som om de aktuelle anene er finske.

Svar

Gå tilbake til «Tynset»