Sollia: Enden / Snødølvollen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Kristin Ødegård
Innlegg: 19
Registrert: 7. november 2009 kl. 8.11
Sted: KONGSBERG

Sollia: Enden / Snødølvollen

Legg inn av Kristin Ødegård » 13. desember 2013 kl. 12.42

Hei!

Min tipptippoldefar, Ole Hansen (Erlien), ble født på Enden i Sollia den 24 november 1826, hjemmedøpt,og dåpen ble stadfestet i kirken (Ringebu) den 8 juli 1827. Foreldrene hans var Hans Bersvendsen og Karen Olsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50

Det jeg er interessert i å finne ut, er om fødestedet hans, Enden, eksisterer i dag, og hva det offisielle navnet nå er.

I en bygdebok (Sollia?) står det at Enden også het Nordre Snødølvollen, og at Østre Snødølvollen het Slåbumoen.

Jeg har også funnet et bilde fra 1934 på sollia.net som de kaller “Vestre Enden eller Snødølvollen” (se vedlegg).

Er det noen som vet om den plassen som het Enden i 1826, fortsatt eksisterer, og hva den evt heter i dag?

Mvh
Kristin
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Ola Klefsås
Innlegg: 227
Registrert: 5. desember 2004 kl. 15.09
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Re: Sollia: Enden / Snødølvollen

Legg inn av Ola Klefsås » 17. desember 2013 kl. 22.17

Hei Kristin! Løp til biblioteket ditt, og be dem skaffe deg Bjørn Brænd: Sollia 2. Der finner du alt hjertet kan begjære om Enden-gårdene. Ole Hansen finner du nevnt på side 233, men så vidt jeg kan se, ingen etterkommere. Derimot finner du mye om resten av slekta, både forover og bakover. Det er ganske korte avstander i Sollia, så det er kanskje lurt å be om bind 1 og 3 også, for det blir fort forgreninger til disse. Lykke til!

Mvh Ola

Kristin Ødegård
Innlegg: 19
Registrert: 7. november 2009 kl. 8.11
Sted: KONGSBERG

Re: Sollia: Enden / Snødølvollen

Legg inn av Kristin Ødegård » 18. desember 2013 kl. 20.28

Hei!

Takk for tips! Jeg har lest om Enden i Sollia 2, men klarte ikke å finne ut hvilken gård som ble kalt Enden i 1826 ut fra det som står der. I boka står det at Enden også het Nordre Snødølvollen, og på http://www.sollia.net står det under et bilde av Vestre Enden fra 1934 at denne plassen også kalles Snødølvollen. Siden jeg ikke er lokalkjent, ville jeg gjerne ha hjelp til å finne ut hva det som var Enden i 1826 kalles i dag.

Ole Hansen har veldig mange etterkommere (jeg er en av dem), men det har nok ikke vært så lett å finne ut dette, da han ble oppfostret hos sin tante (moster) og onkel på Erlien i Folldal. Han flyttet deretter mye rundt på Østlandet, da han jobbet med veibygging, og endte sine dager på Lunner, Hadeland, 94 år gammel.

Mvh Kristin

Ola Klefsås
Innlegg: 227
Registrert: 5. desember 2004 kl. 15.09
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Re: Sollia: Enden / Snødølvollen

Legg inn av Ola Klefsås » 20. desember 2013 kl. 12.42

Hei!
Jeg fikk dette svaret fra forfatteren av bygdeboka. Håper det gir svar!

Gården eksisterer som selvstendig eiendom. Det dreier seg om Slåbumoen, gnr 42, bnr 2, som ligger idyllisk til mellom riksveien (27) og nordenden av Setningssjøen. Gården ble kjøpt som ferieeiendom i 1892 av ingeniørmajor Kristian Brandt og drevet med forpaktere til 1973. Jorda drives fortsatt. Slåbumoen eies i dag av Berit Brandt Østby og barna hennes.

Bildet på Sollia.net var av Vestre Enden (Snødølvollen)


God jul!

Ola

Kristin Ødegård
Innlegg: 19
Registrert: 7. november 2009 kl. 8.11
Sted: KONGSBERG

Re: Sollia: Enden / Snødølvollen

Legg inn av Kristin Ødegård » 20. desember 2013 kl. 21.24

Hei!

Dette var veldig interessante opplysninger!

Tusen takk for hjelpen med dette, nå blir det nok tur til Sollia til sommeren :)

God Jul!

mvh
Kristin

Svar

Gå tilbake til «Stor-Elvdal»