Dragon Lars Olsen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Morten Søgård
Innlegg: 145
Registrert: 7. oktober 2006 kl. 15.38
Sted: NAMNÅ

Dragon Lars Olsen

Legg inn av Morten Søgård » 23. november 2006 kl. 7.37

Lars Olsen bodde i 1801 på Svenkerud i Våler,sammen med sin kone Marthea Olsdatter. I våler bygdebok står det at hun er datter av Ole Hals,Elverum. Det står ingenting om hvor Lars kom fra. Det står også at de giftet seg 10 oktober 1794 . Jeg finner ikke Lars i militære ruller heller, fordi soldatene der er født 1771 og senere. Er det noen som har noe om denne Lars Olsen? Her er Lars og Marthe i 1801:


http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4541#ovre

Lars er min 4.tippoldefar.

mvh
Morten Søgård

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av dn20561 » 23. november 2006 kl. 9.30

Hei,

har er det vel mye oppl. og hente på det lokale slekts historielaget her i dette ,

de har meget bra lokalkunnskap ,di sitter med mange bøker/andre kilder... Prøv og kontakte dem, om du ikke får noe hjelp her :!: :!:

Har du lånt slektsbøker fra stedet??

Dette ment som tips/hjelp til og løse nøtten :!:

Mvh.
Helge

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 23. november 2006 kl. 16.06

Faren til Lars Olsen ser ut til å være Ole Haagensen på Sveinkjerud, da forutsatt at Lars Olsen nevnt under er den samme som var gift med Martea.

--------------------------------------------------------------------
Pantebok for Solør-Odal 1812 fol. 270a - obligasjon fra Lars Olsen på Svenkerud til enka fru Maren Oppen på 500 rdl. mot pant i hans eiende føderåd etter hans døde foreldre Ole Haagensen og hans hustru i garden Svenkerud. Baltebøll 12. oktober 1812.
------------------------------------------

Mora blir da Sigrid Olsdatter og Lars døpt 22.06.1760. Alderen passer da dårlig med alder i Ft. 1801. Hvis dette skulle være en annen Lars Olsen måtte det være to Lars Olsen samtidig på Sveinkjerud.

Morten Søgård
Innlegg: 145
Registrert: 7. oktober 2006 kl. 15.38
Sted: NAMNÅ

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Morten Søgård » 23. november 2006 kl. 18.01

Våler bygdebok, bind 1, side 107; (Fra skifte etter ham 6-7-1761 avsluttet 26-3-1761)Ola Håkonssøn var i 1755 blitt gift med med Sigrid,datter av Lars Bjørnsen Braskerud,og hadde med henne 2 sønner,Håkon, som var 4 år,og Lars som var 1 år gammel.Det ser ut som om begge disse siden kom bort fra bygda.

Lars og Marthea kjøpte plassen Skjerpa,som lå nederst i jordet på Nordre Svenkerud .
Men siden solgte Lars først den ene,så den annen halvdel av plassen til Embret Paulsen,som nylig hadde kjøpt Nordre Svenkerud (12-10-1824 OG 17-10-1827) .Alt i 1796 var Skjerpa blitt selveierbruk.(side 112 bind 1)

Spørs om det var 2 Lars Olsen der,eller om den som gifta seg og kjøpte Skjerpa , var en hjemkommen sønn?

mvh
Morten Søgård

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 23. november 2006 kl. 19.22

Ser at mora fikk feil farsnavn av meg. Det skal være Sigrid Larsdatter.

Skal se nærmere på problemet 1 eller 2 Lars Olsen.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 24. november 2006 kl. 15.48

Helt klart er ikke dette, men for øyeblikket heller jeg til at det må være snakk om to forskjellige Lars Olsen.

Lars Olsen, gift med Marte(a), var åpenbart gift med datter av Ole Haagensen Hals på Sveinkjerud som døde 1811.

Den Lars jeg nevnte var rett nok sønn av Ole Haagensen, men en Ole Haagensen på Sveinkjerud som døde tidlig på 1760-tallet.

Lars Olsen som 1812 tar opp lån mot pant i føderådet etter foreldrene Ole Haagensen og hustru (en annen sak er at jeg ikke helt forstår hvordan et føderåd som hadde gått ut kunne være pant), må nesten være sønn av Ole Haagensen Hals. Med andre ord at han og Marte(a) var søsken. Har ikke oversikt over denne familien, men skal undersøke nærmere. Dette får være en hypotese inntil videre.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 25. november 2006 kl. 16.26

Min siste tolkning virker noenlunde logisk, men jeg ser også at det kan være gode grunner til å operere med kun en Lars Olsen. Opplysningene virker noe motstridende.

Når det ved panteobligasjonen utstedt av Lars Olsen henvises til føderåd til hans foreldre, står det slik i panteboka. Har mistanke om at det "burde" stått svigerforeldre. Det forklarer det hele bedre.

1796 reiser nemlig Lars Olsen gift med Marte(a) odelssak på hennes vegne, som odelsberettiget etter Ole Hals. Det kommer da fram at hun har solgt odelsretten. Det igjen kan vel ikke forstås på annen måte enn at hun ikke har brødre, men er den eldste (eller eneste) av Ole Hals' døtre.

Morten Søgård
Innlegg: 145
Registrert: 7. oktober 2006 kl. 15.38
Sted: NAMNÅ

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Morten Søgård » 9. desember 2007 kl. 0.15

Jeg har en kandidat til Lars Olsen her,

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... &region=12

og her, øverste dåp venstre kolonne,

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173

Når jeg leser kirkebøker finner jeg at han er født på Telle ,og har flere søsken,på
noen av søsknene står det at foreldrene er Ole Larsen Bjørneby og Olea Larsdatter Telle,men på de fleste står det Ole Larsen Telle og Olea Larsdatter Telle.

Hans bror Christian,der ser man tydelig Telle , på Lars er det veldig utydelig.
Venstre kolonne nederste dåp.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-142

Lars er dragon da han gifter seg med Martea , indikerer det at han kom fra en gård ?

Morten Søgård
Innlegg: 145
Registrert: 7. oktober 2006 kl. 15.38
Sted: NAMNÅ

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Morten Søgård » 6. desember 2014 kl. 5.18

Løfter denne frem igjen, leter fremdeles etter rett Lars Olsen. Hvis noen har mer info om dette.

mvh Morten Søgård

Morten Søgård
Innlegg: 145
Registrert: 7. oktober 2006 kl. 15.38
Sted: NAMNÅ

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Morten Søgård » 16. april 2015 kl. 11.29

Det er helt klart nå, at Lars Olsen født 10 jun 1766 på Telle ikke er identisk med Lars Olsen
på Svenkerud.

Men, nå har jeg funnet 2 tinglysninger hvor Lars Olsen selger sin eiendom Schjerpen
på Svenkerud . Problemet er at jeg er dårlig på å tyde gamle eiendomsoverdragelser.

Nr 1 datert 12 oktober 1824, på toppen v.side:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-67

Nr2 datert 12 oktober 1827, nr. 4 h.side:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-379

Vet ikke om dette kan kaste nytt lys over Lars Olsens slekt, men jeg klarer ikke tyde det.

Morten Søgård

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 24. april 2015 kl. 15.40

De to tinglesingene er til lita hjelp. De viser bare at Lars i 1824 solgte en del av Skjerpa og at han i 1827 pantsatte det han hadde igjen av Skjerpa.

Utover det har jeg ikke funnet noen løsning på hvem denne Lars Olsson er. En annen kandidat kan være den Lars Olsson som blir født på Mangerud 1769. Alderen på denne Lars passer noe bedre enn på Lars født på Sveinkjerud, Lars død 1842 - 68 år. Han får to døtre med navnet Berte, det samme som hans mor. Har ikke funnet bedre indisier.
hilsen
Arild Kompelien

Morten Søgård
Innlegg: 145
Registrert: 7. oktober 2006 kl. 15.38
Sted: NAMNÅ

Re: Dragon Lars Olsen

Legg inn av Morten Søgård » 28. november 2017 kl. 12.57

I folketellinga 1801 for Hof finner vi Lars Olsen på Svenkerud som eneste dragon i Solørkommunen.

Dragonkompaniet som han var tilsluttet i Hedmark i slutten av 1700 og begynnelsen av 1800 må være Opplandske dragonkompani, og da Østre Hedmarkske kompani. I 1801 så var det ingen dragonkvarterer i Solør, men på Hedmarken var det. I kompanirulle for Østre Hedmarkske for 1801 finner vi en Lars Olsen f.1768 på dragonkvarteret Gjerlaug. Gjerlaug ligger i Løten.Denne Lars Olsen er oppgitt til gift og har 5 barn. Hvis vi ser på folketellinga 1801, er det kun på Svenkerud i Våler det er en dragon Lars Olsen. Attpåtil gift og med 5 barn. Alderen stemmer også godt.

Men hvor var denne Lars Olsen født ? Hvis vi ser på døpte i kirkeboka for Løten i 1768 finner vi en Lars Olsen døpt 5. Juni 1768 med foreldre Ole Larsen Balkestuen og Ragnhild Evensdatter.
Denne Ole Larsen og hustru fikk 2 barn til , nemlig Even Olsen døpt 2 mai 1771 i Løten. Han finner vi også som dragon i folketellingen for 1801. Det er også ei søster til Lars, nemlig Dorte Olsdatter døpt 24 februar 1765 i Løten. Dorte blir 21 oktober 1791 gift med dragon Jens Olsen Gjerlaug. Dette kan forklare hvordan Lars Olsen kommer inn i dragonkompaniet, idet han innrulles i 1792 og senere er tilknyttet kvarteret på Gjerlaug.

I 1791 og 1792 bor Ole Larsen og konen Ragnil på Mosjøberget i Løten. Dorte Olsdatter og Jens Olsen bor der i 1801. Ole Larsen døde i 1791 på Mosjøberget. Mosjøberget er ikke veldig langt unna Svenkerud i luftlinje.

Lars i rulle for Hedmarkske kompani i 1801: https://media.digitalarkivet.no/view/51400/496

Kart : https://www.google.no/maps/dir/Svenkeru ... 60.8213461

mvh Morten Søgård

Svar

Gå tilbake til «Våler i Hedmark»