Den svenske fenrik Jan Gylter

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn25992
Innlegg: 152
Registrert: 6. januar 2011 kl. 21.59
Sted: KRISTIANSAND S

Den svenske fenrik Jan Gylter

Legg inn av dn25992 » 20. oktober 2016 kl. 16.01

En svensk venn av meg spør hvorfor en svensk fenrik var i Norge i 1940 og ble angrepet
tyskerne her .Fenriken het Jan Gylter. Hvordan har det seg at han kom til Norge da Sverige var nøytralt liksom Norge var før krigen.
Har noen kunnskapen hvordan en svensk offiser " rotet seg" inn det norske forsvaret mot Tyskland.

på forhånd takk

Per Inge

dn25992
Innlegg: 152
Registrert: 6. januar 2011 kl. 21.59
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Den svenske fenrik Jan Gylter

Legg inn av dn25992 » 20. oktober 2016 kl. 16.42

Dette var forespørselen jeg fikk fra svenske slektsforskervenn Ingemar.
"
Hej
Jag har fått en fråga från en kompis i Stockholm om Jan Gylter. se länkarna
Vad gjorde denne Fänrik i Norge 1940 ?
Att svensk militär opererade i Norge 1940 är lite känt.
Vet Du var man kan hitta mer info detta "intermezzo"?

Mvh

Ingemar"

Han sender meg en link hvor dette står bla.

Dette vises på en norsk side fra Våler kommune

Sormåa markerer grensen mellom Solør og Østerdalen. Her står en minnestein over kampene i 1940, der den svenske fenriken Jan Gylter med 28 mann ble overfalt av en tysk kolonne på cirka 300 mann den 18. april 1940.


Per Inge

gj16128
Innlegg: 17
Registrert: 9. april 2012 kl. 11.30
Sted: Våler i Solør

Re: Den svenske fenrik Jan Gylter

Legg inn av gj16128 » 28. januar 2017 kl. 22.19

Fenrik Jan Guettler er omtalt som "svensk-norsk finlandsfrivillig" i boka "Kampene i Norge, bind 2" av Andreas Hauge.

Guettler hadde akkurat returnert i fra Finland med en tropp på 28 mann, da det tyske felttoget startet sin ferd igjennom Norge. Guettler og hans tropp lå allerede ved Gravberget og den 16. april sluttet de seg til soldatene under Gedde Knap som allerede hadde gjort sine forberedelser ved Sorma.
Utpå ettermiddagen den 18. april passerte den om lag 300 mann sterke tyske kolonnen Våler.

Ved Sorma hadde de norske styrkene sprengt både vei- og jernbanebrua. Guettler fikk med seg noen av sine menn for å utføre et ildoverfall på den tyske kolonnen. Dette viste seg å være svært effektivt og skapte kaos hos tyskerne. Selv om tyskerne var i klart overtall, greide de aldri å ta stillingene ved Sorma.

Jan Guettler kom seg senere over til Skottland og tjenestegjorde på en flybase (jeg ikke i farten husker navnet på), før han falt som offiser ved en engelsk avdeling under invasjonen av Normandie i 1944.

Svar

Gå tilbake til «Våler i Hedmark»