Vedr. stedsnavn

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Erik Hansen
Innlegg: 316
Registrert: 17. november 2015 kl. 18.35
Sted: RÅDE

Vedr. stedsnavn

Legg inn av Erik Hansen » 4. januar 2017 kl. 17.13

Kan noen hjelpe meg med en link eller hvor jeg kan finne Finske stedsnavn oversatt til Norske stedsnavn. Jeg skal begynne med mine Finsk/Svenske aner og ser dette som et problem.
Mvh
Erik

gj03809
Innlegg: 1943
Registrert: 17. mars 2007 kl. 8.31
Sted: HAMMERFEST

Re: Vedr. stedsnavn

Legg inn av gj03809 » 4. januar 2017 kl. 17.47

Du mener vel svenske navn på finske steder? Finland er tospråklig med svensk som alternativ språk. Ellers kan du jo komme med slike spørsmål her i forumet.

Kjell

dn30257
Innlegg: 400
Registrert: 3. juli 2013 kl. 12.54
Sted: Lillehammer

Re: Vedr. stedsnavn

Legg inn av dn30257 » 5. januar 2017 kl. 9.31

Erik,

Har du skogfinske aner, så er det nok rett at de brukte finske navn på sine torp frem til første halvdel på 1800-tallet, men myndighetene satte nok en stopper for dette i skriftlige kilder (uoffesielt brukte de nok disse finske navnene helt opp til nyere tid) - som på Åsnes Finnskog er det et sted som heter "Juberget" som finnene kalte "Kirkomäki".

En som het C A Gottlund vandret på finnskogene i Norge og Sverige i 1817, 1821 og i 1823 der han registrerte finske slekt og stedsnavn. Om en samenligner disse tre dagbøkene med ev. bygdebøker kan en finne en hel del gårder der både det finske og det norske navnet kommer frem.

Det beste hadde vært om du kom med noen konkrete navn du er ute etter, for jeg tror ikke det finnes noen steder der det finnes slike lister du søker etter.

C A Gottlunds dagbok fra 1823 er å få kjøpt i ny utgave bla. på Finnkultursenteret i Torsby i Sverige. De to andre bøkene kan du fjernlåne på biblioteket. Tror også at Solør Slekthistorielag skaffer boka fra 1823?

Ps. Gabriel Bladh, Jan Myrhrvold og Niclas Persson ga i 2009 ut et register av C A Gottlunds dagbok fra 1823 der de har registrert personer med deres finske slektsnavn, og samtidig i denne boka står ofte også både det norske, svenske og finske navnet på torpene de bodde på. Boka heter "Skogfinska Släktsnamn i Skaninavien" (ISSN-1403-8099 ISBN 978-91-7063-281-5). Her er en link til denne boka som ligger ute på nettet: https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Erik Hansen
Innlegg: 316
Registrert: 17. november 2015 kl. 18.35
Sted: RÅDE

Re: Vedr. stedsnavn

Legg inn av Erik Hansen » 6. januar 2017 kl. 0.18

Takk for ditt svar. Det er gode tips å ta med seg videre. Jeg må først se skikkelig gjennom bøkene om Finneslekter jeg kjøpte av Sol slekt. Det står nok mye der som jeg kan bruke, spesielt om barna. Det er godt å vite at det er andre steder å finne de som mangler. Jeg har problemer fra 1750 og bakover i likhet med de fleste andre.
Mvh.
Erik i Råde

Morten Søgård
Innlegg: 145
Registrert: 7. oktober 2006 kl. 15.38
Sted: NAMNÅ

Re: Vedr. stedsnavn

Legg inn av Morten Søgård » 6. januar 2017 kl. 9.02

Det er bra info her:

https://finnskogen.dnt.no/skogfinske-stedsnavn/


mvh Morten Søgård

Erik Hansen
Innlegg: 316
Registrert: 17. november 2015 kl. 18.35
Sted: RÅDE

Re: Vedr. stedsnavn

Legg inn av Erik Hansen » 6. januar 2017 kl. 9.43

Takker for ditt svar. Det var en interessant liste med mange norske navn jeg kjente. I og med at det i denne tiden var det Finske ætlinger på gårdene rundt om synes jeg det er på sin plass å kunne sette de Finske gårds navnene i sammenheng. I og med at navnene ble fornorsket etter hvert kan jeg nå lettere se hvor deres aner kommer fra. Så takk igjen for ditt svar.
Mvh
Erik i Råde

Svar

Gå tilbake til «Grue»