Albert Amundsen/Hansen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
72120
Innlegg: 9
Registrert: 3. mars 2015 kl. 21.30
Sted: OSLO

Albert Amundsen/Hansen

Legg inn av 72120 » 18. mai 2015 kl. 21.54

Hei!
Jeg har problemer med å finne min oldefar fra Sør-Odalen

Vi har alle trodd han heter Albert Amundsen født 21. juli 1874, men det viser seg at han også fremstår som Albert Hansen. Ikke vet jeg når eller hvor han døde eller er sikker på mine aner..


Det jeg vet er at han giftet seg med Hilda Maria, født Andersen 11. februar 1876, fra Sundstabyn, Blomskog, Värmland, Sverige.

Disse giftet seg hos Oslo byfogd 2. mai 1900 Sammen fikk de to barn: min bestefar: Alf Fredthjof Amundsen (31. desember 1901) og Gudrun Nysterud (født Amundsen), født 28. juli 1900,

- alt fra nyere tid har jeg kontroll på …

Men er det noen som kan hjelpe meg med å finne mine tippolde-/tipptipp-foreldre.

Har hørt at:
mor skal være Maren Tostensdatter, mer vet jeg ikke.
Far er trolig/enten eller Amund Hansen eller Hans Amundsen

Albert skal ha en bror som heter Ole Martin (Hansen) Brustad, født 1871, men jeg er usikker på om han er halvbror. Tror kanskje at hans far er Hans Amundsen.

Skulle veldig gjerne vist mer om denne slekten. Hvis Amund Hansen er min tippoldefar kommer han trolig fra Ygtner 292, Strøm i Sør Odal, Hedmark.

Håper noen kan hjelpe meg videre.

Tusen takk!

Torunn

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8133
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Albert Amundsen/Hansen

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 18. mai 2015 kl. 22.55

Legger til en link til den vielsen , slik at flere kan se originalinnføringen :

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. II 4 (1897-1902), Borgerlig viede 1900, side 360b-361a.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-362


Alberts konfirmasjon i Sør Odal

nr 1 i 1889.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 7 (1886-1925), Konfirmerte 1889, side 17.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21

Ser ut til at han ble født utenfor ekteskap.

Jeg leser fars navn som Føderaadsmand Amund Hansen Stomperud ,( enkemand) .
Mor er Inderstkone Maren Tostensdatter . (Hun er altså gift )


Dåpen er øverst her :

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 4 (1870-1875), Fødte og døpte 1874, side 129.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-133

Dette har nok vært en litt kinkig situasjon , ser det ut til ........ :shock:



Alberts far er nok her i 1865 , innen han blir enkemann :

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8037005252

72120
Innlegg: 9
Registrert: 3. mars 2015 kl. 21.30
Sted: OSLO

Re: Albert Amundsen/Hansen

Legg inn av 72120 » 20. mai 2015 kl. 18.16

Tusen takk for all hjelp, jeg er mektig imponert hvor mye kunnskap dere har og klarer og finne.

Det var som jeg også trodde, han og broren (Ole Martin Hansen) hadde ikke samme far som jeg har blitt fortalt.

Tror far til Ole Martin Hansen (Brustad) heter Hans Amundsen, mens Albert far da er Amund Hansen (1814-1898).

Videre har jeg funnet at neste ledd:
Hans Amundsen (1784-1885) gift med Guri Tostensdatter (1820-1865) - ikke funnet hennes foreldre.
Amund Hansen Stomperud (1751-1811) gift med Anne Larsdatter Kvisler (1754-1818)


Dette kan nok også forklare hvorfor Albert noen ganger fremstår med etternavn Hansen og andre ganger Amundsen

Har fortsatt noen løse tråder når det gjelder Albert Amundsen


Hvordan kan jeg finne mer om hans mor Maren Tostensdatter

Har forsøkt å søke etter når og hvor han døde uten hell, noen som har gode råd?


Min oldefar Albert har alltid vært en person det ikke er blitt snakket om, - og jeg forstår nok mer etter hvert. For det første var han uekte barn, han ble skilt fra min oldemor, samt havnet på Dikemark sykehus som voksen. Etter dette har ingen noen ganger snakket om han, eller vist hvor det har blitt av han.

Vet dere om noen måter å finne ut mer hvorfor og hvordan han havnet på Dikemark?

Nok en gang, tusen takk for hjelpen så langt …


Torunn

Svar

Gå tilbake til «Sør-Odal»