Ole og Kristine Slåtsveen i Furnes

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Ole og Kristine Slåtsveen i Furnes

Legg inn av Erik Hov » 15. september 2014 kl. 14.18

Hei.

Jeg driver å oppdaterer etterkommerne etter mine tippoldeforeldre Martin 1879-1966 og Karoline Enger 1875-1946 ,begge fra Ringsaker.
I forbindelse med dette prøver jeg å få tak i bilde av deres barn ,men har litt problemer med å finne bilde av sønnen Ivar.
Ivar var forøvrig født i Ringsaker 14-1-1907 og døde i Furnes 23-10-1985. Han var gift andre gang med Magnhild Slåtsveen fra Furnes ,født på Slåtsveen i Furnes 20-5-1911 og døde i Furnes 29-12-1995. Ivar hadde 2 døtre fra første ekteskap og ikke barn med Magnhild. Begge døtrene var gift ,men Ivar har ingen barnebarn. En svigersønn lever ,men har ingen bilder. Det ble jo ikke tatt mange bilder på den tiden heller ,men han kunne fortelle litt om Ivar som jeg ikke visste. Han var først sveiser ,og så drev han med tømmer på Lundbysaga i Furnes. Ivar`s ene datter var gift Kåre (også død) ,en yngre bror til Ivar`s andre kone Magnhild Slåtsveen. Magnhild og Kåre var barn av Ole Mathiassen Slåtsveen ,født ca 1884 og Kristine Juliusdatter ,født ca 1886. Ole og Kristine hadde 5 barn ,Mikael født 1913 ,Signe 1916 ,Anna 1920 ,Olav 1924 og Kåre 1928.
Siden Kåre gift med Ingrid Enger var bror til Magnhild gift med Ivar Enger tenkte jeg at kanskje noen Slåtsveen slektninger kanskje hadde hatt bilde av Ivar og Magnhild. Derfor lurer jeg på om det er noen som har kjennskap til etterslekta til Ole og Kristine og som kan hjelpe i dette tilfellet?? Ivar bodde ifølge svigersønnen på "Bergshauga" ,noe som sikkert er i Furnes? ,hvor er isåfall den plassen?

Håper på svar!. mvh Erik

Liv Vardeberg
Innlegg: 14
Registrert: 9. mai 2021 kl. 21.44

Re: Ole og Kristine Slåtsveen i Furnes

Legg inn av Liv Vardeberg » 25. mai 2021 kl. 20.46

Bergshauga, kan være Bergshøgda ? Like ved rundkjøringa det de fjernet bommen som var satt opp.

Vet ikke om det er skrevet noe om Lundbysaga i Br.dal, den lå vel der handlesenteret Mølla er idag.

Vet om en barneskole fra Ringsaker, der det ble tatt skolebilde ca 1930, men det spørs jo hvor han gikk ?

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Ole og Kristine Slåtsveen i Furnes

Legg inn av Erik Hov » 25. mai 2021 kl. 21.31

Kan være mulig at Bergshauga er Bergshøgda da. Er ikke så kjent på Ringsaker/Brumunddal sida så vet ikke hvor ting egentlig ligger der.
Har forøvrig fått tak i bilde av Ivar og Magnhild fra de giftet seg.
Når du nevner barneskolebilde fra ca 1930 for Ivar ,så må man nok lenger tilbake i historien siden han var født i Ringsaker 1907. Hans foreldre Martin Idiussen Enger og Karoline Johannesdatter Kvarbergsviken flyttet til Nes i Hedmark kort etter Ivar ble født og bodde på Einerstøen i Nes 1910 og noen år utover ,men kom senere til Furnes ,og er gravlagt der (selv om graven nå er borte).
Om det skulle finnes hadde det jo vært veldig artig med et gammelt skolebilde fra Ivar var liten!. Min oldemor Karen født 1905 var Ivars søster.
Det finnes også dessverre veldig dårlig med bilder av Martin og Karoline..... om ingen vet om noen her da??

Svar

Gå tilbake til «Hamar»