I slekt selv om DNA ikke matcher?

Moderator: MOD_DNA

Svar
Torhild Sandnes Karlsen
Innlegg: 278
Registrert: 10. desember 2011 kl. 23.51
Sted: MOSS
Kontakt:

I slekt selv om DNA ikke matcher?

Legg inn av Torhild Sandnes Karlsen » 23. oktober 2014 kl. 21.54

Hei. Jeg trenger svar på en spesiell sak jeg har kommet opp i på min slekts søken. En mann i
Canada mener at vi har samme stamfar 5 ledd tilbake i tid. Denne stamfaren fikk flere barn med forskjellige kvinner. Han forsvant fra min stammor og ikke finner jeg han død noen steder. Så dukker det opp en mann i Troms, men han har erstattet gårdsnavnet med et annet. Datoene og fødested stemmer. Han giftet seg med stammoren til vedkommende i Canada (selv om han fremdeles var gift). Han fikk 2 barn med henne. En datter og en sønn. Det er datteren som er i slekt med vedkommende i Canada. Det vil si at han har i sin rette linjen kvinner helt frem "vår" felles stamfar. Jeg har ren mannslinje her som blir brutt av meg som er kvinne. Mitt spørsmål er da: Kan vi allikevel være i slekt, men at dette ikke synes på DNA matching?

MVH
Torhild

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: I slekt selv om DNA ikke matcher?

Legg inn av Anne M. Berge » 14. november 2014 kl. 17.00

Torhild skrev:... vi har samme stamfar 5 ledd tilbake i tid.

Mitt spørsmål er da: Kan vi allikevel være i slekt, men at dette ikke synes på DNA matching?


Ja.

Den eneste testen (analysen) som kan brukes i et slikt tilfelle der linjene bak til antatt felles ane går via både manns- og kvinneledd, er Family Finder (autosomaltest, analyse av utvalgte basepar på de 22 kromosomparene som ikke er X og Y).

Hvordan denne virker, og hva den kan vise finner du mye om på siden her, fra Norgesprosjektet.

Som du ser faller sjansen for treff (dvs at man faktisk deler DNA-segmenter fra en felles ane) mellom 4. og 5. generasjon. Fra 6. generasjon er det tilfeldighetene som rår. Dette betyr at du helst bør få analysert etterkommere av gitt ane som er nærere i slekt enn femmenninger, om mulig.

Om det hadde vært flere mulige etterkommere ville analyse av direkte agnatiske linjer her vært en mye mer nøyaktig metode, men slik jeg forstår på beskrivelsen går ikke dette her. Testing av komplekse anelinjer med DNA er ikke alltid lett.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: I slekt selv om DNA ikke matcher?

Legg inn av Anne M. Berge » 14. november 2014 kl. 17.19

Bloggeren CeCe Moore setter opp tallene slik:

I have had quite a few known relatives test with 23andMe recently. In the coming months, I will be writing a number of posts based on these results. As an introduction, I wanted to review some of the information that 23andMe and FTDNA provide in their FAQs regarding their autosomal DNA tests, Relative Finder and Family Finder. All of these percentages are estimates and will vary due to the random nature of genetic inheritance. The following statistics apply to both 23andMe's Relative Finder (RF) and FTDNA's Family Finder (FF).

Expected percentage of shared DNA between:
Parent/child/siblings = 50%
Grandparent/grandchild/aunt/uncle/nephew/niece/half-siblings = 25%
1st Cousins/great-grandparent/great aunt or uncle/grandnephew or niece = 12.5%
1st Cousins once removed = 6.25%
2nd Cousins = 3.125%
2nd Cousins once removed = 1.563%
3rd Cousins = .781%
4th Cousins = .195%
5th Cousins = .049%
6th Cousins = .012%
7th Cousins = .003%
8th Cousins = .001%

The likelihood of detecting shared DNA with a known relative significant enough to show up in RF or FF:
1st Cousins and closer: 100%
2nd Cousins: > 99%
3rd Cousins: ~ 90%
4th Cousins: ~ 45% (FTDNA says > 50%)
5th Cousins: ~ 15% (FTDNA says > 10%)
6th Cousins and more distant: < 5% (FTDNA says < 2%)

In some families, there will be situations that will complicate the above predictions, such as cousin marriages and half-siblingship, but, in general, they are the guidelines that should be used in analysis and comparisons.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»