Test for å bekrefte slektskap: tippoldefar fra Slovakia

Moderator: MOD_DNA

Svar
Jarle Møen
Innlegg: 6
Registrert: 3. oktober 2014 kl. 20.40
Sted: MJØLKERÅEN

Test for å bekrefte slektskap: tippoldefar fra Slovakia

Legg inn av Jarle Møen » 3. oktober 2014 kl. 21.02

En av mine tipp-oldeforeldre kom fra Slovakia. I folketellingen i 1885 bor en annen, omtrent jevnaldrene mann med samme karakteristiske etternavn i husstanden hans. Mye tyder på at de er brødre, og i Slovakiske kirkebøker finnes det også et søskenpar som passer. Men det endelige beviset mangler. Jeg har kommet i kontakt med en svensk etterkommer av den mulige broren. Vi er interessert i å ta en en DNA-test for å prøve å bekrefte slektskapet. Det virker som om Family Finders autosomaltest er rett verktøy. Det er fint om noen kan bekreftet at det er den mest fornuftige framgangsmåten. Mitt egentlige spørsmål er om det er mye å vinne på å få noen i generasjonen over oss til å ta testen i tillegg slik at man kommer en generasjon nærmere det mulige søskenparet.

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Test for å bekrefte slektskap

Legg inn av dn07176 » 4. oktober 2014 kl. 14.50

For å teste om to kandidater er brødre burde du ikkje heller teste mannslinja med ein DNA-Y-test? Etter det eg forstår vil ein autosomal test gi treff på andre slektsforbindelser også, utan at du du kan seie sikkert at det er via desse to brørne

Jarle Møen
Innlegg: 6
Registrert: 3. oktober 2014 kl. 20.40
Sted: MJØLKERÅEN

Re: Test for å bekrefte slektskap

Legg inn av Jarle Møen » 5. oktober 2014 kl. 21.26

Jo, du har rett, men i Sverige er det ikke lenger etterslekt i mannslinjen. Dessuten tilhører heller ikke jeg mannslinjen, og det er litt terskel for å be slektninger jeg ikke kjenner godt om å ta en DNA-test. Men det er ingen sjanse for at vi er i nær slekt via andre slektslinjer. Det mest interessante spørsmålet er derfor hvor presist man kan anslå slektskapet med en autosomal test når det (muligens) er fem generasjoner tilbake til første felles ane, og om presisjonen øke vesentlig om vi også får noen i generasjonen over oss til å ta testen.

gj21599
Innlegg: 57
Registrert: 15. april 2014 kl. 19.01
Sted: oslo

Re: Test for å bekrefte slektskap

Legg inn av gj21599 » 7. oktober 2014 kl. 21.49

Det vil definitivt være en fordel å få en eldre generasjon til å ta testen. Av og til skal det ikke mer enn en generasjon til før man ikke lenger får treff med potensielle slektninger. Min far og jeg har begge tatt autosomaltesten til FTDNA. I noen tilfeller er det bare min far som får treff, ikke jeg.

Jarle Møen
Innlegg: 6
Registrert: 3. oktober 2014 kl. 20.40
Sted: MJØLKERÅEN

Re: Test for å bekrefte slektskap

Legg inn av Jarle Møen » 7. oktober 2014 kl. 22.57

Takk for godt råd!

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»