Kvinne og DNA test

Moderator: MOD_DNA

Svar
Torhild Sandnes Karlsen
Innlegg: 278
Registrert: 10. desember 2011 kl. 23.51
Sted: MOSS
Kontakt:

Kvinne og DNA test

Legg inn av Torhild Sandnes Karlsen » 28. oktober 2013 kl. 15.41

Her står så meget skrevet om DNA testing at jeg helt blir blind, men sitter igjen med noen spørsmål. Jeg som kvinne har et ønske om å ta en DNA test, men er i tvil om jeg vil få svar på det jeg ønsker og det er om jeg vil med en test også vil få svar på slektsskap på min fars side? Må jeg ved en test også spesifisere for hvilke folkeslag jeg ønsker spesiell testing for.
Jeg ønsker å få svar på om min far har reisende slekt og min mormor har det samme og at det på hennes side også finnes finner. Hvilken test skal jeg da ta?

MVH
Torhild

Tony Asle Ingebrigtsen
Innlegg: 14
Registrert: 14. september 2007 kl. 17.30
Sted: OSLO

Re: Kvinne og DNA test

Legg inn av Tony Asle Ingebrigtsen » 30. oktober 2013 kl. 12.00

Testen du er ute etter er en autosomal test, og hos f.eks FTDNA kalles denne FamilyFinder. Denne testen vil gi deg treff både gjennom din far og din mor. Det er ikke slik at du tester mot spesielle folkegrupper, men din test vil bli sammenlignet med referansegrupper som testselskapet har. FTDNA har en finsk/russisk referanse, så dersom du har finske aner vil antakelig ditt dna slå ut med en stor prosentandel mot denne gruppen. Det finnes nok ingen norsk reisende-referanse, men det kan tenkes at du matcher mot en sør-asiatisk referanse.

Når det er sagt er det ikke gitt at du får svar på spørsmålene dine uten videre. Du er som oftest avhengig av å samarbeide med de personene du har treff med for å finne ut av felles aner, og noen ganger vil det være umulig å oppklare slektskapet. Da vet du heller ikke om treffen er via din far eller din mor, for det kan testen i seg selv ikke gi svar på.

Amund Nedland
Innlegg: 7
Registrert: 21. juni 2012 kl. 21.17
Sted: TRONDHEIM

Re: Kvinne og DNA test

Legg inn av Amund Nedland » 30. oktober 2013 kl. 14.34

Hvis du i tillegg tar samme test på en nær slektning på enten mors eller farssiden kan du ut ifra de felles matchene til en viss grad bruke dette til å sortere treffene i hva som kommer fra din mors eller farsside (gitt at dine foreldre ikke er beslektet med hverandre), jo flere tester, jo klarere vil dette "bildet" bli. :)

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»