Tips om DNA-test

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj16177
Innlegg: 2
Registrert: 15. april 2012 kl. 20.57
Sted: Oslo

Tips om DNA-test

Legg inn av gj16177 » 15. april 2012 kl. 21.04

Hei,


Jeg har noen spørsmål som er relativt banal art for dere erfarne der ute (og som det sikkert er skrevet mye om allerede på sidene her), men hadde uansett satt stor pris på tilbakemelding!

Jeg har lyst til å ta en DNA-test for å finne ut mer om min "dype aner".
Jeg ser det er mange som tilbyr slike DNA-analyser, og er usikker på hvem som er "seriøse", og som kan gi gode tilbakemeldinger. Har noen der ute tips/anbefaling på hvilke (t) selskap jeg bør benytte?

Jeg ser er mange ulike analyser man kan ta? Hva bør minst være med i analysen?

Jeg ser det er skrevet en del om ulike forskningsprosjekter på dette - er det noen norske prosjekter man eventuelt kan bli en del av?

Mange takk, og vennlig hilsen fra

Reidar

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av Anne M. Berge » 15. april 2012 kl. 21.37

Hei,

Jeg anbefaler Family Tree DNA (de desidert største, med best og billigst utvalg av tester, og de tester ikke for helse, bare slekt) og Norgesprosjektet:

Se omarbeidet artikkel i bloggen til Norgesprosjektet her.

Mer generell informasjon på DNA-sidene her.

Du har i praksis tre valg:

Y-DNA (agnatisk linje, direkte farslinje)
mtDNA for direkte morslinje
autosomaltest/Family Finder for slekt fra alle linjer, men med laver grad av treff desto lenger ut i linjene man kommer. Les mer på DNA-sidene ;)

Det fins kombitester for disse tre også - anbefaler å vente på et eventuelt salg i så fall.

Anne M Berge
frivillig admin for Norway DNANorgesprosjektet
norwaygenes at yahoo dot com
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av dn27099 » 16. april 2012 kl. 9.35

Anne skrev:Du har i praksis tre valg:


Om Family Finder (autosomaltest) har noe for seg avhenger vel av hva Reidar legger i begrepet "dype aner". Er du mest nysgjerrig på de virkelig dype røttene så er alternativene Y-DNA, mtDNA eller å ta begge disse testene.

Uansett, Norgesprosjektet hos Family Tree DNA er et veldig godt sted å starte, og når du får resultatet av testene kan det hende du har lyst til å finne ut mer og delta i et prosjekt med folk som tilhører samme genetiske gruppe som deg.

Siden spørsmålet er hvilke tester du bør bestille er mitt svar at i teorien kan du bestille en av de enkle testene først og oppgradere med mer testing etter hvert. I praksis kan du like gjerne velge en litt mer omfattende test med en gang, for hver oppgradring koster litt ekstra.

Family Tree DNA har for tiden to faste "pakketilbud" dersom du starter med å bestille testing av både mtDNA og Y-DNA. Med ujevne mellomrom har de salgskampanjer med rabatt på enkelte produkter. Når neste salg vil kommer blir bare gjetting.

Hva du vil finne ut om dine dype aner er det umulig å si noe om før du har testet deg. Og dersom du ikke har nære slektninger i mors- eller farslinjene som allerede har testet seg så bidrar det at du tester deg sannsynligvis med en ny brikke til det store puslespillet dette fagfeltet er.

Dette siste er kanskje det mest spennende med å ha tatt denne typen DNA-test. Når flere tester seg kan det hende at du får mer kunnskap om ditt eget resultat.

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av Anne M. Berge » 16. april 2012 kl. 11.04

Håkon skrev:Når neste salg vil kommer blir bare gjetting.


Noen spekulerer i at DNA Day (ca 15. eller 25. april) kan gi kortvarig salg på tester. I så fall legger jeg inn informasjon under Kjøp og Salg her på Slektsforum, og på Facebook-sidene til Norgesprosjektet.

Det har også pleid å være salg i slutten av juni, sommersalget - se etter informasjon samme steder.

Det er mest lønnsomt prismessig å kjøpe større tester med det samme, ja, se f eks nederst på denne siden.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av dn27099 » 16. april 2012 kl. 11.53

DNA day (25. april) er såpass nær at det ikke er noen grunn til å la være å vente, selv om det ikke er sikkert at det blir noe salg.

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av dn27099 » 20. april 2012 kl. 7.16

Da har FTDNA startet salgskampanjen i forbindelse med årets DNA-dag.

Prisene på en rekke tester og oppgraderinger ble satt ned i natt og salget vil pågå til og med lørdag (dvs litt ut over natt til søndag fom dem som bor i Europa).

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av Anne M. Berge » 20. april 2012 kl. 10.58

Se under Kjøp og Salg for informasjon om DNA-tester på tilbud i anledning DNA-dagen.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj16177
Innlegg: 2
Registrert: 15. april 2012 kl. 20.57
Sted: Oslo

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av gj16177 » 25. april 2012 kl. 20.36

Takk for mange gode tips!

Jeg ser at de har flere tester i Family Tree Dna - er det litt i overkant å ta SuperDNA-testen (549 $)?, eller holder det lenge med Y-DNA67+mtDNAPlus til 399 $?

Som sagt er jeg mest interessert i de fjerne slektsleddene - haplogrupper etc.

Som sagt, jeg er nybegynner innenfor dette feltet...
Mange takk!

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av dn27099 » 25. april 2012 kl. 21.35

Reidar skrev:Jeg ser at de har flere tester i Family Tree Dna - er det litt i overkant å ta SuperDNA-testen (549 $)?, eller holder det lenge med Y-DNA67+mtDNAPlus til 399 $?

Som sagt er jeg mest interessert i de fjerne slektsleddene - haplogrupper etc.


Det er antagelig ikke mulig å svare på det spørsmålet ettersom du i utgangspunktet ikke vet hvilken del av haplotreet du tilhører verken for Y-DNA eller mtDNA. Men velger du Y-DNA67 og mtDNAPlus er det bare mulig med en oppgradering dersom du ønsker å teste mer på mtDNA, og det kanskje være et greit sted å starte?

Når det gjelder Y-DNA er et litt mer komplisert, fordi det i tillegg til STR-markører finnes noe som heter SNP-markører. Og, først etter å ha testet STR-markører vet hvilke SNP-markører det kan være aktuelt å teste. Og for noen av Y-DNA haplogruppene er det ganske stor aktivitet og det oppdages stadig nye SNP-markører. Så selv om du tester deg gjennom alt FTDNA har å tilby av tester i dag så kan det dukke opp noe nytt å teste i løpet av et år. :wink:

Så med tanke på at du sannsynligvis bør teste noen SNP-markører etter den første analysen så er det kanskje greit å starte med det billigste av de to alternativene.

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Tips om DNA-test

Legg inn av dn27099 » 26. april 2012 kl. 1.42

For ordens skyld, om noen måtte lure: en kommer et godt stykke med en Y-DNA-test som dekker 37 markører også. Hvilken test en velger avhenger av hva en har lyst til å finne ut, hvor nysgjerrig en er og hvor fort en en ønsker å gå fram.

En er også veldig avhengig av hvor mange andre som har testet seg, eller kommer til å teste seg. Det er ingen bomtur å være en av de tidlige deltagerene i et prosjekt. For hver ny person som tester seg kan det komme ny innsikt og kanskje en spennende overraskelse. Og det vil kommer nye personer å teste seg i år etter år.

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»