mtDNA i Skandinavia

Moderator: MOD_DNA

Svar
Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

mtDNA i Skandinavia

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 5. januar 2008 kl. 15.53

Det er nå 327 personer som deltar i det Skandinaviske mtDNA prosjektet på FamilyTreee DNA. Meget imponerende med så stor deltakelse, men det er sikkert noen som enda ikke har bidratt med data. Dette er et så flott tiltak at det fortjener at alle med relevante mtDNA data deltar. Prosjektet koordineres av Robert Andersen som har gjort en fantastisk bra jobb med å presentere dataene. En oppdatering av sidene var tidligere indikert å komme i desember, men det ser ut til at det er en tidligere versjon som ligger ute på nettet for øyeblikket. Vi venter i spenning på hvordan kartene vil se ut basert på langt flere data.

Kanskje kan vi også bruke denne tråden til å utveksle våre egne erfaringer når det gjelder mtDNA testing.


Hilsen
Vidar

Lisbeth Løchen
Innlegg: 21
Registrert: 16. september 2007 kl. 12.54
Sted: OSLO

Re: mtDNA i Skandinavia

Legg inn av Lisbeth Løchen » 6. januar 2008 kl. 15.30

Dette ser ut til å være et veldig flott prosjekt. Artiklene det er lenker til er også interessant lesning.

Jeg har tatt testen på Genebase.com, og da kan jeg ikke delta automatisk -Imidlertid har jeg nå sendt en forespørsel om deltagelse selv om jeg ikke er testet på Familytreedna..
Jeg fant en side som bl.a. innholder et kart over mtDNA i verden- og Norge er med- se s. 5.

http://www.scs.uiuc.edu/~mcdonald/World ... psMaps.pdf

Lisbeth Løchen
Innlegg: 21
Registrert: 16. september 2007 kl. 12.54
Sted: OSLO

Re: mtDNA i Skandinavia

Legg inn av Lisbeth Løchen » 12. januar 2008 kl. 10.57

Hei

Jeg har fått svar fra lederen for mtDNA-prosjektet, og også de som ikke er testet på Familytreedna kan delta i prosjektet ved å sende resultatene på e-post. Imidlertid er det uklart om man da kan bruke søkemulighetene på ftdna for å finne treff på andre med lignende DNA. Det er jo likevel fint å kunne bidra litt til forskningen-

Mine erfaringer med testen og få vite haplogruppen til morslinjen er positivt. Har lært noe nytt om en vitenskap som er helt ukjent for meg, men veldig interessant. Det er nokså komplisert, men noe får man med seg. Testingen har også gjort at jeg har konsentrert en del av min begynnende slektsforskning (er nybegynner) til morslinjen (mormors mormors mormor---), noe ingen i familien har gjort tidligere, så det har vært morsomt.

Dette kan anbefales

Hilsen Lisbeth

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: mtDNA i Skandinavia

Legg inn av Anne M. Berge » 18. oktober 2009 kl. 22.23

Jeg lurer på om det er noe fremgang eller nyheter innen dette feltet?

På oversikten til FTDNA-prosjektet ser det ut til å være ganske så mangelfull informasjon. Jeg vet at folk ofte er skuffet over sine mtDNA-resultater fordi de forteller såpass lite i seg selv (over halvparten havner i gruppe H eller HV i likhet med de fleste europeere), og fordi det er få eller ingen ”treff” pga at svært få i Skandinavia har testet seg - ennå.

Jeg lurte derfor på hva som skjer og om det er noe nytt. Fins det for eksempel noen som kvalitetssikrer det folk oppgir der av aneopplysninger? Mange testere har null opplysninger om eldste kjente stammor, andre oppgir ikke mer enn ”Anne Olsdatter”, uten nærmere spesifikasjon om verken årstall eller geografisk opphav, ikke engang hvilket av de nordiske land det er snakk om. Ut fra kartene ser det også ut til at folk enten har geotagget feil eller at de ikke har nordiske aner i det hele tatt?

Det ville vært svært mye mer informativt om siste kjente ane var markert med ikke bare land og fylke, men sokn eller prestegjeld på gitt tidspunkt. Kanskje ville det være mer interessant med opplysninger om hvor anene befant seg ut fra omtrent samme tidsperiode der det var mulig, f eks 1701 for norske aners del, om man kan spore siste kjente i folketellingen da - eventuelt som et delprosjekt for deltakere som har slik informasjon.

Jeg fant f eks en som har oppgitt siste kjente ane i morslinjen til ”Eysteinn Ivannson” ca år 800! Her er det muligens behov for ørlite veiledning? Jeg vil anta at mange testere kan behøve en del hjelp med slektshistorien, i forhold til hva de skal oppgi, og hvordan finne informasjonen.

For annen mtDNA-testing lurer jeg også på om alle bruker MitoSearch, hvor man kan laste opp resultater for treff fra mange forskjellige leverandører av tester?

Antropolog-bloggeren Dienekes har foreslått at nasjoner burde foreta en ”genetic census” av befolkningen, noe bare Island har gjennomført, om enn i annen form. Det burde få stykkpris på tester langt ned i alle fall – fins det planer om mer omfattende testing gjennom f eks DIS og lignende organisasjoner?

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: mtDNA i Skandinavia

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 25. oktober 2009 kl. 4.39

Antallet deltagere i Scandinavian mtDNA prosjektet var 327 personer i januar 2008 og har nå økt til 464 personer. Når det gjelder presentasjonen av resultatene så ser det ikke ut til at det har skjedd noe siden januar 2008. Jeg har vært i kontakt med prosjektleder Robert Andersen og han bekrefter at prosjektet har lagt i dvale en periode. Han ønsker seg enda flere data fra Sørlandet, Trøndelag, Nordvestlandet og i de nordligere delene i Norge, Sverige og Finland. Han indikerer også at det vil komme en oppdatering om ikke så lenge.
Vidar Øverlie

Svar

Gå tilbake til «mtDNA - direkte morslinjer»