Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Moderator: MOD_DNA

Svar
Sissel Johnsen
Innlegg: 469
Registrert: 8. mars 2005 kl. 18.23
Sted: DOKKA

Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Legg inn av Sissel Johnsen » 2. juni 2015 kl. 13.19

Jeg har nå fått svar på min mtdna full sekvenstest. Jeg tilhører haplogruppe H1c4. Er det noen andre her som tilhører samme gruppe? et spørsmål ang resultatene: Er distance 1 nærere eller fjernere enn distance 3 i tidsperspektivet?
Mvh Sissel Johnsen

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Legg inn av Anne M. Berge » 2. juni 2015 kl. 15.05

Det fins bare to H1c4 i Norgesprosjektet DNA.

Disse burde vises i vår åpne resultatliste, men dessverre så har testerne skjult resultatene sine.

Se anbefalte innstilliger i figuren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Legg inn av Anne M. Berge » 2. juni 2015 kl. 15.17

Sissel skrev:Er distance 1 nærere eller fjernere enn distance 3 i tidsperspektivet?


Genetic distance viser hvor mange mutasjoner man har i forskjell med den man har treff med. GD=1 viser altså at det er én forskjell, GD=3 viser at det er tre.

Det er umulig å fastslå noe om tidsperspektivet, for en mutasjon kan skje når som helst, men vanligvis vil 3 mutasjoner i forskjell vise til at felles stammor ligger flere tusen år tilbake, og altså langt unna genealogisk tid - de skriftlige kildene.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Legg inn av Anne M. Berge » 2. juni 2015 kl. 15.29

På nettsidene våre har vi noen råd for hvem på trefflistene det er verdt å kontakte:

Treff på mtDNA

I utgangspunktet er det bare fullsekvens mt-test FMS som egner seg til slektsforskning. Det varierer sterkt hvor mange treff man får: FMS er det ofte få treff på, mens HVR kan ha mange tusen treff.

* mtDNA fullsekvens med 0 og 1 i avvik (genetic distance), (unntak: heteroplasmier, og enkelte svært «gamle» (uendrede) sekvenser der en stor gruppe har likt mtDNA og er spredt over store deler av Europa)
* mtDNA HVR-treff kun om linjen er fra samme sted og den andre ikke har FMS ennå; forespørsel om oppgradering eller: om man har sjeldne mutasjoner i HVR


Treff med 3 i genetic distance er normalt alt for langt unna til at det er noe poeng i å sammenligne anerekke i kvinnelinjen, men de er interessante for å se på den geografiske utbredelsen av haplogruppen man tilhører.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Sissel Johnsen
Innlegg: 469
Registrert: 8. mars 2005 kl. 18.23
Sted: DOKKA

Re: Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Legg inn av Sissel Johnsen » 2. juni 2015 kl. 15.43

Tusen takk for svarene! Er det noen gruppe jeg kan melde meg inn i? Skjønner at den må være videre enn H1c4. Jeg er det ene treffet på resultatlista forresten.
Sissel

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Legg inn av Anne M. Berge » 2. juni 2015 kl. 15.49

Det fins mt-haplogruppeprosjekt for H1 med alle undergrupper. Du kan jo starte med å melde deg inn der, og se hva administratorene der har å si.

Du finner dem under Projects (Groups) - mt haplogroup - når du er innlogget på kontoen din.

Dessverre er de hundrevis av undergrupper for H ikke så godt utforsket ennå, en årsak er at de fleste av dem er ganske nylig definert, og at det er en stor jobb å analysere de mange resultatene.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Sissel Johnsen
Innlegg: 469
Registrert: 8. mars 2005 kl. 18.23
Sted: DOKKA

Re: Noen som tilhører haplogruppe H1c4?

Legg inn av Sissel Johnsen » 2. juni 2015 kl. 17.24

Tusen takk!

Sissel

Svar

Gå tilbake til «mtDNA - direkte morslinjer»