Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av dn25293 » 22. februar 2010 kl. 19.01

Noen av oss som er interesserte i DNA tester har startet en «Interessegruppe for DNA og Slektsforskning» med mål å få flere norske menn og kvinner til å ta DNA tester og på den måten øke den norske databasen av DNA testresultater slik at den kan bli et ordentlig tilleggsverktøy i slektsforskningen.

I Norge er det 3 hoved Y-DNA Haplogrupper, Hg I1 – 36%, Hg R1a – 28% og Hg R1b – 28%, med den 4de, Hg N, langt bak med ca 4%. Diskusjonsgrupper for de 3 første skal startes snart, men denne gruppen skal konsentrere seg om Hg N med diskusjoner og nyheter spesielt for oss som er medlemmer av denne Haplogruppen. Det er allerede mange diskusjonsfora hvor alle haplogruppene blir diskutert, men de fleste er på engelsk, og et av målene med disse diskusjonsgruppene er at de skal være på norsk.

Først litt om historien til Hg N slik jeg forstår den idag. Den første mannen med M231 mutasjonen, han som var «ur-faren» til Hg N, ble fødd i Nord Kina/Mongolia for ca 18 000 år siden, midt under den siste istiden. En av hans etterkommere hadde LLY22g mutasjonen for ca 10 000 år siden, sikkert nok i Sibir, og han var den første i Hg N1 og hans etterkommere er spredd over hele Sibir, Nord Russland og Nord Skandinavia.

De aller fleste av oss i Skandinavia i Hg N er i Hg N1c1 undergruppen, og M46/TAT mutasjonen, som definerer Hg N1c, hendte ved slutten av den siste istiden ca 8 000 – 10 000 år siden, igjen i Sibir/Nord Kina området og M178 mutasjonen, som definerer Hg N1c1, for ca 6 000 – 8 000 år siden i Syd Sibir. Siden da har etterkommerne av vår Hg N1c1 «far» spredd seg vest og sydover slik at idag er distribusjonene av Hg N1c1 som i den følgende liste, alle tallene er i % av landets befolkning.

Finland 58%
Lituania 42%
Latvia 38%
Estonia 34%
Russland 23%
Sverige 7%
Tyrkia 4%
Norge 4%
(fra http://www.eupedia.com/europe/european_ ... oups.shtml).

En artikkel skrevet av Berit Myhre Dupuy et al., i 2005, «Geographical heterogeneity of Y-chromosomal linkages in Norway», spekulerer på at Hg N1c1 befolkningen i Nord Skandinavia er sporene etter Uralisk Finno-Ugrisk talende menn som kom inn i området for 4 – 5000 år siden.

De 4% som er sitert som gjennomsnitt for Norge går fra 18.6% i Finnmark til 0% i Syd Norge. Den store prosenten i Nord Norge er selvsagt på grunn av Kvenene som slo seg ned der og i Syd Øst Norge er det også en liten kontribusjon fra Skogfinnene.

Jeg har samlet, fra alle de kildene jeg vet om, ca 400 Hg N testresultater for 67 markører, men det er mindre enn 10 fra Norge, men jeg håper det er flere som har tatt en DNA-test med et mindre tall markører som kan tenke seg i å utvide til 67 markører så vi kan bygge opp en større database for norske resultater.

Jeg kan spore min patrilineale slekt 9 generasjoner tilbake til Hans Førstad, f. ca 1590 i Sandar, VF. Mitt nærmeste genetiske «søskenbarn» er en svensk «skogfinne», men med en TMRCA av 20 generasjoner, dvs ca år 1500, og det kan da være før skogfinnene reiste fra Finland. Jeg har en teori om hvordan Hans Førstads aner kom til Vestfold, men det kan vi diskutere senere.

Hva jeg ville like nå er for andre som er interesserte i Hg N, eller har patrilineal slekt med Kvenene, Skogfinnene eller Finland, å registrere seg på denne diskusjonsgruppen så vi kan utvide vår kjennskap med våre Hg N aner.


Svein Davidsen
Hg N1c1*
FTDNA - N3115
Ysearch - SW7S9

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 3. mars 2010 kl. 21.35

Hei Svein,

Flott at du har tatt initiativ til å danne en slik gruppe. Jeg er med i en tilsvarende R1a1 gruppe hvor jeg har lært mye av de mer erfarne og anbefaler sterkt at slike grupper dannes. Håper at dere som leser denne tråden og som har interesse av å lære mer om haplogruppe N kontakter Svein.
Vidar Øverlie

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av dn25293 » 23. mars 2010 kl. 21.32

Dere som er interessert i Hg N må vita at for noen dager siden ble et nytt phylogenetik tre satt inn på NDA-forum siden
http://dna-forums.com/index.php?/topic/ ... ge__st__80

Mouggley, i innlegg 85, har lagt inn treet for 490 Hg N menn med 67 markør resultater. Alle 490 menn, med forskjellige farger for hvert land, er vist horisontalt på toppen og tid bakover er på den vertikale akse og treet viser hvem som er "nært" i slekt og TMRCA.

Jeg har sett tidligere versjoner av treet, men min PC har ikke i dag nok RAM minne til å åpne denne versjonen for fullt. Jeg kjører MS Vista med bare 1GB RAM, men skal snart oppgradere til 2 MB så da må det gå bedre. Filen er bare en .png på 4.5Mb, men i og med at bildet er så stort tar det mer RAM enn jeg har.

Det er også mye mer informasjon om Hg N på samme tråden, men selvsagt på engelsk. Hvis noen trenger oversettelse til norsk vil jeg gjerne hjelpe, selv om min norsk av og til er litt manglende!

6691
Innlegg: 73
Registrert: 16. februar 2005 kl. 22.13
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Re: Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av 6691 » 3. august 2010 kl. 12.43

Svein Olav,

Du skriver i et av avsnittene ovenfor:

"Først litt om historien til Hg N slik jeg forstår den idag. Den første mannen med M231 mutasjonen, han som var «ur-faren» til Hg N, ble fødd i Nord Kina/Mongolia for ca 18 000 år siden, midt under den siste istiden. En av hans etterkommere hadde LLY22g mutasjonen for ca 10 000 år siden, sikkert nok i Sibir, og han var den første i Hg N1 og hans etterkommere er spredd over hele Sibir, Nord Russland og Nord Skandinavia".

Jeg har sett varianter av denne teorien også andre steder, men du har ikke tatt med noen referanser. Jeg har også sett følgende konkurrerende teori som kanskje også er svakt dokumentert:

Hg N har trolig oppstått øst for Det kaspiske hav. Denne haplogruppa har delt seg: En retning har vandret østover (til Kina/Mongolia) og en har vandret nordover til Ural og deretter vestover (N3). Jeg leser konklusjonen i Tambets & Rootsi (Am. J Hum Genet. 2004) slik. "--- no evidence of a significant directional gene flow from extant aborginal Siberian populations into the haploid gene pools of the Saami was found". Dette understrekes også av A.O. Karlsson m.fl. (2006): "Tamberts et al suggested that the higher diversity found in eastern Europe (compared to Siberia) would make eastern Europe a possible origin for this haplogroup (N3). The time for its expansion remains, however, unclear".

Ingenting er kanskje "logisk" når det gjelder prehistoriske folkevandringer, men det er nesten litt ulogisk at Hg N først har vandret østover til Kina, og deretter - mot klokka - tilbake gjennom Sibir til Ural-området.

Har du noen kommentar til disse teoriene?

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av dn25293 » 7. august 2010 kl. 23.06

Hei Odd,
Undskyld at jeg ikke viste noen av referansene - jeg skulle ha gjort det. Og, som du sier, er artikkel forfatterne ikke helt enige om hva som hendte 2-3000 år siden.

Hva som er interessant er at en ny artikkel kom ut denne uken og den diskuterer noen av de spørsmålene du har satt opp. Igjen er det ikke helt "beinfaste" svar, men jeg skal studere den litt nærmere før jeg vil kommentere på den.

http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/N1c.pdf

Hvis du leser artikkelen så kommer min haplotype inn under den første linjen i kategori 1a3a4, Gulf of Finland.

Litteraturlisten på slutten av artikkelen er forresten omtrent som den jeg skulle ha lagt inn!

6691
Innlegg: 73
Registrert: 16. februar 2005 kl. 22.13
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Re: Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av 6691 » 8. august 2010 kl. 12.58

Svein Olav,

Takk for artikkelen til Häkkinen. Den var jo til dels vanskelig, men også uhyre interessant!

Selv har jeg ikke N1c (er vestlending på alle sider, og har derfor naturlig nok Hg R1b1b - selv om jeg bor i Tromsø). Men et par av barnebarna har nok samiske aner, og det forklarer vel interessen for N1c. (Selv om bare en del av de mannlige samene har uralsk opprinnelse).

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av dn25293 » 12. august 2010 kl. 23.12

Hei igjen Odd.

Har nå studert Hakkinens artikkel litt mere og som du sier er den veldig interessant.

Som jeg sa tilhører jeg, i følge denne artikkelen, gruppen 1a3a4, «Gulf of Finland». Hakkinen beskriver 1a3a gruppen som «MOST EXPANSIVE», og 1a3a4 gruppen som den største i Finnland, med de aller fleste i Øst Finnland. Det ville være veldig interessant å høre i hvilken gruppe dine barnebarn kommer under,

Ett av problemene jeg har med artikkelen er at forfatteren bare har brukt 9 markører for å kartlegge utviklingene og alderen av Hg N1c haplotypene, Det kan godt være at han har fått det rett, men han sier selv at det er i dag ikke nok resultater med 67 markører til å bruke det som grunnlag, og når det blir nok av dem til å se på distribusjonen kan denne klassifiseringen være feil.

Selv har jeg samlet flere hundrede Hg N1 testresultater med 67 markør verdier og den personen jeg har det beste treff med, GD=8 (genetisk avstand), er en svensk skogfinne f. ca 1630. Dette svarer til et TMRCA på ca 600 år. Etter det er det GD verdier fra 11 og oppover.

Hvis jeg bare bruker Hakkinens 9 markører blir rekkefølgen av mine nærmeste «søskenbarn» helt forskjellig. I og med at de 9 markørene er alle med i FTDNAs første 12 markører kan jeg se at jeg har vel over 200 100% treff og «min svenske skogfinne søskenbarn» er nå bare ett 7/9 treff.

Hva Hakkinen sier om hvordan og når Hg N1c menn kom til Finno-Skandia høres rimelig ut, men som han sier vet vi ikke noe for sikkert ennå. Skal nå se om jeg får tid til å lese hans tidligere artikkel om Hg N1b for å se om det kaster mere lys på saken.

6691
Innlegg: 73
Registrert: 16. februar 2005 kl. 22.13
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Re: Diskusjonsgruppe for Y-DNA Haplogruppe N.

Legg inn av 6691 » 13. august 2010 kl. 10.17

Svein Olav,

Takk for kommentaren - det blir interessant å følge dine videre utredninger.

Når det gjelder noen av mine barnebarn, så er ikke de testet. De samiske anene går gjennom deres farmor (som er død), og opplysningen bygger på familietradisjon. Jeg regner det som ikke usannsynlig at de er en variant av Hg H, og i alle fall rekruttert fra Sør-Europa.

Svar

Gå tilbake til «Y-DNA - direkte farslinjer»