Sikkerhetskopi og GEDCOM

Moderator: MOD_multimedia

Svar
gj19680
Innlegg: 163
Registrert: 18. september 2013 kl. 14.33
Sted: LØRENSKOG

Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj19680 » 4. desember 2014 kl. 19.51

Hei,

My Heritage anbefaler sikkerhetskopiering som et tillegg til Premium-abonnementet:
Månedlig Sikkerhetskop-Tjeneste – sikkerhetskopierer og beskytter dine slektstrær og bilder (månedlig fakturering).

Hva er forskjellen på GEDCOM og sikkerhetskopi? Jeg mener: kan man bruke en GEDCOM-fil som sikkerhetskopi?

Hilsen Astrid

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. desember 2014 kl. 20.20

Sikkerhetskopi av data og bildefilene er viktig. (Bare for å fastslå det).

Sikkerhetskopiene er i det formatet programmet ditt bruker, eller filene er komprimert til en *.zip- fil.

De forskjellige slektsprogrammene lagrer data i format som er tilpasset det enkelte programmet. Disse filene kan normalt ikke brukes av program fra andre leverandører-
GEDCOM er en standard for overføring av data mellom forskjellige slektsprogram. Den omfatter (såvidt jeg vet) ikke bilder.
Eks.: Jeg bruker programmet Legacy, og ønsker å sende data til en som bruker Brothers Keeper (BK). Legacy kan ikke lagre i filformatet som BK bruker, og BK kan ikke lese filene fra Legacy. MEN Legacy kan eksportere data som ei GEDCOM-fil. Denne kan BK importere og lagre i BK's format.

Var dette til noe hjelp?

Mvh Paul

PS.
Siden jeg bruker et slektsprogram på PC'en tar jeg sikkerhetskopi på en "minnepenn". Dette er kanskje ikke mulig på de nettbaserte slektsprogrammene?

gj19680
Innlegg: 163
Registrert: 18. september 2013 kl. 14.33
Sted: LØRENSKOG

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj19680 » 4. desember 2014 kl. 21.11

Ja, klargjørende!

At GEDCOM er en standard for overføring av data mellom forskjellige slektsprogram, betyr vel da at filen ikke kan importeres tilbake til programmet den kommer fra?
Regnet egentlig med at når sikkerhetskopien er en betalingstjeneste er det ikke noe man kan lage selv. Bildene har jeg kopier av i fra før.

Jeg skal bestemme meg for om jeg vil fortsette med å bruke My Heritage eller gå over til et stasjonært program (Mac), for nå er det ikke lenger gratis. Prøver å få oversikt over abonnementet og hva ting betyr.
Liker ikke månedlige faktureringer,betaler heller kontant, men det er vel kanskje en detalj.


Hilsen Astrid

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. desember 2014 kl. 21.46

Astrid skrev:At GEDCOM er en standard for overføring av data mellom forskjellige slektsprogram, betyr vel da at filen ikke kan importeres tilbake til programmet den kommer fra?


Joda, alle seriøse slektsprogram kan både eksportere og importere GEDCOM filer. Det som kan være et problem når en går mellom to forskjellige programmer er at hvis det programmet som eksporterer, f.eks har tre navnefelt (fornavn, mellomnavn og etternavn), mens det programmet som importerer bare har to; (fornavn, etternavn) så får det importerende programmet et problem med hvor mellomnavnet skal plasseres. Dette var kanskje et dårlig eksempel da jeg vil tro at det kommer opp et spørsmål om dette under importen. Det er kanskje verre andre veien hvis eksporterende program har fornavn og mellomnavn i samme felt. Da kan det være at en må gå gjennom fila for å dele dette opp. Men siden du skal gå tilbake til samme program som genererte GEDCOM-filen burde det ikke være noe problem.

Good luck :wink:

Mvh Paul

gj19680
Innlegg: 163
Registrert: 18. september 2013 kl. 14.33
Sted: LØRENSKOG

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj19680 » 4. desember 2014 kl. 22.04

Jeg skjønner det dessverre ikke helt ennå.

Hvis jeg feks lager en GEDCOM-fil i My Heritage med jevne mellomrom, som en slags sikkerhetskopi. Og hvis My Heritage lager krøll på siden min, kan jeg importere GEDCOM-filen tilbake inn i programmet igjen, og så går det greit?

For da trenger jeg ikke abonnere på sikkerhetskopitjenesten.

Hilsen Astrid

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. desember 2014 kl. 0.10

Nå bruker ikke jeg nettbasert slektsprogram, men om du kan laste GEDCOM-filen ned til maskinen din, og senere om det skulle bli nødvendig laste den opp til programmet igjen, så er svaret JA.

Jeg bruker et program som ligger på maskinen min, hvor jeg også tar sikkerhetskopi. Programmet genererer nettsider som jeg laster opp til hjemmesiden min. Webhotellet, hvor jeg leier plass tar i tillegg backup av alt som er lastet opp. Ulempen er at når det kommer tillegg eller rettelser i databasen må alle sidene lastes opp på nytt, men med 5 - 6000 filer tar det bare noen minutter.
http://www.langenesvaer.net/Slekt/0_index.html

Mvh Paul

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av dn23027 » 5. desember 2014 kl. 0.58

Astrid skrev:Jeg skjønner det dessverre ikke helt ennå.

Hvis jeg feks lager en GEDCOM-fil i My Heritage med jevne mellomrom, som en slags sikkerhetskopi. Og hvis My Heritage lager krøll på siden min, kan jeg importere GEDCOM-filen tilbake inn i programmet igjen, og så går det greit?

For da trenger jeg ikke abonnere på sikkerhetskopitjenesten.

Hilsen Astrid


Jeg husker jeg leste om det abonnementet på sikkerhetskopi på MH. Nå tar jo de selvfølgelig kopi hele tiden slik at de kan redde alt om det oppstår krøll der fra deres side. Slik jeg forstod det, er abonnementet på sikkerhetskopi et tilbud slik at dersom brukeren sletter treet sitt, så kan han/hun få det gjenopprettet. Enten du skulle slette det ved et uhell eller fordi du blir møkklei...og så angrer i ettertid. Noen kan jo finne på det utroligste om frustrasjonene blir for store. :) Det var en som kastet skriveren sin ut av vindu i 2. etasje fordi den ikke samarbeidet. Abonnementet virket litt unødvendig og som enda et ledd i å få inn penger, men det er min mening. Andre vil mene det motsatte.

Mvh
Linda

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. desember 2014 kl. 7.53

Linda skrev: Abonnementet virket litt unødvendig og som enda et ledd i å få inn penger, men det er min mening. Andre vil mene det motsatte.


Jeg tenkte i samme baner som deg, men siden jeg ikke benytter nettbasert system ville jeg ikke gi utrykk for denne oppfatning. :lol:

Mvh Paul

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av dn23027 » 5. desember 2014 kl. 14.28

Paul skrev:
Linda skrev: Abonnementet virket litt unødvendig og som enda et ledd i å få inn penger, men det er min mening. Andre vil mene det motsatte.


Jeg tenkte i samme baner som deg, men siden jeg ikke benytter nettbasert system ville jeg ikke gi utrykk for denne oppfatning. :lol:

Mvh Paul


Jeg har et gratis testtre der på ca 200 personer. Man kan ha gratis trær på inntil 250 personer...gjerne en haug slike små om man vil. Det var for å prøve opplegget. Mye er ok der, men en del synes jeg ikke noe om i det hele tatt. Smak og behag, vet du. Jeg holder meg til Legacy, jeg.

Mvh
Linda

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. desember 2014 kl. 17.54

Linda skrev: Smak og behag, vet du. Jeg holder meg til Legacy, jeg.


Det gjør jeg også. :D Se gjerne link i et tidligere innlegg i denne tråden.

Mvh Paul

Astrid Schiøth
Innlegg: 7
Registrert: 27. juni 2014 kl. 17.46
Sted: Lørenskog

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av Astrid Schiøth » 5. desember 2014 kl. 23.42

Ja, sikkerhetskopitjenesten virker unødvendig.

Jeg prøver My Heritage en stund til, for det er praktisk med online, og lettvint å fortsette med det samme som før. Man unngår museklikk. Dessuten inspirerende design.

Jeg fant bare ett stasjonært slektsprogram for Mac på norsk.
Med GEDCOM er det jo ingen sak å bytte program en gang senere...

Hilsen Astrid

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av dn01013 » 8. desember 2014 kl. 6.00

Gedcom kan nok ikke erstatte sikkerhetskopier i og med GEDCOM ikke støtter 100% alle egenskaper i et slektsprogram. Er man heldig støttes mesteparten av hva man registrerer.

En sikkerhetskopi lagrer database og bilder i det format som slektsprogrammet bruker.

Bruker man et slektsprogram lokalt på maskinen kan man investere i fullversjon av et zip-program som pkzip, winzip etc. etc. og da zippe alle filene i databasen (men å finne databasen kan i noen tilfelle være ganske tricky :-( da en del programmer gjemmer dem godt nede i profilen din.

Programmet jeg selv bruker foreslår selv å lage en full backup for hver 25. start av programmet og legger dem i en bestemt folder som jeg så må passe på å kopiere over på CD eller annet medium utenfor maskinen, f.eks. på nettet, i en sky eller lignende.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 9. desember 2014 kl. 23.49

MyHeritage er ett ett kommersielt program som selvsagt tar betalt for alle sine tjeneste.
I det "prøveprogramet" du bruker kan du legge inn maks 250 personer.
Hvis de ikke har gjordt det alt vil de i nær fremtid begynne å mase på deg om å kjøpe abonnement.

Hvis jeg ikke husker feil koster det ca 10$ pr. mnd for hovedtjenesten (ubegrenset antall personer.)
I tillegg kommer alle andre tjenester.
De gir 25% hvis du kjøper årsabonnement.

Men du kan laste ned Family Tree Builder gratis og hente ned det treet du har laget til din egen maskin. Da får du med deg alle data og bilder.
Family Tree bilder kan du bruke som ett separat program på din egen maskin hvis du kutter ut det som heter synkronisering.

Jeg har brukt MH en stund men hadde noen negative opplevelser at andre "stjal" mine data uten å gi noe igjen. Så nå har jeg avsluttet abonnementet.
Dessuten er det mye feil der. Noen prioritere kvantitet fremfor kvalitet.
Mvh
Leif B.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj18592 » 11. desember 2014 kl. 8.59

Leif skrev:Family Tree bilder kan du bruke som ett separat program på din egen maskin hvis du kutter ut det som heter synkronisering.

Man kan bruke programmet på egen maskin uansett. Man trenger ikke kutte ut noe.

Leif skrev:Jeg har brukt MH en stund men hadde noen negative opplevelser at andre "stjal" mine data uten å gi noe igjen.

"Jeg satte fra meg kompressor og spikerpistol ute i gata, men noen stjal utstyret. Da la ikke igjen noe visittkort engang."

Ærlig talt, selvsagt må man regne med at andre kopierer noe fra det man har lagt ut på internett :lol:

gj19680
Innlegg: 163
Registrert: 18. september 2013 kl. 14.33
Sted: LØRENSKOG

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj19680 » 11. desember 2014 kl. 19.10

Alf skrev:
Bruker man et slektsprogram lokalt på maskinen kan man investere i fullversjon av et zip-program som pkzip, winzip etc. etc. og da zippe alle filene i databasen (men å finne databasen kan i noen tilfelle være ganske tricky Sad da en del programmer gjemmer dem godt nede i profilen din.

Og i My Heritage's Family Tree Builder er de kanskje ikke mulig å finne, fordi det er et kommersielt program... Sikkerhetskopieringen er jo en betalingstjeneste så den gjelder vel både for online-delen og den lokale.

Håper de lager Family Tree Builder for Mac snart, så jeg får prøvd det i praksis.

Det virker som det kan bli en del arbeid (museklikk) av å bytte eller prøve flere programmer, hvis GEDCOM ikke tar med seg alle dataene.

Leif skrev:
Family Tree bilder kan du bruke som ett separat program på din egen maskin hvis du kutter ut det som heter synkronisering

God idé, hvis det er noe man ikke vil dele online.


Hilsen Astrid

dn10375
Innlegg: 685
Registrert: 18. november 2004 kl. 18.09
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av dn10375 » 11. desember 2014 kl. 22.26

Mye stygt kan sies om GEDCOM, men det er faktisk et veldig profft slektsprogram som bruker GEDCOM-fil som sin "database": Family Historian.

Og det lager sikkerhetskopi på et øyeblikk i standard brukervalgt mappe som du så kan kopiere videre til ønsket ekstern lagring. Eksempelvis til norske jottacloud.

Det er ikke nødvendig å kjøpe programvare for å pakke sikkerhetskopier til zip-format, denne funksjonen har vært innebygd i Windows i mange år.

Torleif H

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj18592 » 12. desember 2014 kl. 10.01

Astrid skrev:Alf skrev:
Bruker man et slektsprogram lokalt på maskinen kan man investere i fullversjon av et zip-program som pkzip, winzip etc. etc. og da zippe alle filene i databasen (men å finne databasen kan i noen tilfelle være ganske tricky Sad da en del programmer gjemmer dem godt nede i profilen din.

Og i My Heritage's Family Tree Builder er de kanskje ikke mulig å finne, fordi det er et kommersielt program... Sikkerhetskopieringen er jo en betalingstjeneste så den gjelder vel både for online-delen og den lokale.

Family Tree Builder lagrer sine egne data i ..\Programfiler\MyHeritage\ som alle andre programmer.
Data som tilhører slektsprosjekter lagres i ..\Brukernavn\Dokumenter\MyHeritage\<Prosjektnavn>\

Et helt ordinært program som lagrer data på helt ordinære plasser med andre ord. Bruk av .zip er helt unødvendig, dataene lagres i et komprimert format i utgangspunktet.

Hva sikkerhetskopiering angår, så lagrer programmet autogjenopprettingsdata så ofte du ønsker. Autogjenoppretting lagrer data f.eks automatisk hvert 10.minutt, slik at om strømmen går, så mister du hvertfall ikke mer enn maks 10 minutters arbeid.

I tillegg kan du med Family Tree Builder lage en fullstendig sikkerhetskopi av hele prosjektet ditt. Du velger om du vil lagre data lokalt eller på slektssiden din online, så nei, sikkerhetskopiering som betalingstjeneste gjelder kun kopiering av de data som ligger online. Underforstått, om man har tilgang på programmet lokalt, så er det helt unødvendig å betale for sikkerhetskopiering online.


Når det er sagt, så opplever jeg Family Tree Builder for å ha dekning i hue og ræva hva sikkerhetskopier angår.

* Man kan importere/eksportere GEDCOM som man vil.
* Programmet lager autogjenopprettingsdata hvert 10. minutt (kan endres)
* Programmet lager sikkerhetskopi automatisk hver 7. dag (kan endres)
* Programmet lager sikkerhetskopi for hver 10. endring i persondata (kan endres)
* Man kan manuelt lage en komplett sikkerhetskopi. Du velger selv om du vil lagre kopien på lokal harddisk eller online familieside.
* Du kan gjenopprette et prosjekt fra en hvilkensomhelst dag (forutsatt at autogjenoppretting har vært aktivert).

Ingen av disse funksjonene har begrensninger i gratisversjonen vs. betalingsversjon.

gj19680
Innlegg: 163
Registrert: 18. september 2013 kl. 14.33
Sted: LØRENSKOG

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj19680 » 12. desember 2014 kl. 23.17

Jørgen M. skrev:
I tillegg kan du med Family Tree Builder lage en fullstendig sikkerhetskopi av hele prosjektet ditt. Du velger om du vil lagre data lokalt eller på slektssiden din online...
Det høres bra ut!

Og et My Heritage-spørsmål:
Hvis man ikke lenger vil bruke My Heritage online og sletter det, vil man fortsatt kunne bruke det lokale Family Tree Builder-programmet?

Håper igjen at Family Tree Builder lages til Mac snart, så jeg får prøvd det.


Hilsen Astrid

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj18592 » 13. desember 2014 kl. 8.05

Ja, Family Tree Builder kan du bruke fritt. Programmet vil nok spørre innimellom om du vil synkronisere med slektstre online, men når det er gratis, så kan det neppe gjøre så mye.

Gratis Family Tree Builder har ingen begrensninger på antall personer du kan legge inn, slik som slektstreet online har.


Vi får håpe på gode nyheter i 2015 ang. Family Tree Builder og MAC :D

gj19680
Innlegg: 163
Registrert: 18. september 2013 kl. 14.33
Sted: LØRENSKOG

Re: Sikkerhetskopi og GEDCOM

Legg inn av gj19680 » 13. desember 2014 kl. 20.11

Ja, det får vi håpe.

Og takk for god informasjon fra alle sammen!


Hilsen Astrid

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»