Bilder fra Facebook

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Brukeravatar
dn23024
Innlegg: 1307
Registrert: 1. mars 2009 kl. 16.16
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Bilder fra Facebook

Legg inn av dn23024 » 20. november 2013 kl. 10.56

Vet ikke om dette er rette forum å poste denne melding i , men regner med at moderator flytter på melding hvis den skal et annet sted.

Jeg leker meg med tanken å lage en slektsbok. Utgangspunktet er Etterkommerne til et ektepar. Jeg har mange bilder og historier som jeg har fått. Noen mangler jeg bilder av, men på Nett har jeg funnet mange bilder. Folk har f.eks. på sine facebook-sider åpent innsyn for alle (venner eller ei), Dersom de jeg prøver å kontakte for å be om lov til å bruke bilder som de har gjort tilgjengelig på Internett, men ikke svarer meg på forespørsel om å få benytte bildene, er det noen grunn til at jeg ikke kan laste ned bildene og benytte de senere i et bokprosjekt? De er jo uansett offentliggjort for det store stygge internett

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Bilder fra Facebook

Legg inn av dn07176 » 20. november 2013 kl. 11.13

Eg ville aldri brukt bilder av folk utan å ha spurt og fått tillatelse, og ville ikkje likt det om nokon hadde gjort det av meg.

Konkret når det gjeld Facebook: https://www.facebook.com/help/193430577370347/

Det er ikkje slik at ein gir frå seg rettigheter ved å legge ut bilde på Facebook.

Brukeravatar
dn23024
Innlegg: 1307
Registrert: 1. mars 2009 kl. 16.16
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Re: Bilder fra Facebook

Legg inn av dn23024 » 20. november 2013 kl. 11.18

Takk for svar....jeg fulgte lenken din litt videre og fant følgende:

https://www.facebook.com/legal/terms


4. Når du publiserer innhold eller informasjon med innstillingen Offentlig, betyr dette at du gir alle, inkludert personer utenfor Facebook, tilgang til og tillatelse til å bruke den aktuelle informasjonen og knytte den til deg (dvs. navnet og profilbildet ditt).


Men jeg er i utgangspunktet enig med deg at man bør be og få tillatelse først...

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Bilder fra Facebook

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. november 2013 kl. 11.26

Jeg ville vært litt forsiktig med å gjøre det. Se saken fra motsatt side. Om du gir ut en bok med egne bilder, ville du da likt at andre benyttet dine bilder til andre offentlige formål, uten din tillatelse? Rent bortsett fra dette tror jeg heller ikke at det er tillatt etter Åndsverkloven. Derimot kan vel ingen nekte deg å bruke bildene i det slektsregister du måtte ha på din PC.

NB! Jeg er ingen autoritet på dette området. Dette er bare min personlige oppfatning. Jeg har selv liggende mange gamle bilder på http://www.langenesvaer.net og har ingenting imot at de blir lastet net til slektstrær hvor de måtte høre hjemme, men godtar ikke at de blir brukt kommersielt uten tillatelse. Slik bruk kan imidlertid være vanskelig å bevise. Det kan jo finnes flere eksemplar av et foto, og det orginale negativet eksisterer neppe.

Mvh Paul

Brukeravatar
dn23024
Innlegg: 1307
Registrert: 1. mars 2009 kl. 16.16
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Re: Bilder fra Facebook

Legg inn av dn23024 » 20. november 2013 kl. 11.34

Jeg er enig med deg i prinsippet, men dette viser også at man må være varsom med hva og hvordan man publiserer innhold og informasjon på både facebook og i andre sammenehnger på nett...

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Bilder fra Facebook

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. november 2013 kl. 12.25

Tor skrev:Jeg er enig med deg i prinsippet, men dette viser også at man må være varsom med hva og hvordan man publiserer innhold og informasjon på både facebook og i andre sammenehnger på nett...


Absolutt! Derfor holder jeg meg langt unna såkalte sosiale nettsted. DIS-Norge er det eneste nettsted hvor jeg er registrert med en "profil". Ja så kommer jo forretninger i tillegg. :?

Mvh Paul

Bent Roger Ødegaard
Innlegg: 2545
Registrert: 24. mars 2010 kl. 13.38
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Bilder fra Facebook

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 21. november 2013 kl. 13.56

Her er et spesielt eksempel på tyveri som viser at det 7. bud: Du skal ikke stjele, kanskje er omskrevet, slettet e.l..
http://ah.kirken.no/nb-no/menighetene/løken/trosopplæring.aspx

Bilde av Løken kirke, som min datter har tatt, har jeg på min hjemmeside med ©.
Nå er det kopiert inn på flere sider, uten tillatelse, hos Den Norske Kirkes hjemmesider med kopirettigheter. :?
Mvh. BentØ

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6437
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bilder fra Facebook

Legg inn av Astrid Mollan » 22. november 2013 kl. 1.18

Kopiert fra facebook
Dette sier opphavsretten i Norge om fotografier: Opphavsretten gjelder kun i fotografen's levetid og i 50 år etter at bilde er tatt, eventuelt 15 år etter fotografens dødsdato, om dette tidspunktet kommer senere enn 50 år etter at bildet er tatt. Altså maksimalt 65 år etter at et bilde er tatt gjelder opphavs-retten!
Det er parargraf 43 a i åndsverkloven som sier dette. Den omhandler særregler for fotografier, som faktisk har kortere opphavsrett enn annet åndsverk som kunst/musikk etc... som normalt er 70 år. På fotografier er det i utgangspunktet som sagt 50 år etter at det ble trykket på avtrekkeren, eller 15 år etter fotografens dødsdato.
Det at bildet er brukt i ei historiebok forandrer ikke på dette. Det er tidspunktet bildet er tatt og tidspunktet fotografen døde som er det eneste som betyr noe. Å påstå noe annet er å sette seg over norsk lov.
Les mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Retningslinjer for billedbruk/Fotografier.
http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html Ordrett fra paragraf 43a i åndsverkloven: § 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.
Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende.
Bestemmelsene i §§ 2 andre til fjerde ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk.
Er et fotografi gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»