Organisering av bilder

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Brukeravatar
dn23024
Innlegg: 1307
Registrert: 1. mars 2009 kl. 16.16
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Organisering av bilder

Legg inn av dn23024 » 17. november 2013 kl. 21.01

Bare nysgjerrig på hvordan dere andre organiserer deres bilder. Jeg begynner nå å få 100-vis av bilder - personfoto, foto av marriage lisences, fødselsattester m.m...... Jeg ser det finnes en rekke programmer for å "hjelpe" til organisere er det noen her som bruker det og isåfall hva anbefales?

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Organisering av bilder

Legg inn av dn18596 » 18. november 2013 kl. 9.33

Jeg bruker Picasa til all bilde arkivering. Det er også ett tilleggsprogram som heter picasastarter som jeg ikke kan unnvære. Picasastarter gjør det mulig å ha flere databaser og for å lage backup av basene. Jeg har en egen database med alle slektbilder og andre for de vanlige daglige.

Noe av det jeg liker best med Picasa er ikke alltid så lett å oppdage. Man kan organisere visning av mapper i "samlinger" som man gir navn. Denne fungsjonen kommer opp om høyreklikker på en mappe. Jeg har egne "samlinger" med kirkebilder, gravsteder og personer for slektforskning. Bilder kan velges ut for å gjøre album, eksporteres, skrives ut osv osv. Alt dette påvirker ikke hvor bildene ligger lagret og det er det viktige.

For databasen med vanlige" bilder har jeg samlinger for hvert år. Bildene er lagret i mapper med år og undermapper for måned og dag. Jeg bruker Picasas mulighet til å legge inn tekst og "tagger" som lagres i bildenes metadata og er enkle å søke på.

Eric Swane
Innlegg: 70
Registrert: 3. desember 2004 kl. 11.27
Sted: Heimdal
Kontakt:

Re: Organisering av bilder

Legg inn av Eric Swane » 18. november 2013 kl. 11.14

Jeg kan bidra med å fortelle at jeg er nøye med systematikk i alt jeg gjør, iallfall nå, for det hjelper meg blant annet til å unngå feil, slippe å lete, være uavhengig av slektsprogrammet, osv. Dette gjelder mer enn det jeg beskriver i det følgende, og jeg har skrevet det ned i mitt "genealogiske manifest".

Jeg har delt inn bildene i tre kategorier som jeg navnsetter på hvert sitt vis.

Først har jeg hendelser, dvs dokumenter som har presis dato tilknyttet seg. Da er filnavnet ÅÅÅÅMMDD Etternavn, fornavn hendelse versjon, f eks 17830411 Norli, Kari Olsdatter dåp mini, fordi det her fins en versjon .... klokk.
Dernest har jeg for portretter og lingende bilder følgende format: Etternavn, fornavn Fødselsår Fotoår.
Siste kategori er for mer generelle dokumenter: Forfatter Tittel årstall, - her forkorter jeg gjerne det som ellers kunne bli lange navn. Her kommer det også inn andre filformater enn bilder.

I alle tilfeller har jeg regler for å håndtere manglende elementer, når bildet angår flere personer, osv. Dette blir en grovkornet beskrivelse, ideen kommer sikkert fram, og forhåpentligvis gjør de fleste noe lignende. Hva med dere?

De tre kategoriene ligger i hver sine mapper. Disse igjen ligger i mapper for ulike (jeg har valgt fire) slektsgreiner. En grunn er at bildene fra den franske delen av slekta har et annet navneformat, for der har familienavn vært stabile og entydige i hundrevis av år, og der følger jheg franske samarbeidspartneres konvensjoner.

Jeg har begynt å legge ut deler av mappene mine i Dropbox for på den måten dele med andre.

mvh eric

Eric Swane
Innlegg: 70
Registrert: 3. desember 2004 kl. 11.27
Sted: Heimdal
Kontakt:

Re: Organisering av bilder

Legg inn av Eric Swane » 18. november 2013 kl. 11.24

Jeg glemte å få fram et sentrale poeng, for du spurte jo mer etter hjelpeprogrammer.

Det meste av bildene refereres jo til av slektsprogrammet som en del av kildeapparatet, og da må de gjerne ligge i maskinens filsystem. Etterhvert vil det kanskje kunne erstattes av URL'er.

Den underliggende lagringsstrukturen en velger må være stabil over tid. Backup er også viktig, jeg bruker et automatisk system som tar kopier fortløpende til en server, en gratisversjon til et profft system.

Så kan en bruke et av det store utvalget fotoalbum-progtrammene til å tagge bildene ekstra, lage ulike visninsgsamlinger osv.

mvh eric

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»