Tekstbehandlingsprogram

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Erling Sandø
Innlegg: 90
Registrert: 5. januar 2009 kl. 10.47
Sted: MOSBY

Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av Erling Sandø » 8. mars 2012 kl. 19.32

Er det noen som har erfaring med gratisprogrammet Kingsoft. Jeg har innstallert dette på min nye pc etter å ha lest anbefalingen på Din Side Data. Programmet er jo omtrent identisk med Word og det er veldig lett å bruke. Men så er det den norske ordlisten da? Jeg har prøvd å følge den forholdsvis enkle oppskriften som er angitt i artikkelen, men det funker ikke hos meg. Den engelske ordlista lar seg ikke rokke ser det ut til. Noen som kan gi råd . :(
mvh
Erling Sandø

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av Paul Johan Hals » 8. mars 2012 kl. 23.06

Har ikke kjennskap til den tekstbehandleren, men hvorfor ikke prøve Open Office? Den er også gratis og inneholder omtrent det samme som Microsoft Office.

Mvh Paul

Erling Sandø
Innlegg: 90
Registrert: 5. januar 2009 kl. 10.47
Sted: MOSBY

Re: Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av Erling Sandø » 9. mars 2012 kl. 8.59

Jo , det er forsåvidt sant og jeg har faktisk det programmet på min andre datamaskin, en mini pc, men er egentlig aldri blitt helt fortrolig med det den tekstbehandleren. Kanskje helst fordi jeg alltid tidligere har brukt og blitt innpodet med Word, og Kingsoft er til forveksling lik. Men takk for svaret, det er kanskje like greit framfor å kaste bort tid med eksperimentering og tilhørende frustrasjon. :wink:

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av Paul Johan Hals » 9. mars 2012 kl. 9.10

"Det blir en vane" som reven sa da han satt i saksa.
Jeg følte det samme den første tiden, men "det går likare nå". Det eneste jeg har savnet i Open office writer er muligheten til å lage et bleket "vannmerke". Det er mulig at det går, men har ikke oppdaget hvordan. Bruker forøvrig Word på to PC'er og Open office på 2.

Lykke til og ha en fin dag.

Mvh Paul

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av dn18596 » 9. mars 2012 kl. 10.44

Jeg har også brukt Open Office nå i flere år og er godt fornøyd. Det er jo ganske likt MS Office fra ca 2000. Jeg veksler lett mellom norsk, svensk og engelsk rettstaving.

Og Paul, vannmerke går å få til se beskrivningen her.
Vennlig hilsen
Niels

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av Paul Johan Hals » 9. mars 2012 kl. 11.03

Takk for linken, Niels. Det må jeg prøve.
Jeg har også brukt en eldre utgave av word. Kjøpte i sin tid Office 2003 og kan benytte den på inntil 3 PC'er. Men på grunn av et crash på harddisken fikk jeg ikke benyttet den på mer enn 2. I dag er visstnok sperringen på den utgaven fjernet.

Ha en fin dag :P

Mvh Paul

PS

Har nå forsøkt og det fungerte utmerket. Takk igjen Niels

Mvh Paul

dn24975
Innlegg: 265
Registrert: 21. februar 2010 kl. 21.50
Sted: OSLO

Re: Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av dn24975 » 9. mars 2012 kl. 11.44

Erling skrev:Er det noen som har erfaring med gratisprogrammet Kingsoft. Jeg har innstallert dette på min nye pc etter å ha lest anbefalingen på Din Side Data. Programmet er jo omtrent identisk med Word og det er veldig lett å bruke. Men så er det den norske ordlisten da? Jeg har prøvd å følge den forholdsvis enkle oppskriften som er angitt i artikkelen, men det funker ikke hos meg. Den engelske ordlista lar seg ikke rokke ser det ut til. Noen som kan gi råd . :(
mvh
Erling Sandø


Jeg hadde ikke noe problem med å skifte ut ordlista. Kanskje du ikke har rettigheter til å skrive til denne mappa? Har du sjekket at filene virkelig er overskrevet (dato, filstørrelse).

Vidar Moen
Innlegg: 50
Registrert: 8. desember 2004 kl. 1.55
Sted: OTTESTAD

Re: Tekstbehandlingsprogram

Legg inn av Vidar Moen » 9. mars 2012 kl. 12.47

Jeg vil bare nevne at utviklingen av OpenOffice.org ser ut til å ha stoppet opp på versjon 3.2.1 (fra den norske siden) og versjon 3.3.0 (fra den internasjonale siden).

Utviklerne og det norske oversettermiljøet har flyttet til LibreOffice som jevnlig kommer med nye oppdateringer. Versjon 3.5.1 kommer etter planene denne uka. De har også en «release plan» for framtidige utgivelser.

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»