Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn04942 » 6. februar 2010 kl. 13.30

Jeg reiser i slutten av måneden til Salt Lake City og skal møte dem som er ansvarlige for systmet for registreringen av folketellingen 1875.

Har noen av dere kommentarer eller tilbakemeldinger som bør formidles, så legg dem inn i denne tråden, eller send en epost til 1875@disnorge.no

Brukeravatar
dn17856
Innlegg: 1592
Registrert: 18. november 2004 kl. 19.40
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn17856 » 7. februar 2010 kl. 15.06

Hei
Jeg lurte på hvor mange det er som har engasjert seg i registreringen av FT 1875 totalt. Er det noen oversikt på det?

Dessuten har jeg stort ønske om å få til en form for et merknadsfelt, hvor vi kan notere ting som ikke helt stemmer med "fasiten" F.eks kan det stå at et barn heter Kari Hansdatter, men avmerket som mann i kolonner for kjønn, eller som sønn i kolonne "Hva enhver er i familien." Eller det kan også være andre ting som trenger en "forklaring"
mvh Anne-Lise Skillinghaug

dn09692
Innlegg: 12
Registrert: 4. mars 2006 kl. 17.24
Sted: BØVERBRU

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn09692 » 7. februar 2010 kl. 16.28

Syns ofte det er vanskelig hvor det står sa inke eller invalid og definere dette da sinnsvag døv og blind er eneste mulighet.

Også at den engelske versjonen skulle gi mulighet for å gjenta yrke ; Hjeper faderen som kanskje må skrives hver gang.

Hilsen
Dagrun S Stepperud

Brukeravatar
10082
Innlegg: 22
Registrert: 11. desember 2004 kl. 14.57
Sted: HOSLE

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av 10082 » 11. februar 2010 kl. 14.37

Hei,

Jeg har tatt opp dette med deg tidligere, men vil presisere viktigheten av å få tatt det opp med Salt Lake: Som korrekturleser har jeg flere ganger (senest i går) opplevd at det forkommer 'duplicate images' uten at de er i samme batch (og dermed ikke nødvendigvis fanges opp av den enkelte indexer). Det mest eklatante eksemplet på dette var da jeg korrekturleste nesten dobbelt antall navn i en kommune i Østfold ift det som er bokført i PDF-versjonen av FT1875. Jeg håper det vil finnes måter å luke ut slike dobbeltregistreringer, så at resultatet blir mest mulig entydig. Har andre korrekturlesere opplevd det samme?

Mvh
Magne Michaelsen

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn04942 » 6. mars 2010 kl. 18.10

Til Anne -Lise

Jeg blogget om deltakelsen for litt siden og la lenke til det blogginnlegget her

Merknadsfeltet er nå kommet. Det fins bare ifor batcher etter at Østfold/Akershus er avsluttet. Det gjelder pt for Type1 registreringer. Der er det mulig å legge inn det man har behov for.

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn04942 » 6. mars 2010 kl. 18.12

Til Dagrun

Merknadsfeltet er nå kommet. Det fins bare ifor batcher etter at Østfold/Akershus er avsluttet. Det gjelder pt for Type1 registreringer. Der er det mulig å legge inn det man har behov for.

Her kan du legge inn andre betegnelser enn de tre som godtas

Dette med gjentagelser er det flere meninger om, noen vil ha dem, andre ikke. Hva vi skal gjøre med det er jeg ikke helt sikker på.

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn04942 » 6. mars 2010 kl. 18.13

Til Magne

Problemet ble drøftet mens jeg var i Salt Lake City. De vil undersøke materialet som er registrert. Denne jobben må gjøres manuelt.kemeldinger derfra etter hvert.

Regner med flere tilba

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 23. august 2011 kl. 23.41

Det er merkelig stille på Dis om Ft. 1875. Jeg ble f. eks. tipset om at flere kommuner i Hedmark er blitt lagt ut på Familysearch og gjort søkbare der. At brukervennligheten ikke kan måle seg med Ft. 1865 på Digitalarkivet er en ting, men det rare er at "nyheten" ikke blir annonsert hos Dis på noen måte. Ifølge kildeoversikt hos Dis eksisterer ikke Ft. 1875 for flere av de kommunene som nå vitterlig ligger ute hos Familysearch. Var det ikke et samarbeidsprosjekt? Hvordan er publiseringa tenkt? Kun hos Familysearch? Eller vil filene også være tilgjengelige hos Dis?
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn04942 » 23. august 2011 kl. 23.48

ingen av resultatene vil komme på DIS sine sider. Men alt skal ut på Digitalarkivet slik at 1875 blir komplett. Det jobbes med det datatekniske for å få det til.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. september 2017 kl. 22.13

Noen som veit hvordan det går med dette prosjektet.
I Møre og Romsdal er det disse kommunene som er registrert, altså er det veldig store mangler.

1501 Ålesund prestegjeld
1502 Molde prestegjeld
1503 Kristiansund prestegjeld, Kristiansund kjøpstad
1514 Sande prestegjeld
1515 Herøy prestegjeld
1519 Volda prestegjeld
1569 Aure prestegjeld
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. september 2017 kl. 9.05

Som ventet vart det ikke noe svar fra Slekt & Data.
Fann heller ikke noe nytt på "hovedsidene".

Googlesøk viser at i 2009 var det stor optimisme:

https://www.disnorge.no/kildereg/ft1875.html

Og vi vet jo at det har blitt lagt ned et stort arbeid for å få transkriberingen ferdig, og det datatekniske som det vart jobbet med i 2011 (lenger oppe på siden her) må vel nå være løst.

Så hvordan går det. Er der fortsatt hull hvor vi kan gjøre en innsats for å få en komplett 1875-telling?
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Randi Viddal
Innlegg: 54
Registrert: 7. desember 2004 kl. 19.43
Sted: ÅLESUND

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Randi Viddal » 27. september 2017 kl. 16.18

Hei Helge,

RHD overtok å få ferdigstilt FT1875. Var selv med å transkriberte en del. Britt Iren Nergård i Slekt og Data MR var kontaktperson med RHD. Det meste burde være lagt ut nå.
Mvh Randi Viddal

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 28. september 2017 kl. 1.47

Dette er det som står på RHD sine sider i dag 27/9-2017:

www.rhd.uit.no/folketellinger/reg_komm.html

www.rhd.uit.no/folketellinger/ft1875regandre.html

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 28. september 2017 kl. 10.22

Takk for svar Randi og Remi.

Teller jeg ikke galt er det ca 50 kommuner i 1875 tellinga for Møre og Romsdal som ikke er med, eller har bare noen få personer med. Jeg har en mistanke om at det kan ligge mye godt arbeid som er transkribert men ikke lagt ut.

Slekt og Data som engasjerte seg så sterkt for å få dette arbeidet gjort burde komme på banen igjen og ta fatt i dette.

Husker at jeg dengang dette arbeidet pågikk i samarbeid med Familysearch spurte om å kunne bidra fra mitt nærområde. Men fikk som svar at en ikke fikk velge område selv. Da falt interessen vekk for mitt vedkommende. Min kommune Vestnes kunne jeg tenkt meg å bidra med, men da må en vite hvordan dette fungerer, hvor en skal henvende seg og kunne forsikre seg om at data blir lagt ut.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av dn04977 » 28. september 2017 kl. 11.14

Helge skrev:Teller jeg ikke galt er det ca 50 kommuner i 1875 tellinga for Møre og Romsdal som ikke er med, eller har bare noen få personer med. Jeg har en mistanke om at det kan ligge mye godt arbeid som er transkribert men ikke lagt ut.


Haram er transkribert av Haram Kulturhistoriske lag (Palmar Fjørtoft gjorde jobben) så den kan skaffast i hefteform i allefall.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 28. september 2017 kl. 12.49

Ingmar skrev:Haram er transkribert av Haram Kulturhistoriske lag (Palmar Fjørtoft gjorde jobben) så den kan skaffast i hefteform i allefall.

Mvh
Ingmar 8)


Hørtes bra ut. Ja jeg tror mye er transkribert og ikke lagt ut og gjort søkbart til glede for mange.

I oversikten til RHD var det kommet med 62 personer fra Haram. Dette heftet burde det være mulig å få lagt inn.

Men Slektsforum ser ikke ut til å lenger være riktig forum til å lufte slikt, må vel på fjesboka kanskje.


:roll: :(
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Innlegg: 1630
Registrert: 15. oktober 2004 kl. 21.07
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Spørsmål og informasjon om arbeidet med 1875 tellingen

Legg inn av Liv Ofsdal » 3. november 2017 kl. 8.17

Hei til alle som lurer på framgangen i registrering av folketelling 1875!

Beklager at det tok litt tid med å framskaffe et svar, men ting måtte undersøkes litt først.

For det første, Slekt og Data har ikke noe med dette å gjøre lenger, samarbeidet vi hadde med FamilySearch ble avsluttet for en tid tilbake og RHD (Registreringssentralen for Historiske Data) overtok sluttføringen av dette arbeidet.

RHD skal komme med en oversikt over hva som mangler, men enn så lenge sier de dette:
Alle fylker er så godt som ferdige, bortsett fra noen prestegjeld i Hordaland og Sogn & Fjordane. Vi har satt inn noe ressurser på dette, men medlemmer av distriktslag hos dere må gjerne melde seg til tjeneste via digitalarkivets dugnadside
https://www.digitalarkivet.no/content/c ... -census187
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»