Merkelige rettelser

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
gj21090
Innlegg: 7
Registrert: 2. februar 2014 kl. 19.40
Sted: Trondheim

Merkelige rettelser

Legg inn av gj21090 » 3. februar 2014 kl. 14.24

Jeg har fått enkelte merkelige rettelser på det arbeidet jeg har gjort, og jeg har selvfølgelig gjort en del feil selv også, men nå har jeg fått en rettelse som overgår alt. På batch Norway—1875 Federal Census [Part F]/004706556[102], har jeg blant annet fått følgende rettinger:

X som jeg har skrevet i household, er rettet til tallet 1. For de 6 andre i husstanden, hvor det ikke står noe i dette feltet, har jeg fått feil for blank og det er rettet til tallet 1 for samtlige familiemedlemmer.

Husfader er rettet til Heisfader
Skomager til skonsager
hjælper Faderen til hjulyer Faderen
Søn til Son
Halvorsen til Halvorfin og på neste side Haalafin (for samme person)
Matros til matran
hans Kone til Hans Kune
Halvor Sv. til Haluvs

Kanskje har jeg skrevet feil på noe av dette, men "fasiten" er i alle fall ikke riktig. Jeg tåler en dårlig feedback, og fikk uansett ikke verre enn 93% på denne, men mister motet av slike tilbakemeldinger. Her vil jo ikke sluttresultatet stå i stil med det arbeidet som er nedlagt av oss som indekserer og vi vil stå igjen med noe som er direkte feil. "Please review" ser ikke ut til å hjelpe i det hele tatt.

Har andre opplevd tilsvarende, eller har jeg bare vært spesielt uheldig? Er det noe som kan gjøres med dette problemet?

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. februar 2014 kl. 15.06

Disse "rettelsene" så da helt grusomme ut, Sture :!:

Kan du kanskje legge ut et bilde av originalen, slik at vi andre også kan få se hva det står? (Med de rettelsene som er gjort, tror jeg at jeg ville tatt kontakt med dem som som står ansvarlig for tyding/korrigering av FT 1875, og bedt dem droppe den korrekturleseren... :x )


Mvh
Else B.

gj21090
Innlegg: 7
Registrert: 2. februar 2014 kl. 19.40
Sted: Trondheim

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av gj21090 » 3. februar 2014 kl. 17.32

Her er et bilde av den første siden. Det er vel kanskje ikke så lett å se alt fra denne kopien, men det som står under "household" vises vel i alle fall. Dette er altså rettet til å være 1 for alle personer. Tilsvarende var det også for neste side med Type 1.

Og uansett om jeg eventuelt kan ha lest noe feil, så er det jo ikke så sannsynlig at det står Heisfader, hjulyer osv :?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. februar 2014 kl. 18.18

Bildet du la ut, er litt lite (og lar seg heller ikke forstørre skikkelig), men av de personene som er nevnt der (i husholdning 1.), leser vi at person nr. 1 i husholdningen er Aslak Andersen, Husfader, Skomager.
Neste person, Anna Aslaksdatter, hans Datter, hjælper Faderen.
Neste, Thorvald Kr. Aslaksen, Søn, Skomager.
Det som er leselig på denne siden, er helt tydelig (selv med "miniskrift"), så jeg skjønner absolutt ikke korrekturen du har fått. Du har lest alt riktig!

På denne siden er det ingen ved navn Halvorsen, så han kommer vel fram på en av sidene du ikke har lagt ut?

Uansett ville jeg gjort noe med denne korrekturleseren....!

Mvh
Else B.

gj21090
Innlegg: 7
Registrert: 2. februar 2014 kl. 19.40
Sted: Trondheim

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av gj21090 » 3. februar 2014 kl. 18.49

Takk for støtte :)
Ja, bildet er litt lite, men fint at du kunne tyde det uansett. Den nevnte Halvorsen står på to av de andre sidene, og ekstra "artig" er det jo at det helt tydelig er snakk om samme person, som korrekturleseren altså gir forskjellig navn på de to stedene.

Jeg sendte en epost til 1875@disnorge.no for et par dager siden, men ba ikke direkte om svar, så jeg får kanskje ta ny kontakt. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å slutte med indekseringen etter dette, men jeg savner det litt også, så det var fint å få litt støtte ;-)

Takk igjen.

Mvh
Sture

dn07416
Innlegg: 706
Registrert: 6. desember 2004 kl. 8.58
Sted: PRESTFOSS

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av dn07416 » 4. februar 2014 kl. 16.08

Stå på, Sture!

Jeg er helt enig med Else, så nå har du dobbelt så mye støtte!

Hilsen Laila.

gj21090
Innlegg: 7
Registrert: 2. februar 2014 kl. 19.40
Sted: Trondheim

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av gj21090 » 4. februar 2014 kl. 18.13

Takk, Laila :-)

Jeg sendte en ny henvendelse til 1875@disnorge.no i dag, og linket til denne tråden, så får vi se om jeg får noe svar.

Mvh
Sture

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av gj12185 » 8. februar 2014 kl. 1.51

Dette virker jo veldig kjent, så jeg antar at det er en stor mulighet for at korrekturleseren kan være en av de som til daglig 'transkriberer' folketellinger for familysearch.org... :lol: :lol: :lol:
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. februar 2014 kl. 10.38

Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men meg skremmer det virkelig at den som har påtatt seg å lese korrektur i dette tilfellet, er så lite kyndig mht skrift. :!: :!:

Mvh
Else B.

gj21090
Innlegg: 7
Registrert: 2. februar 2014 kl. 19.40
Sted: Trondheim

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av gj21090 » 8. februar 2014 kl. 14.06

Det ser ikke ut til at jeg får noe svar fra 1875@disnorge.no, så jeg får vel bite dette i meg, og kanskje fortsette med indekseringen uansett.

Vi får bare huske at hvis vi i egen slektsforskning senere skal søke etter en Halvorsen, må vi søke etter Haalafin også :?

Brukeravatar
3567
Innlegg: 268
Registrert: 20. februar 2006 kl. 0.57
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av 3567 » 8. februar 2014 kl. 16.08

Ja, dette var sannelig nifse saker. Hvem er det som styrer denne transkripsjonen? Hvem står for disse rettelsene? Er det en person eller en organisasjon? Norsk eller utenlandsk?
mvh
Kåre

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av dn23027 » 8. februar 2014 kl. 16.26

Kåre skrev:Ja, dette var sannelig nifse saker. Hvem er det som styrer denne transkripsjonen? Hvem står for disse rettelsene? Er det en person eller en organisasjon? Norsk eller utenlandsk?



Jeg nekter å tro det er en norsk person. Det må være det som kalles babelsk forvirring :)


Mvh
Linda

gj21090
Innlegg: 7
Registrert: 2. februar 2014 kl. 19.40
Sted: Trondheim

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av gj21090 » 8. februar 2014 kl. 17.58

Ja, jeg tror også det må være en person som ikke kan norsk, og som har forsøkt å tyde bokstav for bokstav. Men i så fall kan man selvfølgelig undre på hvorfor vedkommende er korrekturleser...

Og så lurer jeg på om vedkommende kan ha en dobbeltrolle, både som registrator og korrekturleser? For hvor har han/hun fått det "riktige" innholdet i feltene fra? Det kan vel KUN være hans/hennes tolkning. Ingen annen norsktalende registrator ville vel skrevet for eksempel Heisfader?

Mvh
Sture
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

23842
Innlegg: 80
Registrert: 8. november 2009 kl. 19.32
Sted: NEDENES

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av 23842 » 27. februar 2014 kl. 17.11

Nei du er ikke den eneste som har hatt merkelig rettelser. Det har tross alt ikke vært så vanskelig å tyde skriftene, iallfall dem jeg hadde, så nå jeg visste at det var riktig og det ble rettet til noe annet, ble jeg tilslutt forbannet. Det ble formye slurv korrekturlesing og det vil ikke jeg være med på, så jeg sluttet. Jeg har andre ting å gjøre enn å ergre meg over slurv fra familysearch. Ikke rart det kan være så vanskelig å søke etter slekta når de har så dårlige korrekturlesere!

Hilsen
Sonja Krüger

Brukeravatar
dn18065
Innlegg: 80
Registrert: 24. oktober 2006 kl. 19.32
Sted: OSLO

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av dn18065 » 2. mars 2014 kl. 22.19

Sonja skrev:Nei du er ikke den eneste som har hatt merkelig rettelser. Det har tross alt ikke vært så vanskelig å tyde skriftene, iallfall dem jeg hadde, så nå jeg visste at det var riktig og det ble rettet til noe annet, ble jeg tilslutt forbannet. Det ble formye slurv korrekturlesing og det vil ikke jeg være med på, så jeg sluttet. Jeg har andre ting å gjøre enn å ergre meg over slurv fra familysearch. Ikke rart det kan være så vanskelig å søke etter slekta når de har så dårlige korrekturlesere!

Hilsen
Sonja Krüger


Det er visst ingen som korrigerer korrekturleserne, så jeg har gjort som Sonja.

De tidligere tråd med samme tema: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=115456

gj21090
Innlegg: 7
Registrert: 2. februar 2014 kl. 19.40
Sted: Trondheim

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av gj21090 » 10. mars 2014 kl. 10.50

Det er lenge siden jeg har vært inne på forumet nå, for jeg gjorde som dere andre skriver i de siste innleggene: Jeg sluttet med indekseringen.

Jeg hadde ikke sett den tråden som Anne-Lise viser til før nå, og den viser jo tydelig at det er mange som har gjort samme erfaringer som meg. Men det er litt rart å se at problemene omtales i juni 2013 som om det er noe som skal rettes opp. Ingenting har tydeligvis skjedd.

Det må blir mye rart i sluttresultatet for denne registreringen :-(

Mvh
Sture

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av dn24337 » 10. mars 2014 kl. 17.10

Hei. :)

Der er mange flinke korrrrektuuurlessere . Denne skriften som er blitt til Heisfader, er blant de fineste skrifter man kan korrekturlese.

Har ved kommende gjort fler feil, så er han uegnet til å være leser...Over og ut med han................ :D
Mvh. Annette

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Merkelige rettelser

Legg inn av dn04942 » 12. mars 2014 kl. 12.02

Hei

FS har undersøkt denne opprinnelige saken nærmere og har identifisert korrekturleseren. Vedkommende vil ikke korrekturlese 1875 heretter. De beklager dette sterkt

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»