Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lurud)

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj04901
Innlegg: 7
Registrert: 18. april 2007 kl. 14.48
Sted: KJELLER

Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lurud)

Legg inn av gj04901 » 18. april 2007 kl. 16.00

Jeg etterlyser opplysninger om mine oldeforeldre Nils Haagensen Hole/Berte Jacobsdatter.

De eneste opplysninger jeg har om dem er i kirkeboka når min bestefar Hermann Nilsen ble døpt i Nannestad i 1868. Jeg har blitt fortalt at Berte døde tidlig og at Hermann ble "satt bort" til Sandbakken i Skedsmo som liten.

Hermann giftet seg med Emma Kristiansdatter i Skedsmo kirke 17. des 1892. Her blir det opplyst at Nils Haagensen Hole var "snedker".

All hjelp når det gjelder Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter mottas med takk

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av dn12117 » 18. april 2007 kl. 21.14

Hei Vidar.

Legger inn lenker til Vielse nr.24: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-251

Nr.90 er Herman´s konfirmasjon i Skedsmo: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-220

Han er født i 1867 28/10 - dpt. 1/12 og er nr.112 her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59

Han er født utenfor ekteskap og det er begges første leiermaal.

Du må forstørre kirkeboka til 100 eller 150 % for å lese det :roll:
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av dn12117 » 18. april 2007 kl. 21.46

Hei igjen.

I Nannestad er det kun denne Berte Jacobsdatter som er ugift i FT 1865, men hun kan jo ha oppholdt seg et annet sted da: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2231#ovre

Om du ser nøye på Dåpen til Herman så er han altså født utenfor ekteskap, men i Konfirmasjonen så står det Hustru på Berte Marie. De kan jo ha giftet seg etter Hermans fødsel, men det kan også være feilskrift i Konfirmasjonen.

Har ikke funnet noen Niels/Nils Haagensen som kan passe, men jeg er sikkert ikke den rette til å hjelpe deg her. Min Lokalkundskap for området er for dårlig til tross for at jeg har slekt selv som har levd i Skedsmo :roll: :roll:

Får håpe det kommer noen på "Banen" som kan rettleie deg bedre :lol:

Dette er Herman i FT 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1195#ovre
Lillian Kristiansen

gj04901
Innlegg: 7
Registrert: 18. april 2007 kl. 14.48
Sted: KJELLER

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av gj04901 » 20. april 2007 kl. 15.51

De fleste opplysningene er kjente for meg, men opplysninger om Berthe er nye , og kan være den jeg er på jakt etter.

Jeg får fortsette å lete etter flere opplysninger om oldemor Berte og se om jeg kan finne spor også etter oldefar Nils.

Takk for hjelpen!

Vidar

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av dn12117 » 20. april 2007 kl. 17.27

Hei Vidar.

Les nr.4 her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709

Det er "Lurt" å fortelle det man vet og likedant legge lenker til det man vet.

Oppskrift på Permanent sidelenke for Skannede kirkebøker finner du her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 14&t=32791

På Folketellinger kopierer du når du har funnet den sidenGaten/Gården/plassen din slektning står på.

Da slipper de som skal hjelpe deg å lete det frem selv.

Den Berthe jeg fant er jeg ikke sikker på :wink:
Lillian Kristiansen

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av dn10731 » 20. april 2007 kl. 19.34

Hei.
De skannede kirkebøkene fra Nannestad er i skrivende stund ikke lagt ut lengre bakover enn til 1840.
I alla fall ble ei Birthe Maria Jacobsdtr konfirmert i Holter 24.okt.1841. Hun var 15 år og født i Osrudeie. Se nr.66.

I *Nannestad bygdebok, bind 1 - Nannestad sokn*, side 235, finner du at ei Berte var født 1826 i plassen Grinda under Osrud. Hennes foreldre var: Jacob Andersen f.ca.1799, g1819m og Boel Olsd f.ca.1798. De var de første brukere av Grinda og kom hit ved de tider de giftet seg. Desverre fortelles det ikke mer om ekteparet og deres datter. Kun at det var kommet ny bruker innen 1837.

Det er langtfra sikkert at dette er den rette Berte, men du kan jo ha henne i minne. Nevnte denne konfirmasjonene fordi det i samme bindet, under plassen Osrudstua, på side 234 nevnes at ei Dorte Gudbrandsdatter Osrudstua i 1828 fikk sønnen Nils med Håkon Nilsen Låke. (Intet mer om disse heller). Derfor en aldri så liten sjanse for at Berte og Nils var gamle kjente?
= = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Tilføyer noen minutter etter at innlegget var lagt inn:
Rettelse - Beklager dette som nok var et blindspor. For etter *Nannestad bygdebok, bind 2, Holter sokn*, side 316, ble ei Berte Marie Jacobsdatter f.ca. 1826, gm Haakon Larsen Sundbyenga.
(Akk ja, det viser hvor lett det er å gå seg vill på mindre kjente trakter).

Brukeravatar
dn17856
Innlegg: 1592
Registrert: 18. november 2004 kl. 19.40
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av dn17856 » 20. april 2007 kl. 21.56

Hei

Se samme tema her: Under Skedsmo

Anne-Lise

gj04901
Innlegg: 7
Registrert: 18. april 2007 kl. 14.48
Sted: KJELLER

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av gj04901 » 31. juli 2007 kl. 14.26

Tusen takk for nyttige opplysninger.

Etter å ha vært "fraværende" i en periode, er jeg pånytt i gang med å finne flere opplysninger om mine forfedre.

De skannede kirkebøkene blir flere og flere og i disse tror jeg at jeg har jeg funnet både den Niels og den Berthe jeg leter etter. Disse stemmer med de henvisningene til bygdebøkene for Nannested som det henvises til.

Igjen, tusen takk til dere som har hjulpet meg et godt skritt videre til mine aner.


Vidar

Brukeravatar
Torun Sørli
Innlegg: 381
Registrert: 23. januar 2005 kl. 12.22
Sted: GRAN

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lu

Legg inn av Torun Sørli » 11. oktober 2013 kl. 18.04

Hei,
Dette var kjekt å finne. Jeg har i dag sittet og "rotet" litt i Lurud slekten. Dvs. jeg har lett etter Herman Nilsen Luruds opphav, utover det jeg har funnet under hans fødsel. Ser ut til at jeg kan ha funnet noen ekstra opplysninger her :-) Kjempeflott å finne dette, i tillegg til å finne en som tilhører Lurud-slekten ettersom jeg i hvert fall har funnet at Herman og Emma fikk 14 barn, så her er det i hvert fall stor etterslekt.

Det er for øvrig en ting jeg synes er merkelig, foreløpig har jeg funnet at Emma var yngst av minst 6 søsken, hvordan kan det ha seg at det var hun og Herman som ble boende på Lurud? Noen som kser en sammenheng her? PM sendes også til Vidar Lurud.

Vidar Lurud
Innlegg: 2
Registrert: 31. oktober 2021 kl. 11.37

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lurud)

Legg inn av Vidar Lurud » 31. oktober 2021 kl. 13.43

Hei
Jeg har ikke vært inne på denne siden på mange år, og har heller ikke funnet noen forklaring på hvorfor bestemor (Emma) og bestefar (Hermann) var de som overtok gården, før i de siste årene.

Historien om overtagelsen av gården Lurud (også kalt Lurerud/Lurerød), er at da Emme og Hermann giftet seg, var Emma den eneste av barna som bodde hjemme. 

Når oldemor (mor til Emma) Edel/Elen Helliksdatter, som satt i uskiftet bo, døde i 1901, kjøpte derfor bestefar gården for kr 1.600, av arvingene og fikk skjøte på eiendommen. 

Hvorfor er du interessert i Lurudfamilien? Er vi kanskje i slekt?

Bedre sent enn aldri  :?
 
 
 

Brukeravatar
Torun Sørli
Innlegg: 381
Registrert: 23. januar 2005 kl. 12.22
Sted: GRAN

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lurud)

Legg inn av Torun Sørli » 4. januar 2022 kl. 20.44

Hei Vidar,
Bedre sent en aldri, er vel noe jeg kan skrive under på. Min bestemors søster, Oline, giftet seg med Otto Hartvig Myhre, sønn av Herman og Emma, og sønnesønn av Nils og Berte :-)
Ta gjerne kontakt på pm.

Vidar Lurud
Innlegg: 2
Registrert: 31. oktober 2021 kl. 11.37

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lurud)

Legg inn av Vidar Lurud » 6. januar 2022 kl. 11.44

Hei Torun

Jeg husker onkel Hartvig og tante Oline godt. De bygde hus på Skedsmokorset. Tante Oline husker jeg som en koselig gammel dame. I ca 1910 byttet de fleste i familien etternavnet til Lurud. Men ikke tante og onkel. De tok navnet Myhre, etter gården (Myhrer) som Lurud ble delt/kjøpt fra. Den ble kjøpt til selveie den 17. oktober i 1826, av min tippoldefar korporal Jens Olsen Jogstad. Sønnene til Hartvig og Oline bygde seg hus i Lillestrøm og flyttet dit. De het Harry, Ingar og Einar, og deres etterkommere ble derfor også hetende Myhre.

Er ikke sikker på hvordan PM benyttes. Hvis du er interessert i mer om slekta, send gjerne en e-mail til: lurud@skedsmo.online.no
 
 

Brukeravatar
Torun Sørli
Innlegg: 381
Registrert: 23. januar 2005 kl. 12.22
Sted: GRAN

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter/Hermann Nilsen (Lurud)

Legg inn av Torun Sørli » 20. februar 2022 kl. 8.28

Hei Vidar,
Takk for svar. Jeg kjenner godt til disse, og har vært mye på Skedsmokorset og i Hanna Ruudsvei - gode minner derfra  :)
Jeg sender mail til deg.
 

Svar

Gå tilbake til «Nannestad»