Etternavn - standarder og søk?

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Svar
Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Etternavn - standarder og søk?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. februar 2021 kl. 15.23

Har vært litt og søkt i Gravminnebasen i det siste. 
Ser at når en person hadde to etternavn så er begge ofte (men ikke alltid) ført opp i Etternavn-feltet.
Dette er vel ikke i henhold til norsk navne-standard?
Så vidt jeg vet er det siste etternavnet det som "gjelder", og det man etternavn-sorteres på.
Søkte f.eks. etter en Leif Berge i frisøk.
Da dukker begge variantene opp blant de 10 treffene, men ikke den jeg lette etter.
Der er både Leif - Berge Bjørgum og Leif Berge - Guldbrandsen.
Men ikke den jeg lette etter, Leif Mohn Berge, av en eller annen grunn.
Han dukker derimot opp hvis jeg søker etter Leif Mohn (frisøk eller fornavn - etternavn).

Dette er da veldig inkonsistent?

Og burde ikke norsk etternavnsregel etterfølges?
Med to etternavn (uten bindestrek mellom) er det første å regne som mellomnavn, og det siste som etternavn. Slik er det ihvertfall i alle offentlige register jeg har vært borte i.
Så Tybring-Gjedde er et etternavn, men med Tybring Gjedde blir etternavnet Gjedde?
Unntak er vel f.eks von Hanno og andre prefikser og (eventuelle) suffikser?

Eneste grunnen til at jeg i det helle tatt fant ham til slutt var fordi navnet hans sto på bildet av steinen, som jeg fant ved søk på konas pikenavn. Hun var min inngiftede tantes søster, som skulle vært gift Berge. Visse ikke at han også het Mohn.
 

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Etternavn - standarder og søk?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 16. februar 2021 kl. 19.24

Ja nå har vi hatt en diskusjon på Facebook (som svært mange ikke bruker). Og vi kom vel frem til at med å søke på Leif Berge i landssøk så fikk en opp 93 treff, også Leif Mohn Berge. 

Med å bruke "eksakt søk" får en opp 21 navn. Også Leif Mohn Berge. 

Og slik jeg tolker navneloven så var det etter § 16 tillatt å bruke to etternavn uten mellomrom frem til lovens tiltredelse som var 1.1. 2003. 
Og loven har ikke tilbakevirkende kraft. 
Regner for øvrig med at de fleste navn på Gravminner er personer fødd før nevnte dato. 

En må vel også tro at de data som en får inn fra kommunale gravregister ikke er så nøyaktig med navnefelt. Tviler på at det er så mange mellomnavnfelt. Og da er det kanskje ikke så lurt for gravminneregistratorene å konstruere inn mellomnavn. Står det Leif Mohn Berge som navn fra gravferdsetaten så vil nok dette være to etternavn og føres som det. I alle fall om det er en person født på 1900-talet med andre lovregler. 
Jeg er godt fornøyd med søkefunksjonen på Gravminner. Men med dette som alt annet kan det sikkert gjøre forbedringer.  

Vil samtidig benytte anledningen til å takke alle som gjør et kjempearbeid med registrering i Gravminnebasen  :)
 



 
 
 
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Etternavn - standarder og søk?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 17. februar 2021 kl. 21.00

> Ja nå har vi hatt en diskusjon på Facebook (som svært mange ikke bruker). Og vi kom vel frem til at med å søke på Leif Berge i landssøk så fikk en opp 93 treff, også Leif Mohn Berge. 

Ja, det var et forsøk for å se hvor aktiviteten var - og det var helt klart på Facebook - dessverre. Mye lettere å følge tråder og søke her på forumet..

Jeg sitter igjen med at det er to forskjellige søkemetoder som virker forskjellig - uten at det er redegjort for det på siden hvor man søker. Man må grave/lete seg fram til en veiledning  som er godt skjult.
Den ene metoden kan finne deler av et dobbelt etternavn - den andre kan ikke.

Når det gjelder hva man får fra kommunale gravregistre så varierer det. De jeg fikk fra Grindheim og Hægebostad hadde felt for mellomnavn, mens de fra Åseral hadde ikke mellomnavn-felt. Felt for pikenavn hadde vel alle, men det var lite brukt/utfylt. Mange har jo bare fornavn+initial+etternavn, og da er det jo ikke enkelt å vite om initialen er fornavn eller mellomnavn.

Men hovedpoenget er at man bør etterstrebe at man holder samme standard hele veien, og ikke bytter mellom å plassere mellomnavn (første etternavn) i fornavn-feltet og etternavn-feltet.
Kan ikke skjønne at dette er så kontroversielt ?
 
 

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Etternavn - standarder og søk?

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 1. april 2021 kl. 19.37

Hei
Som standard på Gravminner skal alt som kan være et etternavn føres i etternavnsfeltet og alt som kan være et fornavn, være i fornavnsfeltet. 
Vi har ikke noe mellomnavnsfelt. 
I følge norsk navnelov kan man ikke bruke et etternavn som fornavn, f.eks, Hansen, Lien osv. Derimot vil disse da være mellomnavn. Siden vi ikke har noen mellomnavnsfelt, føres dette som etternavn
Det er samme praksis som Digitalarkivet gjør.

Man kan selvsagt være uenig, men et valg må man gjøre. 
Dessverre er det nok slik at etternavn kan ha havnet i feilt felt. Dette retter vi når vi oppdager dette. 
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Svar

Gå tilbake til «Gravminner»