Gravminnedatabasen

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Svar
51849
Innlegg: 34
Registrert: 17. september 2010 kl. 15.26
Sted: SAUPSTAD

Gravminnedatabasen

Legg inn av 51849 » 20. september 2020 kl. 2.23

Så vidt jeg kjenner til så har ingen fått betalt for bruk av fotoutstyr, tapt inntektsfortjeneste, reisegodtgjørelse til og fra kirkegården, og til sist innsendelse av bildene, eller tolkning av bildene til tekst.

Men bearbeidelse av opplysningene for å få de på nett har tydeligvis vært for komplisert at det ikke kunne gjøres på dugnadbasis så ekstern hjelp har blitt innkjøpt.
Samtidig har det jo vært oppfordret til at man kunne foreta donasjoner til arbeidet, det virker som om det ikke helt har innfridd forventningene.
Så da å knytte dette så sterkt opp til et medlemskap i Slekt og Data, synes i alle fall jeg virker litt provoserende den tid alle som har deltatt har gjort det på litt feil premisser.

I dag synes jeg opplegget det jobbes mot virker som en tro kopi av den amerikanske "Find a grave", men med adskillig mer kontrollerte former enn hva tilfellet er der. Der er alt også frivillig, gratis men med mulighet for donasjoner til arbeidet. Ser det har kommet med flere kirkegårder i Norge, sogar kirkegårder som ikke er med i Gravminnedatabasen, i hovedsak Stavanger, Møre og Romsdal og Trøndelag.

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen
Innlegg: 349
Registrert: 12. januar 2005 kl. 21.07
Sted: Langevåg, Sula

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 21. september 2020 kl. 13.51

Hvilke kirkegårder henviser du til som mangler???
Mvh Arne B. Kristiansen :wink:

51849
Innlegg: 34
Registrert: 17. september 2010 kl. 15.26
Sted: SAUPSTAD

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av 51849 » 21. september 2020 kl. 15.09

Jeg tenkte vel litt på de nedlagte kirkegårdene som ikke kommer med i oversikten, og i Trondheim har det jo kommet en ny, meget stor kirkegård som heter Charlottenlund gravlund.

Kirkegårder som ikke er avfotografert bygger jo stort sett sin info fra kirkevergenes lister, og de er jo svært mangelfulle mht. de eldste gravstedene, også med øvrig info mange steder. Datoen 1.1 forteller jo stort sett at de ikke vet datoen, og enkelte steder står dato for begravelse istedet for dødsdato i oversikten.

Det finnes mange svært gamle gravminner som er bevart rundt ulike kirker, og som ikke er med i noen oversikt, heller ikke i Slekt og Datas Gravminnedatabase. De gravene har vel størst interessert for oss. For ikke lenge siden fant jeg graven til en av mine tipp-tipp-oldeforeldre framfor kirken han var begravd, helt intetanende om at den var så godt bevart og ikke nevnt i noen oversikt. Og den var i godt selskap med adskillige andre gravminner fra 1800-tallet, som heller ikke er registrert noe sted. Så det gjenstår nok mye arbeide før en er helt i mål over hele landet med Gravminnedatabasen.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 21. september 2020 kl. 15.20

Jan skrev:Jeg tenkte vel litt på de nedlagte kirkegårdene som ikke kommer med i oversikten, og i Trondheim har det jo kommet en ny, meget stor kirkegård som heter Charlottenlund gravlund.

Kirkegårder som ikke er avfotografert bygger jo stort sett sin info fra kirkevergenes lister, og de er jo svært mangelfulle mht. de eldste gravstedene, også med øvrig info mange steder. Datoen 1.1 forteller jo stort sett at de ikke vet datoen, og enkelte steder står dato for begravelse istedet for dødsdato i oversikten.

Det finnes mange svært gamle gravminner som er bevart rundt ulike kirker, og som ikke er med i noen oversikt, heller ikke i Slekt og Datas Gravminnedatabase. De gravene har vel størst interessert for oss. For ikke lenge siden fant jeg graven til en av mine tipp-tipp-oldeforeldre framfor kirken han var begravd, helt intetanende om at den var så godt bevart og ikke nevnt i noen oversikt. Og den var i godt selskap med adskillige andre gravminner fra 1800-tallet, som heller ikke er registrert noe sted. Så det gjenstår nok mye arbeide før en er helt i mål over hele landet med Gravminnedatabasen.


Charlottenlund har vi lagt inn, men ikke fått lagt inn gravlagte på den enda. Den ble åpnet nå i 2020.
https://slektogdata.no/gravminner/gravp ... 9b8da267c0

Dersom noen vet om flere nedlagte gravplasser, så er det bare til å melde det inn, så legges vi disse til. For Stavanger kommune sin del har vi lagt inn 33 kirkegårder.

Når det gjelder kvaliteten fra registeret til kirkevergen, kjenner jeg godt til dette.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

51849
Innlegg: 34
Registrert: 17. september 2010 kl. 15.26
Sted: SAUPSTAD

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av 51849 » 21. september 2020 kl. 16.57

Info om Charlottenlund kirkegård ligger også på findmygrave.com med bilder av stedet, samt bilde og info av gravsteinene.
Savner store bilder også på i gravminnedatabasen, spesielt for de gravminnene som er vanskelige å tolke.

Arild Landrø
Innlegg: 135
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.13
Sted: MELHUS

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Arild Landrø » 21. september 2020 kl. 19.28

Nå har vel de fleste som har deltatt på dugnaden til gravminnebasen, vært både orientert og klar over at det var en dugnad. Og det er svært, svært uvanlig at man får betalt for dugnadsarbeid.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. september 2020 kl. 22.02

Jan skrev:Så vidt jeg kjenner til så har ingen fått betalt for bruk av fotoutstyr, tapt inntektsfortjeneste, reisegodtgjørelse til og fra kirkegården, og til sist innsendelse av bildene, eller tolkning av bildene til tekst.
.



Det er slik det fungerer i foreningslivet. Mange gjør et formidabelt arbeid.
Jeg har lagt ned hundrevis av timer i idrettslagsarbeid, men jeg betaler min kontingent med glede.

Og det selv om jeg vet at veldig mange får godt betalt både som ansatte og med konsulentarbeid.

Slik er det i frivillige organisasjoner. Spør Røde Kors, Musikkforeninger osv.

Hvorfor skal det være annerledes med slektsforskere?

Er vi flere som bretter opp armene og tar et tak Jan så blir det enda bedre. Ja kanskje kan det bli så bra at du får litt godtgjørsle for det du har tapt :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. september 2020 kl. 23.06

Er vi flere som bretter opp armene...

Bretter opp ermene heter det vel :?:

Bretting av armene høres skikkelig vondt ut...

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. september 2020 kl. 23.12

Else skrev:Er vi flere som bretter opp armene...

Bretter opp ermene heter det vel :?:

Bretting av armene høres skikkelig vondt ut...

Mvh
Else B.


Det har du rett i Else, fole låkt som vi seier på våre kantar :D

51849
Innlegg: 34
Registrert: 17. september 2010 kl. 15.26
Sted: SAUPSTAD

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av 51849 » 22. september 2020 kl. 1.30

Helge Bjerkevoll:
Jeg tror ingen som har gjort noen dugnadsinnsats for Gravminnebasen forventer å få noe godtgjørelse i ettertid, eller for framtidig innsats. Poenget er at basen ble laget til et viktig kildemateriale som alle slektsinteresserte skulle ha utbytte av. Pengesporet ditt er bare en avsporing, og gir helt feil fokus.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. september 2020 kl. 9.10

Jan skrev:Helge Bjerkevoll:
Jeg tror ingen som har gjort noen dugnadsinnsats for Gravminnebasen forventer å få noe godtgjørelse i ettertid, eller for framtidig innsats. Poenget er at basen ble laget til et viktig kildemateriale som alle slektsinteresserte skulle ha utbytte av. Pengesporet ditt er bare en avsporing, og gir helt feil fokus.



Men alle med datautstyr og tilknyttet nettet kan da ha nytte av Gravminnebasen.

Og grunnen til at den er tilgjengelig for alle er selvsagt fordi Slekt og Data arbeider for alle slektsinteresserte og ikke bare for sine medlemmer.

Så er det en balansegang kor grensene går for at medlemmene skal føle seg hjemme og vil ha noe igjen for at de er betalende medlemmer som finansierer S og D sitt arbeid. Det tror jeg også at de aller aller fleste ikkemedlemmer har forståelse for.

Du finner feil og mangler med gravminnebasen og kommer med sterk kritikk. Det må en sjå på som positivt. Jeg tror de som legger mye arbeid i å få en best mulig base setter pris på det når kritikken er konstruktiv og peker på ting som kan forbedres.

Medlemmer rundt omkring i lokallagene gjør en formidabel innsats for å drifte og forbedre Gravminner. Takk.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

51849
Innlegg: 34
Registrert: 17. september 2010 kl. 15.26
Sted: SAUPSTAD

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av 51849 » 22. september 2020 kl. 23.10

Kan ikke helt se at jeg kommer med til dels sterk kritikk av databasen, foruten at jeg er litt kritisk til at deler av den legges bak en betalingsmur, når intensjonene fra starten av var at den skulle være en åpen kilde for alle.

Men alt er som en vil se og vinkle ting til.

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av dn18596 » 24. september 2020 kl. 12.32

Helge skrev:
Men alle med datautstyr og tilknyttet nettet kan da ha nytte av Gravminnebasen.

Og grunnen til at den er tilgjengelig for alle er selvsagt fordi Slekt og Data arbeider for alle slektsinteresserte og ikke bare for sine medlemmer.

Så er det en balansegang kor grensene går for at medlemmene skal føle seg hjemme og vil ha noe igjen for at de er betalende medlemmer som finansierer S og D sitt arbeid. Det tror jeg også at de aller aller fleste ikkemedlemmer har forståelse for.

Du finner feil og mangler med gravminnebasen og kommer med sterk kritikk. Det må en sjå på som positivt. Jeg tror de som legger mye arbeid i å få en best mulig base setter pris på det når kritikken er konstruktiv og peker på ting som kan forbedres.

Medlemmer rundt omkring i lokallagene gjør en formidabel innsats for å drifte og forbedre Gravminner. Takk.


Påstanden at Slekt og Data arbeider for alle kan jeg ikke forstå. Jeg har datautstyr og Internet, men jeg har begrenset nytte av Gravminnebasen. Faktisk ingen nytte for å slektforske. For meg er slektforskning det å finne kilder for min personers fødsel, vigsel og død. Om jeg har fått fram det fra andre kilder, kan Gravminnebasen gi meg bilde av gravstedet. Det vil koste meg 550 kr/år. Jeg har ingen forståelse for att en database som er oppbygd av medlemmer og ikkemedlemmer som en dugnad plutselig skal finansiere foreningens virksomhet.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 24. september 2020 kl. 13.36

Niels skrev:


Påstanden at Slekt og Data arbeider for alle kan jeg ikke forstå. Jeg har datautstyr og Internet, men jeg har begrenset nytte av Gravminnebasen. Faktisk ingen nytte for å slektforske. For meg er slektforskning det å finne kilder for min personers fødsel, vigsel og død. Om jeg har fått fram det fra andre kilder, kan Gravminnebasen gi meg bilde av gravstedet. Det vil koste meg 550 kr/år. Jeg har ingen forståelse for att en database som er oppbygd av medlemmer og ikkemedlemmer som en dugnad plutselig skal finansiere foreningens virksomhet.



Og jeg kan ikke forstå at det er greit at noen få skal utvikle, drifte og vedlikeholde og bekoste en tjeneste mens andre bare skal forlange å få alt dette gratis. Men så er jo vi mennesker ulikt sammenskrudd da...

Men når du ikke kan gjøre deg hjelp av Gravminnebasen når du får frem de samme opplysninger som medlemmer, med bilder og øvrige opplysninger, med unntak av at du må søke på kommunenivå så er det uforståelig for meg.

Alt på basen ligger tilgjengelig for alle. Så det ligger heller ikke bak en betalingsmur som noen har hevdet.

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av dn04977 » 24. september 2020 kl. 14.31

Der er nok kun "brukervennligheita" som ligger bak ein betalingsmur :)

Og då er det opptil kvar enkelt om man vil betale for dette, eller bruke litt lengre tid for å finne det man er på jakt etter.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av dn18596 » 24. september 2020 kl. 15.45

Helge skrev:Og jeg kan ikke forstå at det er greit at noen få skal utvikle, drifte og vedlikeholde og bekoste en tjeneste mens andre bare skal forlange å få alt dette gratis. Men så er jo vi mennesker ulikt sammenskrudd da...

Men når du ikke kan gjøre deg hjelp av Gravminnebasen når du får frem de samme opplysninger som medlemmer, med bilder og øvrige opplysninger, med unntak av at du må søke på kommunenivå så er det uforståelig for meg.

Alt på basen ligger tilgjengelig for alle. Så det ligger heller ikke bak en betalingsmur som noen har hevdet.


Nå er det så att mange medlemmer og ikke medlemmer har gjort (gjør) en dugnad ved samle data og bilder som har vært tilgjengelig for for alle. Så har noen (på grunn av dårlig økonomi?) bestemt att man skall endre slik att man ikke kan søke på navn uten å vite kommunen. Hvorfor?? Man sparer ikke penger og får helt sikkert ikke inn mer penger. Men man skaper irritasjon som denne debatten viser. Jeg finner sikkert mine tre-fire per år uten hjelp av databasen, men det tar mer tid noe som gjør meg surere.

gj09303
Innlegg: 2719
Registrert: 24. april 2009 kl. 11.22
Sted: DRAMMEN

Re: Gravminnedatabasen

Legg inn av gj09303 » 4. oktober 2020 kl. 21.02

Niels skrev: Nå er det så att mange medlemmer og ikke medlemmer har gjort (gjør) en dugnad ved samle data og bilder som har vært tilgjengelig for for alle. Så har noen (på grunn av dårlig økonomi?) bestemt att man skall endre slik att man ikke kan søke på navn uten å vite kommunen. Hvorfor?? Man sparer ikke penger og får helt sikkert ikke inn mer penger. Men man skaper irritasjon som denne debatten viser. Jeg finner sikkert mine tre-fire per år uten hjelp av databasen, men det tar mer tid noe som gjør meg surere.
Jeg er veldig enig med deg, Niels!

Godt skrevet!

Vivi

Svar

Gå tilbake til «Gravminner»