Siste nytt fra MyHeritage

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
dn23714
Innlegg: 288
Registrert: 13. mars 2009 kl. 12.58
Sted: FLAKTVEIT

Siste nytt fra MyHeritage

Legg inn av dn23714 » 27. april 2014 kl. 20.37

Jeg har, som sikkert mange andre, fått følgende melding fra MyHeritage i dag:

«Etter den fenomenale responsen vi har fått etter lanseringen av vårt samarbeidsprosjekt med BillionGraves for og fotografere, transkribere og indeksere gravsteiner over hele verden, deler vi en video av våre egne medarbeidere i ferd med å digitalisere et helt gravsted – omtrent 50.000 gravsteiner på en dag. Last ned appen og bli med i det globale dugnadsarbeidet det er å bevare denne viktige informasjonen om våre forfedre som finnes på gravsteiner.»

Her går det tydeligvis fort unna. Er det noen som har hørt om dette, og vet hva det står for?

Foreløpig holder jeg en knapp på DIS-Norges Gravstedsregistrering.

Arne

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Siste nytt fra MyHeritage

Legg inn av dn01013 » 27. april 2014 kl. 21.13

Og hva skjer når ancestry.com kjøper det hele opp og som vanlig sperrer for bruk om du ikke betaler ganske mange hundrelapper for bruken?
Og kanskje forlanger overfor DIS-Norge enerett på slike registreringer i verste fall?

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Siste nytt fra MyHeritage

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 28. april 2014 kl. 23.45

Har ikke hørt om dette.
Er alltid bekymret for at når man ikke systematisk registrerer en gravplass (eller kirkebok f.eks.) så kan ting forbli ufullstendig.

Uansett vil basen DIS-Norge har, ha en bedre kvalitet.
Ja det ser ut for at det går fort unna, og da går det utover kvaliteten.

Men de må gjerne rote rundt i andre land og ta bilder, vi har vår base og de klarer ikke å gjøre sin bedre her til lands enn den vi har.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Siste nytt fra MyHeritage

Legg inn av gj12185 » 29. april 2014 kl. 2.08

Nå har jo findagrave.com allerede 115 millioner graver registrert, ifølge egenreklamen. Jeg antar det er koblingen mot allerede eksisterende slektstrær som er interessant for Myheritage.
For alles vedkommende er det jo trist at maskiner skal beregne antatte slektskoblinger, med enda flere kopier av alle de feil som allerede presenteres som sannheter. Og mot betaling!
Jeg gremmes...
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Siste nytt fra MyHeritage

Legg inn av gj18592 » 29. april 2014 kl. 9.01

Flott tiltak. Jeg tviler på at det i landene det dreier seg om finnes særlig mye fra før.

Vi her i Norge er jo i en særstilling vil jeg påstå, nær sagt alt av materiale kan vi få tak i gratis (med unntak av enkelte kilder på DIS hvor det kreves betaling).

Digitalarkivet "vårt" kan vel ikke sammenliknes med Sverige eller Danmark sitt tilsvarende. At det særlig i USA dukker opp kommersielle aktører som registrerer og digitaliserer må vi jo se i lys av politikk og kultur. Det bunner ut i politiske forhold. Vi betaler en høy skatt i forhold til USA hvor disse registreringene hovedsaklig foregår. Staten Norge har råd til et gratis digitalarkiv, staten USA har det ikke. Husk også på forskjellen i størrelse. 5 millioner vs. 315 millioner levende mennesker.

At det rettes kritikk mot en datamaskinbasert lesning av gravstein synes jeg ikke holder helt vann. Datamaskiner kan i mange tilfeller lese typer bokstaver vesentlig raskere og med like god "treffsikkerhet" enn hva vi kan. De kan sågar skille ut det som er sikkert og det som må kontrolleres av en operatør.

DIS skifte-cd koster penger. At det på denne finnes feil er det ingen tvil om. Ingen kritiserer dette. Hva er egentlig forskjellen?

At MyHeritage som en kommersiell aktør tar seg betalt er jo åpenbart fordi det finnes et marked og folk er villig til å betale. På samme måte som DIS tar seg betalt for digitaliserte skifter. Det finnes et marked og folk er villige til å betale.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Siste nytt fra MyHeritage

Legg inn av gj12185 » 30. april 2014 kl. 7.18

At det rettes kritikk mot en datamaskinbasert lesning av gravstein synes jeg ikke holder helt vann. Datamaskiner kan i mange tilfeller lese typer bokstaver vesentlig raskere og med like god "treffsikkerhet" enn hva vi kan.


For å unngå misforståelser, så er min kommentar til maskiner rettet mot alle de koblinger som i ettertid gjøres opp imot allerede eksisterende slektstrær på nett, evt. konstruksjon av 'nye' familieforhold ut ifra de innleste data. Kvaliteten på det arbeidet er til tider bedrøvelig.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Siste nytt fra MyHeritage

Legg inn av gj18592 » 30. april 2014 kl. 9.51

Der er vi helt enige Olaf, koblinger mellom individer vil være særdeles vanskelig om det gjøres maskinelt. I beste fall kan en maskin foreslå en kobling, men aldri være sikker.

At en maskin foreslår en kobling er jo greit nok, det er verre når brukerne tar alle forslag for god fisk...og som du sier, resultatet av brukerens tolkning er bedrøvelig i en god del tilfeller (for mange tilfeller).

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»