Kirkebok, Vestby, Akershus, 1875

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj11728
Sted: Hvam

Kirkebok, Vestby, Akershus, 1875

Legg inn av gj11728 » 29. mars 2011 kl. 21.19

Trenger hjelp til å tyde linje nr 5, som er Inga Olava. Jeg klarer å tyde at foreldrene heter Berthe Marie Olsdatter (Haavind?) og Johan Anthon Christiansen Præsterud, men faddere og ikke minst anmerkningen i kolonnen helt til høyre er uleselig for meg. Noen som kan hjelpe?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89

Søsteren hennes Hulda Josephine har jeg også funnet, men også denne er vanskelig å tyde for meg, kan jo være det er en del av de samme fadderne, kunne noen også prøvd seg på å tyde denne hadde jeg vært kjempeglad. Hun er person nr 89 her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75

Jan Rune Martinsen
Sted: FETSUND
Kontakt:

Re: Kirkebok, Vestby, Akershus, 1875

Legg inn av Jan Rune Martinsen » 30. mars 2011 kl. 10.12

Er ingen ekspert, men det er litt gøy å prøve seg på den første:

Fadderne:

Caroline Tostensd/Johansd? Kjustad, Johanne Martinsd Kopperud, Hane? Arnesdatter Haavind, Lars Evensen Kopperud?, Gustav A. H???

Merknaden tror jeg er noe i nærheten av "Anm af Kapt Johan Christiansen"

Spennende om andre kommer nærmere!
Mvh

JR Martinsen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 30. mars 2011 kl. 11.07

Jeg synes du kom nokså nær "fasiten", Jan Rune :D

Fadderne til Inga Olava leser jeg som Caroline Johanesd. Kjustad, Johane Martinsd. Kopperud, Hans Amundsen Koprud, Lars Evensen Topperset, Gustav A. Hals.

Anmerkningen: Ang. af Skl. Johan Christiansen. Kan han være Skolelærer, tro?

Morens navn står bare som Pige Marie Olsd. Hovind ved Inga Olavas dåp.

Mvh
Else B.

gj11728
Sted: Hvam

Legg inn av gj11728 » 30. mars 2011 kl. 14.51

Så flinke dere er! Hjertelig takk!

Du spør om det kan være at Johan Anthon er skolelærer, og det er han jeg prøver å finne ut av hvem er. Jeg har ikke saumfart kirkebøkene enda, men har søkt i familysearch, og der fant jeg en Johan Anthon Christiansen fra Vestby (dvs, jeg har funnet to, så det er ikke sikkert jeg er på riktig spor). Men, det som fanget interessen min var at den Johan Anthon jeg fant, bare var 15 år i 1872 når Hulda Josephine ble født. I og med Johan Anthon og Berte Marie ikke var gift hverken når Hulda ble født i 1872 eller i 1875 når Inga ble født, så lurer jeg litt på hvorfor... Og dermed slo tanken meg, kan det være at det var fordi han var så ung?? Så kan det være skl ikke står for skolelærer men skoleelev? Hvis jeg forstår rubrikken for anmerkning, så er det anmerkning for hvorfor barnet er uægte som blir notert der?

Her er linken til den Johan Anthon jeg isåfall mistenker at det kan være (men jeg leter videre):
https://www.familysearch.org/search/rec ... J96-VMN/p1

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 30. mars 2011 kl. 15.15

Det er ikke anmerkning om hvorfor barnet er "uægte" som står i den rubrikken. Men på grunn av at barnet var "uægte" ble det registrert hvem som meldte inn at det var født og skulle døpes.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»