Brynhild Knutsdtr. (1590-1664) gm.Joh. Osmundson Stokka

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Jan Owe Zetterstrøm
Innlegg: 59
Registrert: 5. desember 2004 kl. 2.58
Sted: STAVANGER

Brynhild Knutsdtr. (1590-1664) gm.Joh. Osmundson Stokka

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 12. januar 2007 kl. 6.39

Hei.
Ønsker Dere en god jul og ett godt nytt år.
Jeg driver med slektsforskning eller leting ;-), og har masse av mine aner i Ryfylke og sør og nord over derfra, sammen med masse andre plasser. Men noen er verre enn andre å finne litteratur som er mer oppdatert enn andre om enkelte saker eller slekter. Foruten mange andre, så leter jeg etter de gamle Byre og Ihle slekter.
Jeg leser nå ett eldre nyhetsbrev fra Dis-Haugaland, som jeg finner på internet og som jeg samler på. Og der støtte jeg på en artikkel om den gamle Stokka slekten som jeg er i slekt med, men ikke klarer å sammenfatte helt. Jeg sliter mest med anene til Brynhild Knutsdtr. (1590-1664) gm.Joh. Osmundson Stokka og hans aner.
Jeg finner mange teorier på internett ang. forbindelsen til Byre slekten, Ihle og Aga slektene, men er litt usikker på hvilken som er den mest sannsynlige linjen hennes bakover. Det blir litt sammenblanding av Ihle og Byreslektene, men hvilken linje er den 'rette å følge' ? Og hvor kan man finne dette? Jeg har hennes far som Knut Torgilsson Stokka og hennes mor som NN.Ormsdatter, datter av Orm Amundson Byre-Stokka. Er dette rett spor? Og hvordan kommer jeg bakover derfra? Ellers har jeg mange Byre-Stokka og Byre-Ihle navn som alle passer som samme personer, men foruten det jeg finner på ulike private slektsider, samt noen både gamle og nyere Ætt og heim bøker, så må jeg si at jeg er temmelig forvirret ang dette.
Hvilke bøker er de rette å lese i denne forbindelsen?
Jeg leste i ett av Dis-Haugalands blader at hennes slekt kunne man spore langt tilbake. Stemmer dette, og kan noen hjelpe meg med denne saken?
MVH
Jan Owe Zetterstrøm

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Brynhild Knutsdtr. (1590-1664) gm.Joh. Osmundson Stokka

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 12. januar 2007 kl. 14.46

I boka "Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter" av Berge Velde, kan du sikkert finne endel opplysninger om disse slektsforholdene. Skulle tro at den finnes på de fleste bibliotek.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Martin Berakvam
Innlegg: 6
Registrert: 14. november 2004 kl. 20.42
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Brynhild Knutsdtr. (1590-1664) gm.Joh. Osmundson Stokka

Legg inn av Martin Berakvam » 5. februar 2007 kl. 20.39

Ser du jobber med bla. aner for Brynhild Knutsdtr.
Her er en pdf.fil som inneholder en del opplysninger som vi har registrert. Som du ser er det noen henvisninger til kilder.
Du får se om det er noe du har nytte av.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Haugalandet - ukjent kommune»