Hjelp til å lese i kirkebok, Tobias Tønnesen 1868

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Jan Petter Tønnessen
Innlegg: 101
Registrert: 9. desember 2004 kl. 21.41
Sted: JESSHEIM

Hjelp til å lese i kirkebok, Tobias Tønnesen 1868

Legg inn av Jan Petter Tønnessen » 31. desember 2006 kl. 10.54

Har lenge prøvd å finne hva som har skjedd med Tobias Tønnesen Handeland 1841 - 1868 ?
Tror det er ham jeg fant i kirkeboka for Lund. 1868, døde nr 18, Tobias Tønnesen Handeland 28 år. Presten har skrevet noe ord som jeg ikke klarer å tydel helt. Er det noen som kan bidra?

Tror det står: Druknede ..... Lundevandet ..... reise til Flekkefjord idag. Baaden løp .....d af ...d. Li....... i...... gjenf...... .......rs under ............ udenfor Sogndal.

mvh
Jan Tønnessen

gj00165
Innlegg: 221
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.15
Sted: OSLO

Re: Hjelp til å lese i kirkebok, Tobias Tønnesen 1868

Legg inn av gj00165 » 1. januar 2007 kl. 3.47

Druknede paa Lundevandet paa Rejse til Flekkefjord idet Baaden løb fuld af Vand. Liget ikke gjenfundet. Druknede under Makrelfisket udenfor Sogndal.

Hvis dette er riktig lest, er det vel en viss motsetning i prestens innførsel! Jeg lurer på om "Druknede under Makrelfisket udenfor Sogndal" heller gjelder den neste innførselen: Altså Gjert Tobias Gabrielsen Elve? Det er et linjeskift der som støtter dette.

Lundevandet er jo ferskvann, men reiserute på vei til Flekkefjord. Mens "makrellfisket utenfor Sokndal" foregikk i havet, og veien til Makrellfisket i Sokndal gikk neppe via Flekkefjord (stor omvei).

Jan Petter Tønnessen
Innlegg: 101
Registrert: 9. desember 2004 kl. 21.41
Sted: JESSHEIM

Re: Hjelp til å lese i kirkebok, Tobias Tønnesen 1868

Legg inn av Jan Petter Tønnessen » 1. januar 2007 kl. 12.18

Takker for svaret. Jo jeg er enig i din konklusjon at setningen om makrellfiske tilhører neste person.

jan T

Svar

Gå tilbake til «Lund»